Lepas ni memang akan lagi banyak Arief's POV than Adra's. Bagi peluang pulak dengan bf I. Hihi:P
"Stay strong for yourself."
Arief.
"Good morning Paklong, Maklong." Sapaku ketika sedang turun tangga. Menuju ke arah dining table.
"Good morning Rief." Jawab mereka berdua serentak.
"Aik? Sorang je? Mana Zachri?"
"Alah macamlah Maklong tak kenal anak teruna Maklong yang sor-"
"Hah hah, nak mengutuk aku lah tu." Sergah Zachri dari belakang membuatkan mulut aku terus terkunci.
"I said nothing." Balasku sambil menayangkan sebuah sengihan.
Nampak tak? Macam takde apa apa je kan yang jadi semalam? Well, dah nama pun sepupu rapat man. He is my blood brother, macam mana nak marah lama lama?
Zachri menjelingku sekilas lalu mengambil tempat duduk bersebelahan aku sambil mengucapkan selamat pagi kepada Mummy dan Daddynya.
"Where's Mika, Zachri?" Soal Paklong.
Aku pula hanya buat tak dengar dan aku mencedok nasi goreng ke dalam pinggan aku.
Zachri yang sedang menuang air terus terhenti,
"Urghh- Daddy. Apa tanya Ri pulak ni? Budak tu dah 6 tahun kut pandai lah dia urus diri. Lagipun-"
"Mummy!" Laung seseorang dari atas membuatkan Maklong terus bangun dan naik ke tingkat atas.
"See? Macam manalah budak tu tak manja je? Dah kalau Daddy and Mummy bukan main lagi manjakan dia?"
"He's just a six-year-old boy, Ri. Cubalah layan dia elok elok sikit. Adik kamu kan?"
"Sejak bila pulak dia jadi adik aku?" Ujar Zachri perlahan tetapi masih mampu didengari oleh aku memandangkan aku duduk di sebelahnya.
"Ala! Mummy ni! Mika nak jugak mainan tu! Nak jugak!" Takpayah toleh pun kami dah tahu dah siapa tu.
Logic lah kan? Siapa lagi yang nak merengek macam tu kalau bukan Mika?
Aku nampak Zachri sudah menepuk dahi perlahan apabila terdengarkan rengekan Mika.
"Ya sayang. Balik sekolah nanti, kita belilah. Now Mika has to go to school first okay?"
"Tak mau! Mika nak mainan tu sekarang jugak!" Rengek Mika lagi dan dia mengambil tempat duduk berhadapan dengan aku.
"Mika, mana ada kedai mainan bukak pagi pagi macam ni. Mika pergi school dulu, then balik kita pergi beli okay?" Aku cuba memujuk Mika dengan cara yang lembut.
"Entah. Mengada je nak mainan sekaranglah apalah. Meluat aku tengok." Ujar Zachri sambil meneruskan suapannya.
"Zachri." Panggil Paklong seolah olah memberi amaran. Aku juga menyiku perut Zachri.
Please lah jangan bagi budak tu lagi merengek.
Tetapi Zachri hanya menayang muka tidak kisah.
Okay, basically, memang lah Mika ni bukan adik kandung Zachri, dia adik saudara Zachri. So samalah kan, dia tu adik saudara aku jugak. Dah sah sah, kami ni sepupu. Mika ni actually anak Maklang dengan Paklang, the only child lah. Tapi unfortunately, Maklang dengan Paklang divorce. Dah tu, masing masing taknak bertanggungjawab atas Mika. Seorang menghilang ke London, seorang lagi tak tahulah ke mana.
So, Paklong dengan Maklong ni baik hati plus kesianlah dekat si Mika ni. Time parents Mika ni bercerai, dia baru 2 tahun kut. Nak nak lagi, Zachri dengan Zuqrina dah besar time tu. Okay jangan tanya pulak Zuqrina tu siapa, dia tu adik Zachri yang sekarang tengah further study dekat Irelan-
YOU ARE READING
Fredella
Roman d'amourCredit to // @nurflwr Thank you for the gorgeous book cover! Bagi Adra, cintanya dikhianati 7 tahun yang lalu oleh orang yang benar benar dia cintai. Bagi dia, dirinya ditinggalkan tanpa sebab. Tapi siapa sangka, luka berdarah yang hampir kering kin...