KERETA diparkir lalu Raiz Affan keluar dari kereta tersebut bersama beberapa orang pekerjanya . Seperti biasa , syarikat dia akan melawat pesakit-pesakit di Hospital Orked untuk memberi sedikit semangat setiap hujung minggu . Kotak-kotak yang berisi buku diangkat lalu dia melangkah masuk ke dalam hospital tersebut .
" Tuan Raiz , bunga-bunga ni nak bawa sekali ke ? " tanya salah seorang pekerjanya , Raiz menoleh lalu mengangguk . " Bawa semua yang ada dalam kereta , semua itu untuk diorang . " balasnya , pekerjanya akur mendengar arahan .
Kemudian , dia melangkah ke sebuah bilik hospital yang dihias dengan kerusi-kerusi yang kemas tersusun . Beberapa pesakit turut masuk ke dalam bilik itu dengan senyuman . " Selamat pagi , Encik Raiz . " kata salah seorang wanita tua dalam lingkungan 50-an . " Selamat pagi , cantik ibu hari ini . " kata Raiz , wanita yang membahasakan dirinya ' ibu ' itu tersipu malu .
Raiz mengerling ke arah seorang gadis berhijab hitam yang sedang tertawa bersama beberapa orang kanak-kanak di bahagian belakang ruang itu . Itu merupakan kali pertama dia melihatnya sewaktu dia menziarahi pesakit di situ . Lamunannya tersentak apabila seorang kanak-kanak dalam lingkungan umur 10 tahun memanggilnya sambil memeluk erat patung beruang .
" Abang Raiz nyanyilah lagu abang selalu nyanyi tu . Dhea suka sangat ! " Raiz mengusap rambut hitam kanak-kanak itu sambil tersenyum manis . " Haah betul tu , cepatlah Abang Raiz . " nyahut seorang lagi .
" Okay okay , dah duduk sana . Abang nak nyanyi ni . " kata Raiz membuatkan semua bersorak riang , masing-masing duduk di kerusi memandang lelaki itu di hadapan . Mereka amat suka setiap kali Raiz datang menziarahi , dia sangatlah sopan membuatkan dia disenangi ramai . Raiz membuka muzik dari telefonnya kemudian diletakkan di atas meja bersebelahan .
" Tentang malam kurasakan
Pedih rasa bak selamanya " Raiz mula bernyanyi , baru sahaja dia mahu menyambung lirik seterusnya suara perempuan memintas . Matanya mencari pemilik suara itu , rupa-rupanya gadis di belakang tadi yang menyanyi ." Tentang fikir tak terkata
Tiap masa temu titiknya . " Semua mata menoleh ke arahnya ." Ada kamu, selamat duniaku " Raiz menyambung lalu tersenyum halus apabila mata mereka bertentangan dari jauh . Dia tidak pernah kenal gadis itu tetapi hatinya seolah-olah dekat ?
" Erat tanganku temani mimpimu . "
" Tenang , ribut jiwa
Tiup awan minda
Dan bentangkan senja
Telantanglah tanya
Biar saksikan syurga
Walau masih di dunia . " Kali ini mereka berdua bernyanyi secara harmoni , suara mereka sebati dalam satu lagu indah tersebut ." Langit tak selalu cerah, kadang tuk berserah " Gadis itu tersenyum halus saat Raiz menyanyi bahagiannya .
" Hujan tanda ada berita untuk kita semua. "
Pesakit-pesakit yang mendengar nyanyian mereka melambai tangan mengikut melodi . Beberapa wanita tua berbisik sesama mereka tentang betapa serasinya pasangan itu walaupun mereka tidak begitu mengenali gadis tersebut .
" Tentang siang bertopengkan
Rasa sedih dengan senyuman "" Ada kamu, selamat duniaku . " Raiz memandang pesakit-pesakit yang berapa di situ . Dia suka meluangkan masa bersama mereka , baginya itu merupakan satu tanggungjawab untuk bersikap prihatin tentang keadaan mereka .
" Erat tanganku temani mimpimu . " Gadis itu mengusap lembut pipi Dhea yang duduk di ribanya .
" Tenang, ribut jiwa
Tiup awan minda
Dan bentangkan senja
Telantanglah tanya
Biar saksikan syurga
Walau masih di dunia "" Tenang, ribut jiwa
Tiup awan minda
Dan bentangkan senja
Telantanglah tanya
Biar saksikan syurga
Walau masih di dunia "" Langit tak selalu cerah, kadang tuk berserah . "
" Hujan tanda ada berita untuk kita semua " Dhea melompat suka apabila lagu itu habis , kemudian dia memeluk gadis itu erat lalu tersenyum memandang Raiz Affan dihadapan .
Dhea mendongak memandang wajah gadis tersebut . " Kak Meera dengan Abang Raiz ada apa-apa ke ? " tanya Dhea membuatkan gadis bernama Meera itu menggeleng laju dengan senyuman yang terukir dibibir .
Beberapa jam selepas meluangkan masa bersama mereka , Raiz Affan menghampiri rakannya , Doktor Nazri . Dia berpeluk tubuh sambil memegang secawan kopi panas . " Perempuan tadi tu pesakit baru ? " tanya Raiz ingin tahu . Kedengaran Doktor Nazri ketawa perlahan .
" Kenapa ? Kau angau dah ke ? " tanyanya spontan , Raiz menggeleng lalu menumbuk bahu lelaki itu perlahan . " Aku cuma nak tahu saja sebab tak pernah nampak pun . Sakit apa ? "
" Acute lymphoblastic leukemia . "
Raiz mengangguk , sungguh kasihan dengan gadis tersebut . Dari pandangannya , dia nampak masih muda atau sebayanya sahaja namun tiada siapa tahu setiap kisah individu berlainan . Ada yang akan sentiasa indah dan ada juga yang harus bertahan menghadapi realiti .
Gadis itu tiba-tiba berjalan melintasi mereka untuk masuk ke biliknya semula . Doktor Nazri mengalihkan pandangan kepada rakannya dengan senyuman manis .
" Dia Meera hidup sebatang kara saja , tua dua tahun daripada kau . " katanya sebelum beredar untuk melakukan tugas . Raiz tersengih , pada saat itu dia rasa ingin menjaga gadis bernama Meera tersebut .
Raiz menunduk menggenggam erat tangan isterinya yang terlantar di katil hospital . Air matanya menitis apabila mengimbau kembali saat pertama kali mereka bertemu pada hujung tahun lepas . " Awak kuat , Meera . " katanya memandang wajah pucat Meera , dia rindukan wajah cerianya terutamanya wajah semasa mereka menyambut hari kelahiran Meera pada hari itu .
Bingkai gambar perkahwinan mereka dicapai , " Saya perlukan awak . " katanya lagi . Dia mula menyesal pergi ke reunion semasa isterinya terlantar sakit namun Meera sendiri yang memaksanya pergi dan jangan hiraukan situasinya . Katanya , dia mahu Raiz berehat memandangkan lelaki itu banyak meluangkan masa menjaga dirinya di hospital hinggakan jika Meera mahukan sesuatu pasti ditunaikan .
Tidak mahu Raiz tertekan .
" Dulu saya suka tengok awak diam-diam sejak kita jumpa . Tak sangka , makin lama makin saya jatuh hati pada perempuan sekuat awak , Meera . Walaupun saya berkeras mahu jaga awak , awak tetap tolak . " kata Raiz , perlahan . Hatinya tiba-tiba terasa seakan-akan berat menanggung sesuatu . Pipinya diusap perlahan membuatkan mata lelaki itu bersinar memandang Meera .
" Raiz ... " panggilnya dengan suara lemah . Tangan Meera semakin digenggam erat manakala tangan kanan Raiz naik membelai kepalanya . Telinganya didekatkan pada mulut Meera memandangkan dia mahu berkata sesuatu .
" Terima kasih sudi jaga Meera . Terima kasih jadi suami Meera walaupun seketika . Percayalah , Meera satu-satunya perempuan yang beruntung dapat mengenali hati budi Raiz . " bisiknya sebelum mesin nadi berbunyi nyaring . Raiz mengangkat wajah memandang mesin itu , beberapa orang doktor masuk ke dalam bilik tersebut dengan cemas .
Tiada lagi Meera yang sentiasa disisi Raiz Affan dalam hidupnya .
Ceritanya bermula dengan satu cabaran , namun diakhiri dengan sebuah kebahagiaan .
Walau hanya seketika , kisah itu akan terus tersemat menjadi sebuah kisah cinta yang paling indah dan luar biasa .
-
🌙 Acute lymphoblastic leukemia (acute lymphocytic leukemia, ALL) is a malignant (clonal) disease of the bone marrow in which early lymphoid precursors proliferate and replace the normal hematopoietic cells of the marrow .
Acute lymphoblastic leukemia atau leukemia limfoblastik akut (LLA) adalah salah satu jenis kanser darah . Penyakit ini terjadi ketika sel darah putih yang belum matang (limfoblas) membiak secara cepat dan agresif .
YOU ARE READING
KAISER : The Hidden King
Romance[ COMPLETED ] Ayden Kaiser, kuasa raja. Itulah maksudnya sekali gus membentuk keperibadiannya yang agak dingin dan misteri. Siapa sahaja yang tidak mengenali Benjamins? Keluarga mafia terkuat di US dengan legasi paling mewah. Namun di sebalik keluar...