'Liefje opstaan! Anders kom je te laat op je eerste schooldag!' Ik word wakker en meteen gaan mn gedachten naar vandaag. De eerste schooldag na de vakantie. Mn examen jaar. Bij de gedachten draait mn maag om. Ik heb nooit echt van school gehouden, maar mn ouders wel. Ze wilden altijd dat ik een goede baan kreeg. Dat ik net als mn vader een goed betaalde baan kreeg.
Mn vader. Owh, man wat mis ik hem. Ik zou er alles voor geven om hem terug te zien. Net zoals mam trouwens, na paps dood is ze begonnen met drinken. Haar alchol probleem maakt me bang. Soms komt ze niet thuis in de avond. Soms blijft ze een paar dagen weg. Maar tegen de buitenwereld doet se mooi weer.
Zo is t altijd al geweest. We waren het perfecte gezinnetje. Streng gelovig. Goed opgevoed en wel gemanierd. In de zomer droegen we geen shorts met hempjes, maar jurkjes. Nooit mocht ik uit. En s'avonds de deur uit mocht niet eens over gesproken worden.
Gelukkig is dat na paps dood erg veranderd. Hij is vlak voor de zomervakantie omgekomen toen zijn juwelierszaak werd overvallen. Er was een vrouw in de zaak, een klant. Ze zag alles gebeuren. Hoe ze hem in elkaar sloegen en uit scholden, voor geld. Ze hadden alles meegenomen, het geld, de juwelen en mn vaders leven. Kapot was ik ervan toen ik er over hoorde.
'Christa!' Ik word uit mn gedachten gehaald door mn moeder. 'Ik kom er zo aan!' Roep ik terug. Snel klim ik uit mn tweepersoonsbed en kleed ik me aan. Ik doe een shortje aan en een hempje die laag uitgesneden is zodat je wat borst ziet. Als pap dit zag zou hij flippen. Zijn dochter in zulke sletterige kleding! Dat kan echt niet! Bij de gedachte eraan grinnik ik een beetje.
Snel borstel ik mn haar. Ik kijk in de spiegel en zie dat twee donkerblauwe ogen me aankijken. Dezelfde kleur als mn vaders ogen. Als ik merk dat mn gedachten weer afdwalen naar hem, doe ik snel eyeliner en mascara op. " Prachtig," fluister ik tegen de spiegel. Snel ren ik naar beneden.
" Goeiemorgen, liefje." Zo te horen heeft mama een goeie bui en heeft ze niet gedronken. Jaah, die dagen bestaan ook nog! " Goeiemorgen," zeg ik terweil ik mn moeder een kus op haar wang geef. Ik ga aan tafel zitten en smeer plankjes brood. " Spannend, hè?" Ik kijk mn moeder vragend aan. " Zo'n eerste schooldag." Ik knik en eet mn brood. " Je vader zou trots op je zijn geweest." Ik knik weer. Nee, mam niet over door praten, please. " Ik ontmoette hem in mijn examen jaar." Een traan rolt over haar wang. " Nee mam, niet huilen." Ik sta op en geef haar een knuffel. Met mn hand wrijf ik over haar rug. Ik voel haar hete tranen op mn schouder vallen. " Ik ga even naar de wc," zegt ze. Ze staat op en loopt de keuken uit richting de kelder deur. Daar is de wc niet. Ik zucht. Ze pakt wss een fles wijn, zo doet ze dag nu al meer dan 8 weken.
Ik voel een traan komen, ik doe mn best om em tegen te houden. Als ik mn brood op heb en mn tanden heb gepoetst, pak ik mn jas en schreeuw ik mn moeder gedag. Geen antwoord.
Ik open de deur en pak mn fiets. " Heey christa!" Ik draai me om en zie daar mn beste vriendin staan, Emily . Ze is even oud als ik, maar wel veel groter in verglijking met mijn 1.62. Met haar hand haalt ze een blonde pluk haar uit haar gezicht." Hee," antwoord ik glimlachend. " Klaar voor de eerste dag?" " Uhm, ik denk t." Ze begint te lachen. " Nou ik niet, Jason zit dit jaar bij mij in de klas! Geloof je dat?" Zonder op een antwoord te wachten gaat se verder en ik stap op de fiets.
"Hij heeft me de hele vakantie lopen stalken! Hij stuurde sms'jes als :' hey wil je uit met me' en ' ik heb echt spijt dat ik Emma zoende. Nou, spijt? Pffft jacky vertelde dat hij ook nog met Inge heeft gezoend! Wat een klootzak!" Zo gaat Emily door tot we bij school zijn. Ze is een geweldige vriendin, maar ze praat altijd! Inhet begin vond ik het irritant, gelukkig ben ik er aan gewend geraakt.
Als we op school zijn zetten we onze fiets in t rek en lopen naar binnen. "Christa! Emily!" Een schattige blonde jongen komt naar ons toe lopen. " Niall!" Emily rent naar de jongen en geeft hem een knuffel. Ik volg haar en geeg hem ook een knuffel, hij ruikt altijd heerlijk naar mint . Niall is mijn beste vriend al sinds groep 4. Mijn gedachten worden verstoord door de bel.
" Wat heb jij voor les?", vraagt hij als hij naast me de trap op komt lopen.
" Engels, jij?" " Wiskunde." Hij doet alsof hij moet huilen. " Aaawh, kom maar. Ik troost jewel." Ik geef hem een knuffel en we beginnen te lachen. " Ik moet hierheen, tot straks!" " Succes."
Ik loop nog een trap op. Ik haatte de trappen al vanaf de eerste. Ik doe nu 6 vwo. Een nerdje, iknow.
Ik ga zitten naast Sophia. "Hee, hoe was je vakantie?" vraagt ze meteen. " Kan beter," antwoord ik. " Joune?" Druk begint ze te vertellen over haar vakantie in spanje. Tot ze word afgekapt door de engelsleraar.
" Goodmorning, everyone. " Blij kijkt hij de klas rond. " Goodmorning," antwoorden een paar leerlingen. De leraar knikt. "Ik ben mnr. Jhonson. Dit jaar geef ik jullie engels." Hij kijkt trots de klas rond. Hij begint te vertellen over hoe trots hij is dat hij een vwo 6 klas les mag geven, maar na 7 minuten gaat de deur open. De conciërge komt binnen, gevolgd door een lange jongen met bruine krullen en tattoo's.
oewwwh spannend. Cliffhanger. Wie komt er binnen hahaha
xxxx
JE LEEST
trust (dutch/fanfiction)
FanfictionLove meant jumping off a cliff and trusting that a certain person would be there to catch you at the bottom. ~Jodi Picoult Christa's vader is vermoord in zijn juwelierszaak. Christa's leven is voor goed veranderd. Haar moeder is een alcoholist gewo...