BAB 10

9.8K 603 5
                                    

Pejam celik dah hampir pertengahan tahun mereka bergelar pelajar form5.

Malam tu, mereka berkumpul di ruang tamu kerana ada sesuatu yang ingin diberitahu oleh parents mereka.

Hati dah berdegup. Macam ada something wrong somewhere je.

"Daddy, mummy. Apa yang penting sangat ni." Aira tak sabar.

Asyraf diam. Dia yakin kakak kembarnya akan terkejut, tergamam bila dengar berita ni.

Dr Nasrul diam. Cuba mengumpul kekuatan. Isterinya turut berbuat demikian. Fuh.

"Kenapa ni? Buat kitorang nervous jelah." Aifa pula bersuara.

Huh.

"Aira, Aifa. Kami harap korang dapat terima dengan sebaiknya. Please, ini semua untuk kebaikan anak-anak daddy."

Si kembar mula berpandangan. Haih apalah berita tu.

"Sayang mummy, ingat tak waktu mummy bagi korang cincin dulu?" Syarifah Diana bersuara lembut.

Kedua duanya mengangguk. "Ok so apa kaitannya? Bukan mummy kata itu cincin sebagai hadiah birthday ke?"

"Waktu kitorang form1 kan kalau tak silap."

Dr Nasrul dan Syarifah Diana mengangguk. Susah benar nak cakap perkara yang betul.

"Em..Sebenarnya...Itu..Cincin tunang korang."

Krik krik. Sepi melanda sebelum..

"Whatt??!!!"

"Seriesly??!!"

"Oh my god!"

"Nooo!!"

Parents dorang dan Asyraf da tutup telinga. Boleh pekak dengar jeritan si kembar ni. Lagi-lagi bila dorang bergabung suara macam ni. Aduh.

"Akak. Rileks ah. Tak yah nak over sangat. Lagi pun, Asy confirm akak akan suka dengan tunang akak tu. Chill ok."

Aira jeling adiknya. Banyaklah kau rileks. Aifa turut menunjukkan penumbuknya pada Asyraf. Orang tengah geram dia buat hal lagi. Errr.

Si kembar diam. Cuba untuk bertenang. Fuh.

"Daddy, mummy. Siapa tunang kitorang tu? Kitorang kenal ke?"

Dr Nasrul segera angguk. Dia pasti anak kembarnya akan suka.

"Tunang Aira, Tengku Faiz." Syarifah Diana memberitahu.

"Aifa pula bertunang dengan Danial Ilham."

Hah?! Terlopong mereka berdua selama beberapa saat.

"Daddy, mummy betul ke?"

"Tidaaakkk. Its cannot happen. No." Aira dah jalan ke hulu ke hilir berfikir.

Kenapa mesti Faiz? Ahhh.

Aifa pula dah tenggelam dalam lamunan panjang. Danial? Tunang aku? Allahu.

Parents dorang tersengih. Eleh nampak je macam dorang tak suka tapi mereka yakin dalam hati tu sebenarnya dah bersorak riang.

Dr Nasrul dan Syarifah Diana bangun lalu meninggalkan si kembar di situ. Biarlah mereka dengan dunia mereka. Asyraf turun bangun menuju bilik.

Memandangkan esok hujung minggu, jadi anak-anak tidak dihalang untuk tidur lewat. Dan mereka juga tak tahu pukul berapa si kembar tu masuk tidur.

***

Aifa ditugaskan untuk menjaga pintu pagar pagi itu.

Hari ni perhimpunan pagi akan dijalankan seperti biasa. Well isnin kan. Ramai juga yang lambat. Semua yang lambat da cuak. Dalam hati da kutuk diri sendiri sebab terlupa tanya rakan siapa yang bertugas hari ni.

Fuh. Si kembar sangat digeruni di sekolah. Pengawas tergarang kot.

Tapi Aifa macam takde mood nak marah-marah pagi ni. Semuanya sebab berita pertunangannya. Serabut.

"Maaf Kak Aifa, kami terlewat. Tayar basikal pancit tadi jadi saya jalan kaki ke sekolah. Maaf."

"Hm." Itu je mampu. Pelajar yang tengah berdiri disitu berpandangan. Lain macam je.

Semua diam. Kalau si kembar takde mood lagi teruk mereka akan kena nanti. Jadi sebaiknya mereka senyap.

Tapi ada pulak manusia yang tak reti nak tutup mulut.

"Wah inilah kakak Asyraf yang lembik tu eh. Tapi kenapa tak macam yang aku dengar. Yang aku tau pengawas kembar ni yang tergarang kat sekolah. But now. Huh."

Semua dah pandang semacam pada seorang lelaki yang baru masuk pintu pagar. Zarul!

Huh. Cari mautlah.

Aifa sinis. Inilah pelajar yang buli adiknya hari tu.

"Well people change. Aku fikir nak jadi baik je hari ni, tapi takpe lah. Memandangkan ada yang 'rindu' dengan denda aku. I proceed."

Cepat tangannya meneliti muka pelajar yang lewat. Em ramai. Nampaknya diorang memang suka kena denda and tak masuk kelas. Takpe.

Tamat sahaja perhimpunan, Aira dekati kembarnya.

"Ramainya yang lewat. Fa, ini tak boleh jadi ni. Semua pergi padang. Lari 3 pusingan."

Semua mengeluh dan mula berjalan perlahan ke padang.

"Eh Aira!" Jerit Aifa membuatkan semua berpaling. Dalam hati berharap Aifa ringankan sedikit denda.

"Tak sangka pemikiran kita sama. Baru nak suruh lari 5kali tadi. Tapi takpelah.3 pun ok."

Hampa.

Kecewa.

Itulah perasaan pelajar-pelajar disitu. Ingatkan nak backup ke apa. Zarul merengus. Geram sungguh dia.

Faiz mampir. "Aira, Aifa. Korang pergilah masuk kelas. Biar aku dengan Danny yang tengokkan diorang ni."

Aira tunduk. Malu bila tau Faiz ialah tunangannya. Kecik je dunia.

"Thanks Faiz. Jom Ra."

Tangan Aira ditarik dan terus mereka marathon ke kelas. Kejap lagi Cikgu Husairi akan masuk.

Faiz memandang sambil tersenyum. Entahlah. Dia rasa makin hari makin dia jatuh sayang pada Aira.

Oh hati. Please behave.

..............................................................................

Si Kembar vs Pengawas Hot ©Where stories live. Discover now