021

13.5K 755 7
                                    

" ONE , TWO , THREE . "

Klikkk !

Naayla menghampiri Ayden Kaiser untuk melihat gambar yang ditangkapnya . " Kalau macam ni lah hasilnya , kau jadi photographer aku hari-hari sajalah . " kata Naayla , cantik betul gambar yang ditangkapnya tambah-tambah lagi dengan berlatar belakangkan bandar Toronto . Memang tak dapat disangkalkan lagi , pemandangan dari puncak CN Tower itu memang cantik dan indah .

Tangan lelaki itu ditarik mendekatinya , kamera diangkat tinggi . " Senyum ! " kata Naayla ceria , Ayden tersenyum halus sambil matanya memandang lensa kamera tersebut . " Lagi sekali . " kata Naayla lagi . Kononnya lagi sekali tapi berkali-kali , biasalah dah nama pun perempuan .

Kali ini , mata Ayden memandang wajah ceria Naayla di sebelah , tanpa sedar kamera sudah menangkap momen itu . Gadis itu tersenyum melihat kesemua gambar yang ditangkap itu , ada bermacam-macam riak wajah yang dibuat .

" Jom , aku bawa pergi tempat lain pula . " ajak Ayden lalu beredar bersama Naayla . Sebenarnya dia rasa bersalah kerana tidak dapat bersiar-siar lama bersama Naayla . Selepas perlawanan semalam dia terus menghadap sidang media , pagi pula dia perlu bersarapan dengan pihak-pihak yang terlibat dalam MFC . Tidak sangka , pada waktu petang barulah dia bebas dari jadual padatnya sudahlah malam mereka harus bergerak pulang ke Malaysia .

Terus dia menyuruh yang lain menguruskan apa yang patut , katanya dia akan tiba bersama Naayla di lapangan terbang nanti .

Beberapa minit di dalam kereta sewa , mereka berdua tiba di Ripley's Aquarium Of Canada . Setelah membuat pembayaran , Naayla mengikut langkah Ayden .

Masuk sahaja di dalam tempat itu , sekelilingnya terdapat pelbagai jenis hidupan laut yang berenang . Dia terus mengeluarkan kameranya untuk merakam detik-detik indah di negara asing itu . Bahu Ayden dicuit menyebabkan dia terus menoleh memandang lensa kamera .

" Saya nak tanya , apa perasaan awak dating dengan Naayla Zahra ? " tanya Naayla pura-pura menjadi wartawan . Lelaki itu ketawa kecil , " Kalau dia nak dating lagi dengan saya , saya- "

Matanya tiba-tiba memandang tepat pada wajah gadis itu , Naayla terpaku . " Memang taklah saya setuju , penat saya layan dia sepanjang hari . " sambungnya lalu dia memusing kembali berjalan . Bahunya ditolak kasar , " Kau memang tak boleh nak romantik sikit ke ? "

" Nak aku melamar dekat sini ? " tanya Ayden selamba , dia tidak tahu bahawa dengan ayat itu cukup membuatkan pipi rakannya itu membahang teruk ! Saat matanya berpaut dengan lelaki itu , dia terus menoleh memandang ke arah lain . " Muka ikan tu macam kau lah , Ayd ! " tiba-tiba ayat itu keluar dari mulutnya . Ayden menggeleng melihat karenahnya .

Apa-apa sahajalah , Naayla .

Beberapa jam berjalan mengelilingi tempat itu , perut Naayla mula berbunyi minta diisi . Oleh sebab itu , mereka membuat keputusan untuk ke kedai makan sebelum bertolak ke lapangan terbang .

Destinasi terakhir itu membuatkan Naayla sedikit sedih . Ikutkan hati , dia mahu duduk di sini selama seminggu tetapi ini bukan percutian lagipun dia cuma mengikut Ayden kerja . Haih ,

Rindulah dia dengan Canada nanti !

TURUN SAHAJA di lapangan terbang , Naayla menggeliat kecil . Akhirnya mereka tiba di Malaysia setelah menempuhi perjalanan yang hampir sehari dari Toronto , Canada . Ayden Kaiser berjalan di sebelahnya sambil menarik bagasi hitam untuk mencari Farid dan Aliya yang sedia menunggu ketibaan mereka berdua .

Langkah mereka terhenti apabila seorang lelaki menghalang jalan . Dia tersenyum memandang wajah Naayla .

" You Naayla Zahra kan ? " tanyanya . Naayla sekadar mengangguk sambil membalas senyuman manakala Ayden berpeluk tubuh di sebelah . " I suka sangat dengan persembahan you . Just to let you know , I pernah sponsor majlis dekat Jakarta baru-baru ni . " Naayla blur sebentar sambil melihat dia hairan .

" Oh ! You Encik Harris Qalish kan ? " barulah dia dapat menangkap siapa pemuda kacak itu sebenarnya . " Panggil I Harris , I tak kahwin lagi pun . Tak perlu encik encik . " katanya lalu tertawa kecil . Ayden membuat muka di sebelah , nak mengorat tu cakap saja .

" Naayla ! Ayden ! " panggil Aliya yang tidak jauh dari mereka berdua . Mereka bertiga menoleh , Naayla terus melambai tangan ke arahnya teruja . Ayden mengalih pandangan pada lelaki tadi . " I'm sorry Har- "

" Harris . "

" Oh ya , nevermind . We need to go . " kata Ayden lalu menarik Naayla menjauhi Harris , dahlah berbual tak ingat dia di sebelah . Ingat dia tiang ke dekat situ ? Tiba-tiba nama Naayla dipanggil .

" Can I have your number ? "

" Manalah tahu kita boleh kenal-kenal ke nanti kan ? Bincang pasal kerja ke ? " sambung Harris , Naayla mengangguk lalu dia beri nombor telefonnya . Tidak salah kalau dia beri pada lelaki itu , rezeki tidak salah alamat . Mungkin , dia akan dapat tawaran membuat persembahan lagi selepas ini .

" Nice to meet you , Harris . " kata Naayla sebelum beredar .

" Can I have you number bla bla bla nanti ajak date pula . " sindir Ayden perlahan , ingatkan Naayla tidak mendengarnya malah dia membulatkan mata memandang lelaki itu . " Ayden , tak baiklah . " namun Ayden hanya menjelingnya , dia bukan cemburu malah dia tak kisah pun jika Naayla bercinta tetapi itulah lelaki tadi memang pelik . Datang dari mana terus berlagak taja majlis besar . Poyo sangat !

Lupakan lelaki bernama Harris Qalish itu , mereka terus masuk ke dalam kereta untuk beredar pulang ke rumah masing-masing . Farid tersenyum ke arah Naayla dan Ayden .

" Kau berdua dah macam baru balik honeymoon aku tengok . " kata Farid .

" Honeymoon apa , sampai je Naayla ni kena ngorat . " balas Aliya di sebelah , walaupun dari jauh nampak sangat wajah lelaki tadi ingin mengorat rakannya itu . Ayden tertawa sinis mendengar balasan itu , maksudnya semua nampak lelaki tadi mempunyai makna tersiratlah cuma Naayla ni saja yang masih buta .

"Pandai-pandai je kau ni , dia yang taja majlis dekat Jakarta haritu . Memang taklah dia nak ngorat aku , dia tu kaya . " kata Naayla lalu mengalihkan pandangan ke luar tingkap .

" Eh lupa ! Naayla masih setia dengan crush lama dia Raiz tu kan . " serentak itu , Farid memandang Aliya tajam . Amboi mulut tak ada insurans langsung ! Macam tak tahu Naayla kena reject setelah luahkan perasaan selepas SPM dahulu . Dahulu , dia luahkan perasaan tetapi Raiz tidak memberi jawapan malah dia terus beredar meninggalkan Naayla sendirian berdiri di luar dewan peperiksaan . Kira cinta dia kena tolaklah kan ?

Suasana sunyi sepanjang perjalanan sampailah tiba di kawasan perumahan Naayla dan Ayden .

" Sorry tau Naayla . " ucap Aliya sebelum beredar , Naayla tersenyum halus . " Tak apalah . Dah bye , take care ! " lagipun memang benar dia masih menyimpan perasaan terhadap lelaki itu cuma sejak hari itu dia tidak pernah berjumpa dengan Raiz Affan .

" Are you okay ? " tanya Ayden dibalas dengan anggukan . Lelaki itu membelai rambut hitam gadis itu , " Jangan lupa rest . " Kemudian mereka masuk ke rumah masing-masing .

Baru sahaja Naayla menghempas tubuhnya ke atas sofa , skrin telefon bernyala . Nombor tak dikenali timbul pada skrin .

- Hi , Naayla . I Harris .
- Boleh kita jumpa esok ?

Jari runcingnya terus menari-nari di skrin telefon membalas pesanan dari lelaki bernama Harris tersebut . Cepat sahaja gadis itu bersetuju dengan ajakannya memandangkan dia masih tidak sibuk pada hari esok .

Disebabkan penat dengan perjalanan yang jauh , matanya lama-kelamaan tertutup lena .

KAISER : The Hidden KingWhere stories live. Discover now