Luku 18.

96 9 0
                                    

Kirjosulka asteli luokseni iloisena.

"Onnitteluni KirjoTASSU", maurahdin ja painotin sanaa tassu.

"Olen nykyään KirjoSULKA", kolli huomautti hymyillen.

"En minä mikään kuuro ole senkin hiirenaivo", sihahdin huvittuneena.

"Noh...", Kirjosulka naurahti ja tökkäisi minua hellästi tassullaan.

Naurahdin ja puskin puolestani Kirjosulkaa kylkeen.

"Harmaatassu?" Käännyin katsomaan pentutarhaa, josaa Ratamoturkki ja Sulkasydän seisoivat hymyillen.

"Minäpä tästä menen", sanoin ja juoksin emoni ja isäni luokse.

"Mitä?" kysyin
"Kastanjapentu Raitapentu ja Täpläpentu ovat avanneet silmänsä ja kävelevät jo. Ajattelimme jos haluaisit tulla katsomaan pikkusisaruksiasi", emo naukui ja hymyili lempeästi.

"Entä Ruusutassu? Tuleeko hän?" kysyin ja etsin katseellani Ruusutassua.

"Hänellä taitaa olla nyt vähän muuta puuhaa", Sulkasydän maukui ja osoitti hännällään Ruusutassua ja Koivutassua, jotka juttelivat.

"Ai", huokaisin ja käännyin katsomaan emoa.

Tämän suulla oli ilkikurinen virnistys.

"Miten sinulla menee Tammitassun kanssa?" hän kysyi hymyillen.

"Yöh Tammitassu", älähdin ja istahdin alas.

"Entä Kirjosulka?" isäni kysyi tälläkertaa virnistäen.

"Olemme ystäviä", sanoin ja yritin olla punastumatta ja lisäsin kiireen vilkaa:
"Mennäänkö nyt katsomaan sisaruksiani?"

Sulkasydän naurahti, nousi ja tassutti pentutarhaan minä ja isä perässään.

Huomasin sammalpedillä kolme pientä pentua.
Nappi makasi Salviapennun ja Kinospennun kanssa kauemmalla sammalpedillä ja ilmeisesti nukkui.

"Hei", sanoin kaikille pesässä olleille.

Kolmen pennun päätä nousi nopeasti ylös ja he kaikki katsoivat minua sädehtevillä silmillään.

"Emo onko hän Harmaatassu?" Täpläpentu kysyi
"Kyllä on", emo maukui rauhallisesti ja asteli pentujensa luokse.

"Nimeni on Täpläpentu, hän on Raitapentu ja hän Kastanjapentu", Täpläpentu julisti innoissaan kokoajan
katsellessaan minua silmiin.

"Mukava tavata vihdoin, olen Harmaatassu niin kuin varmasti jo tiedättekin", esittäydyin hymyillen katsoen pentuja.

"Haluatteko leikkiä?" kysyin ja heilauttelin häntääni edestakaisin.

Pentujen kiinnostus heräsi ja he alkoivat vaania sitä puolelta toiselle heilahtelevaa häntää.

Huomasin Täpläpennulla melkeinpä täydellisen vaanimisasennon.
Heilauttelin häntääni toiselle puolelle ja Täpläpentu oli jo valmis hyppäämään.
Enään pieni huiskautus ja kollipentu oli hyökännyt häntäni päälle.

Naurahdin, kun Täpläpentu puri ja yritti tappaa häntääni.

"Harmaatassu!" Iloinen kiljahdus kuului Sädepennulle.

Hän juoksi luoksemme, mutta teki nopean pysähdyksen.
Hänen katseensa osui häntäni kimpussa olleeseen Täpläpentuun ja vaaniviin Kastanjapentuun ja Raitapentuun.

"Ai sinulla taitaa olla muuta puuhaa", naaras huokaisi surullisena ja tassutti emonsa ja siskonsa luokse.

Hän lysähti sammalille makaamaan ja käänsin katseensa pois.

"Voit sinä tulla kanssamme leikkimään", sanoin ja käännyin katsomaan Sädepentua.

"En minä tule, sinulla on jo leikkikavereita kolme kappaletta", Sädepentu sanoi.

Huokaisin ja käänsin katseeni pikkusisaruksiini.

"Haluatteko mennä ulos tutkimaan leiriä?" kysyin ja he vastasivat kaikki yhteenääneen: "Joo!"

"Mutta kysykää ensin Sulkasydämeltä sopiiko se hänelle", virnistin.

Kaikki kolme käämtyivät emon puoleen.

"Jooko emo."

"Me olemme ihan kiltisti ja tottelemme Harmaatassua!" Ensin Raitapentu aneli ja sitten Täpläpentu.

"Hyvä on kunhan pysytte poissa sotureiden jaloista ja tottelette Harmaatassua", Sulkasydän väläytti minulle pienen hymyn.

Hän katsoi minua sellaisella ilmeellä:
"Älä anna heidän tehdä mitään tuhmaa."

Nyökkäsin emolle ja tassuttelin pesän suuaukolle.

"Tulkaahan", kehotin pentuja ja pian he seisoivat takanani.

"Harmaatassu! Ota meidätkin mukaan!" Luokseni juoksi Salviapentu Kinospentu perässään.

"No jos emonne antaa." Nyökkäsin Napin suuntaan.

"Emo saammeko?" Salviapentu ja Kinospentu kysyivät samaan ääneen.

Nappi nyökkäsi epävarmasti ja katsoi minuun.

Nyökkäsin naaraalle ja tassuttelin aukiolle Kastanjapentu, Täpläpentu, Raitapentu, Kinospentu ja Salviapentu perässäni.

"Minne haluatte mennä ensin?" Kysyin, pian tulikin nopea vastaus:
"Metsään!"

Pudistin päätäni.

"Pennut eivät saa mennä sinne", sanoin.

"Mutta voisimme mennä ensin katsomaan, vaikka oppilaidenpesää ja sitten voisin tutustuttaa teidät muihin oppilaisiin", sanoin hymyillen.

Harmaaliidon salaisuus {valmis}✔Tahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon