Boek 9: Oude Runen

269 9 0
                                    


De Leer der Oude Runen, afgekort Oude Runen, is een keuzevak op Zweinstein, die studenten vanaf hun derde schooljaar kunnen volgen. Het is de studie van het Runenschrift, of Runologie.

Dit zijn de woorden die je leert kennen in de Leer de Oude Runen.

Ehwaz = "verbond"
Eihwaz = "verdediging"
Chazaz = "Aanval"
Zekun = "Samen"
Asjo = "Verenigd"
Sjemas = "Toverstaf"
Vasan = "Professor"
Osanas = "Lokaal"
Toesana = "Slijmbal"
Zatana = "Toets"
Xanius = "School"
Kasana = "Kruiden"
Toerana = "Verboden"

Oude Runen werden eeuwen gebruikt door tovenaars, al vanaf de tweede eeuw na Christus. Tot de late 14e eeuw werden Runen veel gebruikt om magische boeken te schrijven en ingewikkelde spreuken te beschrijven. Het is een moeilijk vak om te leren dus is gekozen om er een keuzevak van te maken.

Het Runenschrift dat veelal in de Tovenaarsgemeenschap werd gebruikt is het Futhark alfabet en bestaat uit 24 tekens. De eerste zes tekens van de runenreeks vormen het woord F-U-TH-A-R-K. Ze verschillen erg van het gewone ABC dat wij tegenwoordig gebruiken. Maar net als in ons huidige alfabet hebben de letters een vaste plek op de runenbalk. Wel worden de laatste twee tekens soms gewisseld.

Een Aett is een reeks van acht runen. De eerste reeks van acht is Freya, de tweede heet Hagal en de derde is van Týr.

Het Runen Alfabet:
F + V – Fehu
U – Uruz
TH- Thurisaz
A – Ansuz
R – Raidho
K + C – Kenaz
G – Gebo
W – Wunjo
H – Hagalaz
N – Naudhiz
I – Isa
J – Jera
Y – Eihwaz
P – Perdhro
E + Z – Elhaz
S – Sowulo
T – Teiwaz
B – Berkana
EI – Ehwaz
M – Mannaz
L – Laguz
NG – Inguz
O – Othala
D – Dagaz

Het Runen Alfabet:F + V – FehuU – UruzTH- ThurisazA – AnsuzR – RaidhoK + C – KenazG – GeboW – WunjoH – HagalazN – NaudhizI – IsaJ – JeraY – EihwazP – PerdhroE + Z – ElhazS – SowuloT – TeiwazB – BerkanaEI – EhwazM – MannazL – LaguzNG – InguzO – Oth...

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.


Ook hadden de vroegere tovenaars hun eigen cijfers die ze gebruikten. Je zult zien dat het Magische/ Fabeldieren uit de Tovenaarswereld zijn...

 Je zult zien dat het Magische/ Fabeldieren uit de Tovenaarswereld zijn

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.
BibliotheekWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu