Hana cuba menyiapkan essay sejarah yg baru sahaja diberikan oleh Pn Harnani. Harap je muka cun tapi garang singa betina pun kalah. Chanli dari tadi tergaru2 kepala. Susah la tu! Baru kau tau sejarah malaysia macam mana. Hamek kau!
Rayyan yg baru tiba dengan buku di tangan berhenti seketika di depan pintu kelas sebelum menuju ke tengah2 kelas. Macam nak bagi pengumuman pun ada.
"Perhatian nama yg aku sebut ni sila dan dijemput ke bilik muzik dengan kadar segera!
Azyati Farhana
Ainul Nadhirah
Ain Akasia
Muhd Irsyad
Ahmad Irfan
Fawwaz
Danial
Hadith
Adline Farhana
Nur Dina Aliyana
Farah HananiSila ke bilik muzik SEKARANG! " ucapnya sambil tekankan perkataan sekarang. Hana sudah menjulingkan matanya ke atas. Amenda la dia ni kena panggil ke bilik muzik. Setahunya, dia tak pernah buat salah or langgar peraturan sekolah. Apa kaitan masalah disiplin dengan bilik muzik ni?
Semua nama yg dipanggil sudah berlalu kuar dengan kadar segera dan tinggal Hana sahaja yg terkial2 menyimpan barang kedalam laci meja.
"Woi siput cepat la!" Rayyan yg dari tadi duduk di muka pintu mula panas dengan Hana. Hana segera menolak kerusi ke bawah meja dan berlalu keluar. Malas weii malas! Rayyan yg mebuntutinya dsri arah belakang buatkan Hana tidak selesa. Akhirnya dia mengalah dan berlaling ke belakang sambil tayangkan fake smile.
"Rayyan,kau jalan depan aku boleh? Tak selesa ahh kau jalan belakang aku" Hana paling kebelakang dan tfRayyan dah hilang. Magikya?! Dia pegi mana? Tak akan boleh buat sihir menghilangkan diri ke dia pakai invisible cloak macam dalam Harry Potter tu?
"Kau cari aku ke?"satu suara menyapa aku dari arah belakang. Hana berpalung ke hadapan semula . Rayyan berdiri diepannya sambil tersengih.
"Cari aku ke?" Soalnya sambil menjongket kening kanannya. Hana menolak Rayyan ke tepi lalu terus mengorak langkah ke bilik muzik. Dalam hati jangan tanya. Berbakul sumpahan dah terluah.
Bilik Muzik
Hana menekan satu butang d tepi lintu. Automatik pintu terbukak dengan sendiri. Bilik muzik baru sah2 la pintu semua baru. Tak main la pintu kena pulas bagai tu.
Mata2 dalam bilik itu terlekat pada Hana. Hana mengambil tempat di sebelah Ainul. Rayyan juga baru tiba dan menganbil tempat di sebelah Hana pula.
"Selamat sejahtera semua" En. Rozi yg dari tadi duduk menunggu akhirnya bangun dari duduknya. Salam disambut oleh mereka semua.
"Kamu semua telah dipilih untuk menyertai konsert yg akan diadakan tidak lama lagi. Saya memohon maaf kepada calon SPM dan PT3 kerana menggnggu waktu kanu untuk fokus pada pelajaran. Baik. Konsert ini akan diadakan pada 27 Julai 2017 bertempat di HandM Hotel yg ditaja oleh Tuan Pengetua sendiri. Saya sudah bahagikan kumpulan. Kumpulan yg kamu duduki sekaran ialah kumpulan yang buat persenbahan nanti. Kecuali... Rayyan dan Hana. Kamu berudua terlibat dengan persembahan khas." Ternganga mulu Hana apabila di arahkan untuk buat persembahan khas bersama Rayyan. Tak boleh ke bagi Fawwaz dengan Rayyan?! Diana dari arah barisan acapella memandang tidak puas hati. Apa salah aku?
"Kamu boleh mulakan latihan hari ni di bilik yg telah ditetapkan oleh saya dan beberapa orang guru penasihag setiap kumpulan." Sebaik sahaja En. ROZI berkata begitu,sorang2 mula bangun menuju ke bilik khas masing2. Hana dan Rayyan pula menuju ke Bilik Tarian 5 yg terletak di blok Purnama,iaitu blok tingkatan 1.
"Aku dh tetapkan persembahan apa kita kena buat. Kita buat beauty and the beast sambil tu kena menyanyi dan menari. Aku tak nak dengan sebarang bantahan dari kau" katanya sambil duduk bersandar pada cermin. Hana memingkan wajahnya dari Rayyan. Menyampah! Acah diktator pulak mamat ni. sepuk sekali berderai gigi semua.
YOU ARE READING
Golddes || Highschool
Teen FictionAdline Farhana, gadis biasa di luaran tapi dalam diam dia pewaris syarikat Golddes milik keluarganya. Hana terpaksa balik ke Malaysia atas sebab dia perlu belajar menguruskan syarikat Golddes. Kemunculan Hana di Golddes Highschool menjadi tanda tan...