bab 16

3.2K 67 5
                                    

"Betul sayang tak nak ikut ni?" Redza pandang wajah Lisa setelah dia siap ikat kasut.Lisa pulak senyum dan menyandar pada pintu utama rumah mereka.

"Buat kali ke 5. Ya, sayang banyak lagi assignment yang tak siap2 sebab asyik menghadap bie 24 hour!" Lisa menjegilkan matanya ke arah Redza yang sudah tersengeh2.

"Iya lah..jangan lupa kunci pintu rumah ketat2. Ada apa2 yang sayang rasa janggal,terus call bie tahu?" Redza menukarkan riak muka risau pula. Dia mengusap lembut kedua2 pipi Lisa. Lisa kuntum senyum.

"Iya lah biee..banyak kali dah ulang benda yang sama. InsyaAllah tak de pape." Lisa melekapkan tangannya pada Redza pula. Dua2 dalam keadaan yang sama. Mereka terus merenung ke dalam anak mata masing2 selama 10 saat.

"Take care.." Redza mengucup kedua2 pipi Lisa pula. Lisa tersenyum bahagia.cair hati dia dengan Redza ni! Terlebih vitamin prihatin ke apa? Lisa ulang perkataan yang sama kepada Redza.

Selesai sesi lambai melambai. Barulah Lisa menutup pintu utama. Lama jugak dia kena melambai suami dia tu.bukan melambai aje. Kena buat flying kiss, kenyit2 mata buat gaya tarik2 tali then cium pastu hugging dari jauh. Then buat mini heart.Dalam 5 minit la jugak sebelum kereta Redza meluncur pergi. Lisa ketawa kecil teringatkan telatah suami nya tadi. Manja betul! Mengada!

Dia terus berlalu dari menindih pintu utama tersebut. Sebelum itu, dia kunci pintu itu ketat2 seperti yang di suruh suaminya. Ketat macam mana pun dia tak tahu lah.
----------------
Lisa membuka laptop nya sambil mendengar lagu dari henfon milik nya. Jenis dia memang macamni. Baru lah tak stress balajar! Sedang dia leka bernyanyi sambil menaip, dia terdengar bunyi yang terarah dari bumbung biliknya. Dia capai henfon miliknya dan pause lagu.

Dia amati bunyi itu. Sah! Memang bunyi dari bumbung bilik dia! Sudahlah jendela dia tu terbuka luas! Jantung nya berdegup kencang. Dia pandang henfon miliknya.

"Iya lah..jangan lupa kunci pintu rumah ketat2. Ada apa2 yang sayang rasa janggal,terus call bie tahu?" Kata2 Redza bermain di fikirannya. Cepat2 dia buka contact dan tekan number Redza sebelum pandangannya menjadi kelam.
----------------
"Hah! Sampai jugak mamat cakap keling ni! Tak boleh lama lagi ke?" Fairuz menyambut kedatangan Redza dengan kata2 sinis. Redza gelak besar. Semua orang sudah memerhati dia.

"Weh Za! Makin sado nampak? Ni nak aim aku lah ni?" Hakim menampar tubuh Redza kasar. Dia tersadung kecil ke hadapan.

"Woi sakit doe! Berdendam pun tak yah ah nak tunjuk!.simpan untuk cicit!" Redza menjeling kawannya yang sudah galak ketawa.

"Ni bukan si akim aje yang berdendam! Kitorang semua pun tau! Dah lah datang lambat! Tak de ayam untuk kau!" Sofea pula yang tiba2 memekak. Dia tayang2 kan penyepit ke arah Redza. Macam nak bunuh orang aje. Marah sangat tu. Redza hanya tayang sengeh sambil garu leher.

"Fuhh bapak makin hensem ah abe pilot kita ni!" Faiz pula yang mencelah. Dia tengah duduk di dahan pokok sambil melantak.

"Well.." Redza angkat tanganya paras bahu. Hidung nya sudah kembang kempis.

"Serupa pondan. Za geng kunyit!" Mata Redza membuntang. Semua sudah galak ketawa disebabkan usikan mereka. Lama betul dia tak berjumpa dengan rakan2 sekolah nya ini.

Rindu sangat nak sakat menyakat macam ni. Redza menepuk bahu Faiz yang menterdarah aje kerja nya tu. Faiz menoleh dan jongket kan keningnya.

Isteriku AlissaWhere stories live. Discover now