12 - Eleena Mahathir

2.2K 67 23
                                    

Jam pukul 5 pagi saat Nizam bangun dan melihat Eleena sedang menulis nota dan membelek-belek failnya sambil dengar lagu Cinta Melulu dari Efek Rumah Kaca.

Nizam melihat Eleena begitu fokus mencari maklumat dalam keratan-keratan akhbar yang dicari dan dicetak oleh Edry. Penuh dengan garisan highlighter, penuh dengan peta minda, penuh dengan carta, penuh dengan kiraan matematik, dan penuh dengan nota-nota, serta buku-buku di sebelahnya.

"Oh, cinta dah bangun?" kata Eleena yang baru menyedari Nizam memeluknya dari belakang.

"Ada jumpa apa-apa?" tanya Nizam.

"Setakat ini, saya cuba mencari kebarangkalian kaitan antara surat-surat sahabat pena ini dengan kejadian penemuan mayat tanpa kemaluan dan kepala di sekitar Cheras sekitar tahun 1996," kata Eleena, sambil mengira kebarangkalian dalam bentuk matematik.

"Menurut laporan berita ini, mayat sering ditemui di Bukit Enggang. Berapa jauh rumah nombor enam dengan Bukit Enggang?" tanya Eleena.

"Bukit Enggang tu nama lama untuk Bandar Mahkota Cheras lah, cinta," kata Nizam.

"Pembangunan adalah pemadam sejarah. Cheras Perdana padamkan sejarah Kampung Perimbun. Bandar Mahkota Cheras padamkan Bukit Enggang. Shah Alam padamkan Sungai Renggam. Putrajaya padamkan Prang Besar. Awak tak rasa ke semua ini berkaitan?" tanya Eleena.

"Maksud awak?"

"Bagi saya, orang tak membunuh tanpa sebab. Mesti ada motif. Kenapa perempuan ini, seperti cerita seks mentadak mentadu ini, bunuh lelaki-lelaki ini? Mesti ada cerita dari Kampung Perimbun yang dipadam oleh pembangunan Cheras Perdana."

Eleena garu-garu kepala.

"Saya masak untuk awak, nak?" tanya Nizam. Eleena senyum.

"Awak nak masak apa?"

"Nasi goreng Nizam," kata Nizam. Dia terus ke dapur, dan lihat di peti ais, ada ayam goreng yang digoreng Eleena tadi. Dia buka freezer, ada hot dog. Kemudian dia nampak sayur bayam dan nasi yang dimasak oleh Eleena malam tadi.

"Okay lagi ni," kata Nizam sambil bau nasi. Beras yang Eleena beli adalah beras berkualiti tinggi, kandungan beras hancur hampir tiada langsung.

Nizam potong bawang Holland, bawang putih, cili kering dan mula merebus hot dog. Kemudian dia panaskan minyak di kuali, dan tumis segala bahan tumis sambil mengawal hot dog. 2 minit rebus, Nizam keluarkan hot dog dari rebusan, dan potong kecil-kecil. Dia tumis sekali, sebelum letak nasi dan dia potong sayur bayam, sambil menggaul nasi goreng itu, sebelum dia letak garam dan gaul sebelum tutup api.

"Nasi goreng Nizam, siap!" kata Nizam sambil meletakkan nasi goreng tersebut di sebelah Eleena.

"Wah, sedapnya!" kata Eleena.

"Saya tak pandai masak kari kepala ikan gaya Nyonya," Nizam cuba merendah diri.

"Yang penting..." Eleena tunjuk pada dada kiri Nizam. Nizam hanya tersenyum.

"Cinta, apa yang awak tahu tentang sejarah Cheras Perdana?" tanya Eleena.

"Saya tak tahu banyak. Pindah-pindah je dah ada Cheras Perdana," jawab Nizam, ringkas.

Eleena mengangguk.

"Adli pernah cerita yang kamu kenal sebab selalu lepak dengan abang burger bernama Dave, Abang Kay?"

"Band Paku Tekan?"

Eleena mengangguk lagi.

"Dorang yang buat saya kenal dengan muzik alternatif. Dorang memperkenalkan saya pada Nirvana."

Rumah No. 6Where stories live. Discover now