Boek 6: Bloedstatus + Dreuzeltelgen, Snul en Dreuzels

203 12 2
                                    


Bloedzuiverheid

Volbloed

Tussen de volbloed families bestaat een tweedeling: zij die hen die niet-volbloed zijn accepteren en als gelijk behandelen en zij die die mensen als inferieur beschouwen. Volbloed tovenaars of heksen die geen respect hebben voor hun afkomst en omgaan met dreuzels en dreuzelgeborenen worden denigrerend 'bloedverraders' genoemd.Het spreekt voor zich dat volbloedfamilies zoals de Wemels er geen punt van maken als iemand een partner kiest die niet volbloed is. Hierdoor is aannemelijk dat na verloop van tijd bij deze families ook de bloedzuiverheid verwatert. Anderzijds zal een familie die bloedzuiverheid wel belangrijk vindt, niet toestaan dat een van hun telgen met iemand trouwt die niet bloedzuiver is. Omdat echte bloedzuiverheid in praktijk maar zo weinig voorkomt zijn er ook maar weinig echt zuivere families, en zijn die bovendien ook zodanig met elkaar vervlochten dat alle bloedzuivere families in meerdere of mindere mate aan elkaar verwant of aangetrouwd zijn.

Halfbloed

Een halfbloed is iedere tovenaar of heks waarvan één, twee, of drie van de grootouders dreuzels/dreuzeltelg zijn. Halfbloeden zijn de meest voorkomende soort tovenaars.
Er bestaan twee soorten halfbloeden;
'Letterlijk' halfbloed, dus een volbloed ouder en een dreuzel/dreuzeltelg ouder.'Theoretische' halfbloed, alle andere combinaties tussen dreuzel- en tovenaarsbloed.
Volbloed supremacisten beschouwen hun bloedzuiverheid als een maat voor magische kracht, wat echter niet terecht is. De meest machtige tovenaars in de boeken zijn allemaal halfbloed.

Dreuzeltelgen

Dreuzeltelgen zijn kinderen met twee dreuzel ouders, maar het kind zelf is een heks/tovenaar. Die bezit dan wel magie en de ouders niet. Sommige heksen en tovenaars vinden Dreuzeltelgen dieven. Dat ze magie hebben gestolen. Maar dat is niet zo. Ze hebben de gave gekregen. Maar iedereen is vrij om te denken wat ze willen.

Snul

Een snul is iemand die wel uit een tovenaarsgezin stamt, maar niet kan toveren. Vaak leven ze wel in de tovenaarswereld.

Extra: Dreuzels

Een dreuzels is iemand die, in tegenstelling tot tovenaars, niet kan toveren en ook niet weet dat magie bestaat, en een dreuzel komt dan ook niet uit een tovenaarsbloedlijn. De wereld waarin de Dreuzels leven is strikt gescheiden van de toverwereld. Het waarborgen van deze scheiding is de belangrijkste taak van het Ministerie van Toverkunst.

In Amerika noemen ze Dreuzels 'no-maj' oftewel 'no-madge'. Dat betekent geen magie.

BibliotheekWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu