"Stars can't shine without darkness."
Adra.
"Assalamualaikum!" Aku dan Jenny memberi salam serentak.
Lampu masih terang menyala, mesti semua belum tidur ni. Ala, orang jauh balik kan, mestilah banyak benda nak dibualkan.
"Waalaikumsalam. Hah, ni dia international model kita dah sampai dah ni." Usik Paklong.
I rolled my eyes. 180°.
"Woi." Jenny berbisik sambil menyiku aku seolah olah memberi peringatan yang aku bukan berada di apartment kami.
Aku dan Jenny melangkah masuk dan aku lihat mereka semua sedang berkumpul di ruang tamu.
Teh dan keropok penuh babe.
Aku salam semua pakcik dan makcik aku. Paklong, Maklong, Pakngah, Makngah, Paklang, Maklang, Paksu and Maksu.
Hampir kesemua menyakat aku tentang carrier model aku. Aku hanya tersengih.
Fuh.
Dan akhir sekali, aku pergi menghadap Nenda.
"Grandma. Missing you so much. Swear that!" Aku campak diri aku pada Nenda and I give her a very warm hug.
Sangat.
"Adra! Tak bernafas Nenda tu!" Tegur Mama sambil membulatkan matanya.
Aku tersengih dan melepaskan pelukan.
"Nenda." Aku tunduk dan aku cium tangannya tanda hormat. Kemudian, nenda mencium kedua dua belah pipiku.
"Kenapa tak balik sini pukul 3 pagi je?"
Hurm, dah mula dah.
"Ala Nenda ni. Baru pukul-" aku halakan pandangan ke arah jam dinding, "-1 lebih hehe." Aku garu kepalaku perlahan.
"Kamu tu perempuan, tak manis keluar malam malam macam ni. Dah pulak berdua je dengan Jenny tu, buatnya jadi apa apa pada kamu berdua."
"Adra kan ada karate Nenda." Ujarku sambil tersengih dan kesemua pakcik dan makcik aku tergelak mendengarkan jawapan aku.
"Kamu nak kena karate dengan Nenda ke?"
Aku hanya memuncungkan bibir tanda balasan. Aku rapatkan kedua dua belah tanganku tanda memohon maaf pada Nenda.
"Papa." Aku peluk Papa. I miss him a lot. Dia mengusap rambutku dan mencium dahi aku.
"Mama." Aku peluk Mama seerat mungkin. Bukan niat untuk menyakat tapi untuk melepaskan rindu. Hampir gugur cecair jernih dari dalam mataku tapi aku kawal.
"Dah dahlah tu jejak kasihnya." Tegur satu suara garau, menyebabkan aku tergelak perlahan.
Aku lepaskan pelukan dan aku pusingkan badanku.
"Hey big sister." Dia menjongketkan sebelah keningnya.
"Hey lil brother." Aku campak diri aku masuk ke dalam pelukannya. I don't care what all of my uncles and aunties wanna say. I just miss him.
I really do.
"You look handsome than before." Aku bisik di telinganya.
"You look better than before." Dia bisik pada telingaku juga.
"Your acting is much better than before." Sambung dia. I know there is tersirat-meaning in his sentence, tapi aku buat buat tak dengar.
"Dahlah tu Ra. Lemas aku woi!" Dia longgarkan pelukan kami dan sebelum pelukan kami terlerai, aku sempat mengelap air mataku.
YOU ARE READING
Fredella
RomanceCredit to // @nurflwr Thank you for the gorgeous book cover! Bagi Adra, cintanya dikhianati 7 tahun yang lalu oleh orang yang benar benar dia cintai. Bagi dia, dirinya ditinggalkan tanpa sebab. Tapi siapa sangka, luka berdarah yang hampir kering kin...