Bab 38

2.3K 52 10
                                    

"Mia no no no jangan main tu lah! Damia!" Pantas Lisa bangun dari duduk mendapatkan anak dia yang bermain di hujung sana. Sudah lah Damia nak pegang anjing yang bersiaran waktu tu. Masa Lisa duduk sebelah dia tak pula buat perangai. Masa Lisa tengah sedap2 duduk pula dia buat. Tau2 je timing mummy dia nak  relax.

"Mia! What mummy told you earlier? do not touch them!" Di angkat Damia dan di letakkan pada bangku. Dia tampar2 kecil tangan anak nya dengan wajah geram. Damia dah buat wajah sebek. Nak menangis lagi lah tu. Orang marah sikit pun nak melalak.

"Kenapa? Nak nangis? Nangis lah! Dah lah daddy takde. Ada daddy pun menyusahkan. Dulu bukan main janji nak jga aku lah nk jga anak lah. Sekali dia yang hilang entah ke mana. Orang tanya pergi kerja kat mana, dia tak jawab. Sibuk nak cuddle lah peluk2 lah. Menyampah aku!" Lisa membebel perlahan. Takut anaknya dengar lepastu ikut ayat2 dia yang tak berapa sedap nak dengar tu.

"Dah..tak payah nangis. Nanti mummy beli kucing okay? Nak kucing?" Terus muka sebek Damia berubah sikit2 menjadi ceria. Ternganga teruja mulut dia. Bukan dia tak tahu Damia suka kan kucing. Rumah kenalan dia pun sikit je kucing mereka bela. Yang banyak anjing je lah.

Damia memang susah kalau jumpa kucing. Nanti mesti nak melekat je dengan kucing tu. Dah lah Damia pegang kucing tu macam nak terus sembeleh je kucing tu gayanya. Pegang leher dengan perut kucing lepastu bawa jalan2. Apa tak semua kucing rimas dan lari bila jumpa dia.

"Kucing? Cat? Naaakkk" kedua tangan anaknya terus di angkat tinggi2 dengan tangan yang dikepalkan.  Lisa kuntum senyum. Takde gunanya dia nak marah Damia. Salah dia juga tak bela haiwan2. Damia mesti bosan duduk rumah tu tanpa haiwan belaan. Sebab tu juga Allah cipta haiwan peliharaan yang jinak ni. Untuk peneman kita di rumah lah supaya tak bosan asyik pandang manusia je.

Suka dia lihat senyuman ceria anak dia. Menawan sangat. Tak boleh tenteram hidup dia kalau tak tengok senyuman tu dalam sehari. Tu senyuman anak dia dan suami dia yang selalu di berikan khas untuk dia je dahulu. Lisa kuntum senyum makin lebar bila terkenang kan Redza. Redza selamanya suami sado sexy hensem aku. Eh? Apa aku merepek ni!

Lisa terus tampar2 pipi dia kuat. Apa masalah dia ni sebenarnya. 3 tahun pun masih belum cukup untuk lupakan Redza ke?

"Mummy..why you slapping your face?" Lisa tersedar dan toleh ke kiri dia. Dia tayang sengeh je dan usap2 kedua pipi dia.

"Kau ni dengan anak pun buat perangai budak2. Nampak sangat tak matang nya" Lisa kerut kening. Dia pandang garang ke arah Damia. Damia ke yang berkata begitu dengan dia tadi. Dia tak ajar pun gelar kau aku macam tu. Tapi masalahnya suara tu garau tau. Damia pula dah terlongo pandang hadapan.

Dia pula perlahan2 panggung kepala pandang hadapan. Dia terkejut beruk! Seorang lelaki yang dia betul2 rindui berdiri di hadapan dia! Dah lama sangat dia tak jumpa!

"Alonggg!" Lisa bingkas berdiri dan menerpa ke arah Arif yang ketawa menyambut Lisa ke dalam dakapan dia. Dia tunduk pandang Lisa pada dada dia. Dia rasa basah juga. Ni tak lain tak bukan mesti Lisa menangis. Arif mendengus lucu sambil mengusap2 kepala dan belakang Lisa.

"Kau ni perangai..dari dulu tak berubah! Cengeng macam biasa. Apa tak kau kena buli dengan anak kau nanti" Arif cuba menyakat dia. Lisa dah panggung kepala di sebalik dada Arif. Kening dia hampir bertaut di sebabkan teramat masam.

"Kau lah long! Dah lah tak reti nak call orang! Tak reti balik! Aku ingat kau dah mereput dah dengan family kau kat sana! Ni entah macam mana pula kau boleh jumpa aku. Hisy kau ni dari dulu tak habis2 dengan lot's of surprise kau! Kau tau tak long, aku dah kahwin! Aku dah ada anak! Aku dapat anak comel macam yang kau cakap dekat aku dulu.

Isteriku AlissaWhere stories live. Discover now