KUNCI KERETA dicampak ke atas katil lalu dia mengaturkan langkah ke sebuah bilik kecil yang mempunyai sebuah sofa kulit dan papan kenyataan besar tergantung pada dinding . Raiz Affan duduk di sofa tersebut sambil berpeluk tubuh , satu persatu gambar yang terpapar di papan kenyataan itu direnung bermula daripada Jonas Benjamin , Ethan Benjamin , Ayden Kaiser , Aryan Haider sewaktu kecil dan beberapa orang yang berkait rapat dengan keluarga tersebut .
Kemudian , dia memandang pula tulisan yang terukir di bahagian atas .
Benjamins .
Tidak sangka sudah 5 tahun dia menyiasat tentang latar belakang keluarga bahaya itu . Mengikut penyiasatannya , Jonas Benjamin mempunyai dua orang anak . Ethan dan Eva , Ethan berkahwin dengan Aishah dah dikurniakan dua orang anak Ayden Kaiser dan Aryan Haider . Namun berita kematian Aryan Haider dan Aishah banyak tersebar di internet beberapa tahun lepas .
Aishah dikatakan hilang dan Aryan Haider meninggal dunia disebabkan sakit .
Kali ini , Raiz memandang pula lukisan mata yang dilukisnya . Mata seorang lelaki yang dilihat berbual bersama Ayden Kaiser semasa mereka berumur 17 tahun . Dia jugalah yang membunuh ibu bapanya tetapi siapakah dia ? Siapa pula mayat seorang wanita yang dia nampak dahulu ?
Persoalan-persoalan itulah yang selalu bermain di minda sepanjang dia menyiasat punca kemalangan keluarganya 13 tahun lalu .
Mata Raiz mengikut tali merah yang menghubungkan gambar Ayden Kaiser dan Naayla Zahra . Sepatutnya mereka berdua sudahpun menjadi pasangan suami isteri dua bulan lepas , malangnya Ayden menghilangkan diri ke US secara tiba-tiba disebabkan urusan kerja .
Jika Ayden benar-benar sayangkan gadis itu tetapi kenapa dia menghilangkan diri ?
Raiz menggeleng perlahan lalu dia menampal sekeping gambar lagi . Gambar Benjamin's Holdings dibulatkan dengan pen berwarna merah . Kemudian dia memegang proposal yang bakal dia tunjuk pada seorang lelaki esok hari .
Langkah diatur keluar lalu dia memandang bingkai gambar lama keluarganya sambil meneguk perlahan secawan jus oren .
" Iz janji Iz akan balas apa yang diorang buat dahulu . "
Serentak itu , pintu rumahnya diketuk membuatkan Raiz terus menghampiri pintu tersebut . Muncullah wajah Doktor Nazri dengan sebuah kotak bersaiz sederhana ditangan . Belum Raiz menjemputnya masuk , lelaki itu sudahpun masuk dan duduk di sebuah sofa .
" Stress je muka . Kenapa , bro ? " tanya Doktor Nazri apabila lelaki itu duduk dihadapannya . " Aku baru nak rehat ada orang datang malam-malam buta macam ni , siapa je tak stress ? " sindir Raiz dibalas dengan tawa halus Doktor Nazri .
Jari ditunding ke arah kotak tadi yang diletakkan di atas meja , " Arwah Meera bawa ni masa dekat hospital dulu , dia kata kalau ada apa-apa jadi dia suruh aku bagi kau . Aku asyik lupa , sorry bro . " Raiz mengangguk sambil mengerling ke arah isi kandungan kotak itu .
Telekung , long dress dan patung beruang yang dia pernah bagi pada Meera sewaktu dia mahu mengambil hati gadis itu dahulu semuanya disimpan di dalam kotak itu . Patutlah selama ini dia mencari semua itu namun tiada , fikirkan Meera sudahpun buang kerana Meera agak jual mahal dahulu tetapi rupa-rupanya disimpan di hospital .
" Thank you , Nazri . " ucap Raiz .
Doktor Nazri mengangguk lalu dia merenung wajah lelaki itu , " Kau dari mana pakai macamni ? Dating ke ? " tanyanya hairan , selalunya lelaki itu jarang keluar kerana rutin hariannya cuma di pejabat dan rumah . Pelik pula malam-malam sebegini lelaki itu tampak kemas .
" Aku tolong kawan . "
" Ohh , ingatkan keluar dating . " seretak itu kaki Doktor Nazri ditendang perlahan , " Aku tak akan cari pengganti Meera tau . " dengar sahaja balasan daripada rakannya itu , keluhan terbit dimulutnya .
Bahu Raiz ditepuk , " Sampai bila kau nak hidup seorang diri macam ini ? Meera mesti nak tengok kau bahagia dengan keluarga kau sendiri . "
Namun , Raiz menggeleng lalu dia bersandar pada sofa tersebut sambil meneguk jus orennya sekali . " Kau tahu kan aku tak pernah cintakan perempuan lain selain Meera ? Biarlah dia yang jadi pertama dan terakhir dalam hidup aku . " kata Raiz , Doktor Nazri mengangguk faham . Sejak pertama kali Raiz bertemu dengan Meera lagi dia dapat nampak perasaan rakannya itu lain apatah lagi apabila mereka berkahwin , walaupun tempoh itu tidaklah lama Raiz Affan menjaga dan memberi kasih sayang secukupnya hinggalah nafas terakhir Meera .
" Aku hormat keputusan kau , Raiz . Aku singgah sini pun sebab nak bagi ni je , kalau ada apa-apa kau call aku . " kata Doktor Nazri , mereka berdua bersalaman sebelum Doktor Nazri beredar pergi .
Apabila Doktor Nazri keluar daripada rumahnya , potret dia bersama Meera sewaktu majlis perkahwinan mereka yang tergantung di ruang tamu dipandang lama .
Rindu senyuman manis itu .
JAM DITANGAN dikemaskan sebelum Raiz Affan masuk ke dalam sebuah syarikat terkemuka dihadapannya , papan tanda mewah yang terukir Benjamin's Holdings dipandang dengan senyuman sinis .
Seorang pekerja wanita menghampirinya lalu dia menunduk hormat . " Selamat datang ke Benjamin's Holdings , Encik Raiz Affan . Sila ikut saya ke pejabat Tuan Ethan . " katanya sopan lalu dia mengaturkan langkah ke sebuah lif diikuti Raiz dibelakang .
Nombor 10 ditekan , apabila pintu lif terbuka sebuah pejabat mewah dengan dinding berwarna maroon hitam menghias pandangan . Kelihatan seorang lelaki dalam lingkungan 50-an sedang berdiri memandang pemandangan pada sebuah tingkap besar .
" Tuan Ethan , Encik Raiz sudah sampai . "
Lelaki itu menoleh ke belakang memandang Raiz Affan . Kemudian , dia memandang pekerja wanita itu sekilas . " Thanks . " katanya sekali gus pekerja tersebut beredar meninggalkan mereka berdua di situ .
Raiz menghampirinya lalu dia menghulurkan tangan untuk bersalaman . " Nice to meet you , Tuan Ethan Benjamin . " katanya dengan senyuman palsu , inilah langkah pertama untuk dia mencari siapakah manusia yang menghancurkan hidupnya itu .
" Nice to meet you too , Encik Raiz Affan . Duduklah . " balasnya lalu mereka duduk di sebuah sofa yang tersedia di dalam pejabat tersebut . Proposal yang telah disiapkan diletak di atas meja , Encik Ethan mengambil proposal itu lalu membaca setiap halaman .
" So , Encik Raiz betul nak jadi partner dalam projek Ludic Apartment ini ? " tanya Encik Ethan memandang Raiz serius . Raiz mengangguk dengan yakin , " Yes , saya faham juga konsep Ludic Apartment . Itu sebab saya tertarik dengan projek ni . " balasnya .
Encik Ethan mengangguk berkali-kali . " Ludic Apartment membawa konsep full of fun . Apa yang Encik Raiz boleh huraikan ? " Suasana di situ penuh dengan urusan kerja membuatkan Encik Ethan terus memberi perhatian sepenuhnya untuk projek terbaru itu .
" Sports , guns and martial arts . Kita boleh wujudkan ruang untuk belajar menembak dan sebagainya . Full of fun . " katanya penuh makna tersirat , dia memandang wajah Encik Ethan yang semakin tertarik dengan ideanya .
Senyuman sinis terukir sekali lagi , " Saya dengar cerita Tuan Ethan pandai menembak . " Encik Ethan tersentak lalu dia membalas pandangan anak muda yang kreatif dengan idea di hadapannya itu . " Saya belajar menembak sejak kecil , jadi saya suka dengan idea Encik Raiz . " balasnya tenang .
" Jadi , maksudnya Tuan Ethan setuju atau tidak dengan rancangan saya ? " tanya Raiz . Encik Ethan mengemaskan sutnya lalu dia berdiri menghulurkan tangan ke arah Raiz Affan .
" Setuju . "
YOU ARE READING
KAISER : The Hidden King
Romance[ COMPLETED ] Ayden Kaiser, kuasa raja. Itulah maksudnya sekali gus membentuk keperibadiannya yang agak dingin dan misteri. Siapa sahaja yang tidak mengenali Benjamins? Keluarga mafia terkuat di US dengan legasi paling mewah. Namun di sebalik keluar...