29 - Nukilan Mickey Subagja

1.6K 59 23
                                    

Alim Kasut rilek je melepaskan penat di tepi pokok sambil main game Zombie Age 3. Ziel-O yang masih mamai akibat terkena klorofoam merehatkan diri dengan berbaring di tepi Alim Kasut. Kamelia masih pandang di pintu keluar kalau Adli dan Nizam sudah keluar dari bangunan.

Kamelia mesej di Rumah No 6.

Kamelia: adli? nizam? mana korang?

Eleena: saya dalam perjalanan. polis pun ikut sekali. ada lima kereta peronda dan satu lori polis ikut belakang kami, sambil polis escort kereta haiqal dengan motor besar. rasa macam menteri pulak sekarang ni.

Kamelia: eleena, nizam dan adli terperangkap dalam bangunan tu. bangunan tu tengah terbakar. api menjulang-julang.

Kamelia post gambar bangunan Mazlina Beauty Products And Skincare yang apinya sedang menjulang dan berkemungkinan untuk keluar dari bangunan amatlah tipis.

Eleena tercengang. Dia rasa bersalah. Ini semua salahnya. Dia yang mahukan adventure ini.

"Awak, bertahan ya. Kejap lagi polis sampai. Nanti bomba sampai. Awak tolonglah terus hidup. Saya cintakan awak," Eleena bermonolog dalaman sambil menyentuh skrin telefon yang wallpapernya gambar dia dan Nizam.

Eleena terus telefon mak Nizam dan memberitahu hal sebenar. Mak Nizam bergegas ke Bandar Mahkota Cheras dengan menaiki Grab.

Eleena mulai risau kalau-kalau Nizam dalam keadaan yang teruk. Dia tidak sabar-sabar untuk tiba di tempat itu.

"Woi, Alim. Cuci mata sikit. Cuba kau usha awek-awek bogel yang keluar dari bangunan tu, hualamakkk! Slurrpp!" kata Ziel-O yang memandang pintu utama bangunan tersebut.

"Tak nak la aku, lepas romen, dia pancung kepala aku, potong konek aku, seriau aku," kata Alim Kasut yang terus menembak zombie dalam game handphonenya.

"Mana Nizam dengan Adli ni," Kamelia mundar-mandir dan kerisauan.

"Kak, rilek dulu kak, tak penat ke?" kata Alim Kasut.

"Hotak kau, rilek! Adli dengan Nizam ada dalam bangunan tu! Kau tak risau ke kawan kau ada dalam bangunan tu?" Kamelia mulai risau.

"Abang Adli ni tough orangnya. Dia boleh lepas ni, percayalah," Alim Kasut terus bermain game.

"Nizam macam mana?" kata Kamelia.

"Eleena mana, kak Kam?" tanya Ziel-O.

"On the way."

"Aku dah call bomba. Bomba on the way, kau rilek je dulu, Kam. Jap lagi keluarlah si Margera dengan budak spek tu," kata Ziel-O.

Kamelia bukan main risau. Berdebar di hatinya bukan kepalang. Takut ada yang terkorban.

Mak Nizam tiba, melilau-lilau mencari Nizam atau ayahnya.

Ayah Nizam datang ke arah isterinya.

"Latifah...."

"Awak tepi, mana Nizam? Mana anak aku!"

"Woi, siapa makcik tu? Bukan main nak pergi masuk dalam bangunan tu dah kenapa?" kata Ziel-O.

Kamelia berlari menuju ke arah ibu bapa Nizam.

"Makcik, makcik ni mak Nizam ya?" tanya Kamelia.

"Ya, anak aku ada dalam tu kan?" kata Makcik Latifah.

"Ya makcik. Nama saya Kamelia. Saya...kawan Nizam. Saya dah telefon bomba. Kejap lagi mereka sampai."

Makcik Latifah tolak suaminya.

"Ini semua awak punya pasal! Sebab awak tu miang, anak awak nak selamatkan awak, sekarang, dia entah selamat ke tak. Ada awak fikir semua ni?"

"Latifah..."

Rumah No. 6Where stories live. Discover now