De sorteerhoed
Zweinstein is rond het jaar 990 opgericht door twee tovenaars en twee heksen, namelijk Goderic Griffoendor, Helga Huffelpuf, Rowena Ravenklauw en Zalazar Zwadderich. Zij wilden een school oprichten voor beginnende tovenaars en heksen. Elk van hen representeerde een karakter en personaliteit die zij graag in hun leerlingen terug zouden willen zien. Hierom zijn de afdelingen in Zweinstein gekomen. Deze afdelingen zijn Griffoendor, Huffelpuf, Ravenklauw en Zwadderich. Nieuwe leerlingen zouden op hun eerste dag op Zweinstein ingedeeld worden in deze afdelingen door en zouden hier voor de rest van hun tijd op Zweinstein blijven.
Helaas is het zo dat alle tovenaars en heksen uiteindelijk doodgaan, en zo ook de oprichters. Daarom moesten zij een methode bedenken om na hun dood ervan verzekerd te zijn dat de leerlingen nog rechtmatig ingedeeld zouden zijn. Goderic Griffoendor, die een doodnormale hoed droeg haalde hem van zijn hoofd en behekste de hoed samen met de andere oprichters zodat een deel van hun intelligentie in deze hoed zat. Deze intelligentie bevatte de eisen van elke afdeling en zo is de sorteerhoed geboren. Deze hoed wordt vandaag de dag nog gebruikt om nieuwe studenten in te delen.
Uiterlijk en gedrag
De sorteerhoed is een oude, versleten en erg vieze hoed die tekenen vertoont van veelvoudige reparatie. Dit is te zien aan de lapjes stof en het naaiwerk op de hoed. Er zit een scheur in de hoed, dicht bij de rand, waardoor de hoed praat en zingt. De hoed maakt gebruik van legilimentie om in de gedachten van de drager te kijken om hem in te kunnen delen, en om te communiceren met de drager. De hoed staat erom bekend dat het zijn fouten niet erkend. Wanneer hij een leerling fout heeft ingedeeld (zoals een Griffoendor die laf is of een Ravenklauwer die zijn examens niet haalt) houdt hij voet bij stuk en ontkent hij zijn fouten. Er zijn weliswaar in realiteit wel gevallen dat leerlingen fout zijn ingedeeld.
Goderics Zwaard
Het zwaard van Goderic, het afdelingsvoorwerp van Griffoendor, kan uit de hoed getrokken worden ongeacht waar het zwaard zich bevindt. Dit kan alleen gedaan worden wanneer de persoon die het nodig heeft extreme loyaliteit heeft getoond en het nodig heeft voor een situatie met betrekking tot Zweinstein. Het is onbekend hoe dit mogelijk is.Sorteerceremonie
De sorteerceremonie vindt aan elk begin van een nieuw schooljaar op 1 september plaats in de grote zaal. Hierbij worden nieuwe eerstejaars leerlingen ingedeeld in een van de vier afdelingen. Eerst worden de leerlingen van latere jaren de grote zaal binnengelaten om plaats te nemen aan hun afdelingstafel. Vervolgens worden de eerstejaars leerlingen rond 7 uur 's avonds de zaal ingelaten en vormen zij een rij. De sorteerhoed zal vervolgens op een drie potige (en soms vier potige) stoel geplaatst worden waarop het alle leerlingen zal begroeten in de zaal door middel van een zelfbedacht lied.
Na dit lied worden de leerlingen een voor een geroepen, op alfabetische volgorde van hun achternaam, om op de stoel plaats te nemen. De hoed maakt vervolgens gebruik van legilimentie om de gedachten van de leerling te lezen. Aan de hand van deze gedachten maakt hij zijn conclusie over de afdeling van de leerling. Dit proces duurt gemiddeld onder een seconde tot vijf minuten. Wanneer dit langer dan vijf minuten duurt, wordt er ook wel van hatstall gesproken. De afdeling van de leerling wordt geroepen en de hoed wordt afgezet. Hierna loopt de leerling naar de desbetreffende afdelingstafel om begroet te worden door zijn afdelingsgenoten.
Buiten de sorteerceremonie om ligt de sorteerhoed in het kantoor van het schoolhoofd.
Hatstall
Hatstall is de naam voor het fenomeen wanneer de sorteerhoed langer dan 5 minuten erover deed om een beslissing te maken over de juiste afdeling voor een leerling. Dit was een zeer zeldzame verschijnsel en gebeurde eigenlijk alleen wanneer een leerling even goed in twee of meer afdelingen paste. Vaak mag de leerling dan zelf tussen de afdelingen kiezen. (Dat geldt niet hier op ZweinsteinRPG)Afdelingen
Het is niet helemaal duidelijk hoe de hoed bepaald in welke afdelingen de leerlingen komen, aangezien de hoed gebruik maakt van legilimentie en met de kennis van de vier oprichters zijn keuze maakt. Wel zijn de aspecten en karaktereigenschappen van elk van de afdelingen bekend, welke het mogelijk maakt om in te schatten in welke afdeling een persoon hoort.
Griffoendor
Griffoendor staat bekend om moed, lef, ridderlijkheid en doorzettingsvermogen. Dit wilde Goderic Griffoendor namelijk graag terugzien in zijn leerlingen. Mensen die in Griffoendor zitten zullen niet snel voor een gevecht weglopen tot aan het roekeloze toe.Huffelpuf
Huffelpuf staat bekend om loyaliteit, hardwerkend, toewijding en eerlijkheid. Alhoewel deze karaktereigenschappen van belang waren, accepteerde Helga Huffelpuf alle studenten terwijl de andere afdelingshoofden erg selectief waren in hun leerlingen. Mensen die in Huffelpuf zitten zullen niet snel ruzie zoeken en vinden hun eer minder belangrijk dan hun vriendschappen.Ravenklauw
Ravenklauw staat bekend om intelligentie, leergierig, wijsheid en verstandigheid. Rowena Ravenklauw prijst intelligentie in haar leden, en de grootste ideeën zullen hoogstwaarschijnlijk van Ravenklauwers komen.Zwadderich
Zwadderich staat bekend om ambitie, leidend vermogen, doorzettingsvermogen en sluwheid. Leerlingen in Zwadderich hebben vaak een of meerdere doelen in zicht en zullen er alles aan doen om deze doelen te behalen, ongeacht wat de consequenties zijn.
JE LEEST
Bibliotheek
Non-FictionHier is de bibliotheek van Zweinstein. Boeken over spreuken, boeken over toverstokken en boeken over toverdranken. En wie weet wat je nog meer vindt. Loop maar snel de bibliotheek in en ga opzoek.