Wat zijn Gruzielementen?
Gruzielementen kunnen velen voorwerpen zijn. Van een theepot op je oma's bureau tot een dagboek van je zusje. Ze zijn in velen maten te vinden en ook in velen vormen. Om precies te zijn: Gruzielementen zijn voorwerpen waarin een duistere magiër een deel van zijn ziel in verbergt om zo de onsterfelijkheid te bereiken. Maar naast voorwerpen kan dat ook bij levende wezens, bijvoorbeeld bij dieren en mensen. Aangezien een deel van de ziel van de maker in het Gruzielement zit kan diegene niet sterven, zelfs al zal zijn lichaam worden aangevallen. Het kleine deel van de ziel zal voortleven in het Gruzielement waarin het geplaatst is. Het zal daar onbeschadigd blijven bestaan. Het is niet makkelijk om Gruzielementen zomaar te maken. Toch zijn er twee duistere tovenaars bekend die dat in het verleden wel hebben gedaan. Zo werd het eerste Gruzielement gecreëerd door Harpo the foul, één van de eerste duistere tovenaars die er was. Als tweede was Marten Vilijn, ook wel bekend als heer Voldemort, degene die het voor elkaar kreeg, al had hij er wel meer dan één gemaakt.
Hoe maak je ze?
Het creëren van een Gruzielement wordt als één van de meest verschrikkelijkste handelingen behandelt. Je verscheurt je ziel in stukken, je haalt iets van jezelf weg uit je lichaam. Ontmenselijking dus. Hoe meer Gruzielementen je daarom ook maakt, hoe minder mens je wordt, fysiek en emotioneel gezien. Maar je kan Gruzielementen ook niet zomaar maken. Het is niet zoiets als een kopje koffie maken in de keuken. Dit vergt meer moeite. Om een Gruzielement überhaupt te kunnen maken moet een tovenaar opzettelijk een moord plegen. Dit zou ervoor zorgen dat de ziel van de moordenaar 'beschadigd' raakt, vooral door de grote hoeveelheid woede die daarbij komt kijken. De tovenaar, of heks, zou dan die schade die is aangericht, in zijn ziel, in zijn voordeel kunnen gebruiken door een spreuk uit te spreken, waardoor het beschadigde stukje ziel zal worden verscheurt van de rest en in een voorwerp zich zou vastgrijpen. Het creëren van meerdere Gruzielementen zou de ziel nog onstabieler maken dan als je er maar 1 maakt. De Gruzielementen zouden kunnen splitsen als de maker ervan vermoord zou worden. Als de maker op een gegeven moment gedood zou worden, zal hij of zij nog blijven bestaan. Omdat het stukje ziel in dat ene voorwerp zich voortleeft. In dat ene Gruzielement dat helemaal aan de andere kant van de wereld zou kunnen liggen. Het blijkt zo te zijn dat de Gruzielementen de identiteit van de maker, op het moment van wanneer het Gruzielement gemaakt werd, zou behouden. Alleen het fysieke lichaam van de maker is weg, alhoewel er wel manieren zijn om die ook weer terug te krijgen. Kijk maar naar Voldemort, bij hem was het gelukt om zijn lichaam weer terug te krijgen.
Hoe kan je ze vernietigen?
Hoe vernietig je eigenlijk een Gruzielement? Pak je gewoon een zwaard en maak je het kapot, of gebruik je Bombarda om het te vernietigen? Of kan je het gewoon doorscheuren, net zoals bij papier? Nou, dat ligt iets anders.
Het maken van een Gruzielement vereist al veel, maar het vernietigen ook. Je moet een deel van de ziel van de maker vernietigen, wat niet zomaar kan. Je kan niet zomaar een hamer pakken en het Gruzielement kapot slaan. Daar heb je andere manieren voor. Je kan bijvoorbeeld het gif van een basilisk gebruiken. Bij levenloze Gruzielementen zou dit meteen werken. Wat er in het verleden is gebruikt om een Gruzielement te vernietigen is een tand van een Basilisk, waar dat gif in zit. Bij levende Gruzielementen, zoals dieren en mensen, zal dat ook kunnen werken. Alleen kunnen die ook gered worden met Feniks tranen, die best zeldzaam zijn. Je kan ook Duivelsvuur gebruiken om een Gruzielement te vernietigen. Dat vereist wel bekwaamheid en complete controle, anders kan dat ook zo uit de hand lopen. Deze vlammen hebben meestal een vorm van een vurig monster of dier. Dat kan van een slang, tot een draak, tot zelfs een adelaar gaan. Het vuur heeft een eigen gevoel en wil en verbrandt alles op zijn pad. Als je het oproept en het niet onder controle kan houden kan het ook jou vernietigen. Als je geen controle hebt over die vlammen, niet ervaren bent om ze te maken, zullen ze dodelijk zijn en ontzettend gevaarlijk. De derde manier is een specifiek voorwerp of wapen gebruiken. Bijvoorbeeld het zwaard van Goderic Griffoendor. Goderic's zwaard heeft meerdere malen Gruzielementen vernietigd. Dat was eigenlijk alleen haalbaar als het zwaard door Kobold handen was gemaakt, dat kwaliteiten kan absorberen die het zwaard sterker maakt. Aangezien het zwaard van Goderic Griffoendor ooit werd gebruikt om een Basilisk te doden, was het daarna instaat om ook Gruzielementen te vernietigen. Als je een Gruzielement vernietigd zou je een harde gil kunnen horen, of er komt een donkere bloedachtige stof uit het Gruzielement. Zo weet je dat het stukje ziel wat in het Gruzielement vast zat vernietigd is.
JE LEEST
Bibliotheek
Non-FictionHier is de bibliotheek van Zweinstein. Boeken over spreuken, boeken over toverstokken en boeken over toverdranken. En wie weet wat je nog meer vindt. Loop maar snel de bibliotheek in en ga opzoek.