Luku 19

107 10 1
                                    

"Joo!" pennut huudahtivat täysin samaan aikaan.

"Hyvä on", naurahdin ja viitoin pentuja seuraamaan.

Tassuttelin aukion kautta oppilaidenpesälle.

"Milloin meistä tulee oppilaita?" Kinospentu kysyi ja kirmasi vierelleni.

"Sitten, kun olette tarpeeksi vanhoja, mutta ei siihen enään kauaa mene", sanoin hymyillen.

Saavuimme oppilaidenpesälle ja huhuilin:
"Onko täällä ketään?"
Sammaltassun ja Lehvätassun päät pilkistivät pesän suulta.

"Olemme me", Lehvätassu maukui ja tassutti luoksemme.

"Tulin näyttämään pennuille paikkoja ja ajattelin tutustuttaa heidät moniin eri kissoihin", sanoin.

Lehvätassu nyökkäsi ja kääntyi pentujen puoleen.

"Olen Lehvätassu ja tuossa on siskoni Sammaltassu", Lehvätassu sanoi ja viittoi Sammaltassuun.

"Minä olen Täpläpentu ja tuossa on sisatukseni Kastanjapentu ja Raitapentu" Täpläpentu miukui innokkaasti.

"Minä olen Salviapentu ja tuossa on veljeni Kinospentu", Salviapentu sanoi ja astui esiin.

Hän viittoi mustavalkoista veljeään.

Lehvätassu nyökkäsi ja kääntyi katsomaan minua.

"Ketkä olivat sinun pikkusisaruksesi?" naaras kysyi ja väläytti pienen hymyn.

"Raitapentu, Täpläpentu ja Kastanjapentu", sanoin hymyillen ja vilkaisin pentuja.

"Mitä haluatte tehdä?" kysyin ja annoin katseeni kiertää jokaisessa pennussa.

"Hippaa, piilohippaa, taistelua mitä vain!" Salviapentu huudahti.

"Voisimme opettaa teille vaanimisasennon mitäs siihen sanoisitte?" kysyin virnistäen.

"Käy!" pennut huusivat ilahtuneina, mutta myös erittäin innokkaina.

"Lehvätassu haluatko auttaa Sammaltassun kanssa?" kysyin katsoen naaraita.

"Minä en mikään pentuvahti ole!" Sammaltassu sähähti ja marssi pois luotamme.

Vilkaisin Lehvätassuun, hän näytti pahoittelevalta.

"Hänellä vain on huono päivä", nyökkäsin ja katsoin pentuja.

"No jos sinä opetat Raitapentua ja Salviapentua ja minä Täpläpentua, Kastanjapentua ja Kinospentua?" ehdotin.

"Kyllä se ainakin minulle käy, entä teille?" Lehvätassu sanoi hymyillen ja katsoi pentuja.

"Joo!" he hihkasivat iloisina.

Nyökkäsin ja viitoin Täpläpentua, Kinospentua ja Kastanjapentu luokseni hiukan etäämälle Lehvätassusta, Salviapennusta ja Raitapennusta.

"Katsokaa tarkkaan, kun näytän", sanoin

Pennut katsoivat minua tarkkaan, kun hiivin eteenpäin vaanimisasennossa.

"Nyt te", sanoin ja nousin ylös.

Katsoin pentuja ja tokaisin: "Kinospentu voit aloittaa ensimmäisenä."

Kollin silmät laajentuivat ja hän katsoi minua.

"Ei se haittaa jos et osaa", sanoin lempeästi.

Pentu nyökkäsi pienesti ja pudottautui vaanimisasentoon. Hän lähti hiipimään tai ainakin yritti, mutta kollipentu huojui puolelta toiselle.

"Sinä osaat kyllä Kinospentu!" Kastanjapentu rohkaiatui sanomaan.

Kinospentu vilkaisi naaraaseen ja nyökkäsi pienesti.

"Koita vaania tuota käpyä ja ajattele sen olevan, vaikka hiiri", sanoin osoittaen kauempana olevaa käpyä.

Kinospentu lähti hiipimään huojuen kohti käpyä.
Pian hän oli lähellä ja hyppäsi kävyn päälle.
Kolli 'tappoi' sen ja katsoi minua ylpeänä sekä kysyvänä.

"Oikein hyvä!" kehuin kehräten.

"Harmaatassu!" Kuulin kauempaa huudahduksen.

Käännyin katsomaan huutajan suuntaan.

Ruusutassu oli pysähtynyt aukion keskelle ja viittoi minua hurjasti luokseen.

"Tulen kohta", sanoin pennuille ja hölkkäsin siskoni luokse.

"Mitä nyt? Onko jotain sattunut?" kyselin ja katsoin Ruusutassua huolestuneena.

"Minä...", Ruusutassu sanoi ja otti paremman asennon.

"Niin?" kysyin ja katsoin oppilasta.

"Kyllä sinä varmasti tajuat", Ruusutassu sanoi ja siirsi häntäänsä pois mahansa edestä.

"Niin mi-", olin sanomassa juuri, kun huomasin Ruusutassun hiukan pyörehkön mahan.

Huomasin sen vähän liikahtaneen.
Nostin hämmästyneen katseeni Ruusutassuun.
Siskoni katsoi minua vaivautuneena.

"No tajuat nyt varmasti", tämä sanoi ja yritti hymyillä samalla odottaen reaktiotani.

"Oletko tiineenä?!" kysyin ja katsoin suoraan Ruusutassun lempeitä, meripihkaisia silmiä.

"K-kyllä", naaras sopersi.

"Mutta olet vasta oppilas!" huomautin ja tahtomattani kiinnitin taas huomioni siskoni mahaan.

"Oletko jo käynyt Kukkasielun luona?" kysyin ja nostin katseeni Ruusutassuun.

"Kyllä juuri äsken", hän vastasi

"Mitä Kukkasielu sanoi?" kysyin

"No hän oli tietenkin hieman järkyttynyt", siskoni selitti hermostuneena.

"Miten kerron tämän Ratamoturkille ja Sulkasydämelle?"

Harmaaliidon salaisuus {valmis}✔Where stories live. Discover now