Lisa semakin berlari, berlari dan berlari. Sehingga dia keluar dari cahaya yang dia nampak sejak dia berlari tadi.
"Uff!" Tubuh dia hampir terjatuh ke belakang akibat terhempap sesuatu. Tapi tubuh dia masih seimbang bila ada yang menahan tubuhnya. Lisa pening. Dia mendongak. Kepala dia berpinar2. Mata dia masih belum terbiasa dengan panahan cahaya akibat dia berada di dalam gelap sejak tadi. Tapi dia paksa juga matanya fokus.
Makin lama mata dia makin terbiasa. Raut wajah di depan dia masih samar2. Dahi dia berkerut.
"Bie?" Perlahan suaranya. Tapi dia pantas menggeleng seraya pejam mata. Tak mungkin. Tak mungkin suami aku muncul dengan tiba2. Baru je tadi aku hantar dia pergi kerja. Lisa buka mata lagi untuk menidakkan penglihatan dia tadi.
"Bie?!" Lisa bulatkan mata. Makin jelas dia nampak wajah Redza. Di hadapan dia. Tengah memeluk erat pinggang dia dari terjatuh tadi. Lisa mula sebek. Dia nak luah segala2 nya kepada suaminya. Dia mula rasa diri dia tak berguna. Dia mula sangka yang Redza akan marahkan dia nanti.
"Bieeeeee!" Lisa terus memeluk tubuh Redza. Redza shh2 lembut. Diusap2 kepala dan belakang Lisa silih gangi. Mata Redza tajam menikam pintu masuk ke arah rumah usang ni.
"Sayang, you okay?" Kedua tangan dia dah belek2 seluruh wajah Lisa. Redza ketap rahang. Wajah Lisa nampak tak terurus. Dia nampak lagi kesan lebam pada pipi kirinya. Bahagian kepala Lisa pun ada kesan darah kering melekat pada shawl Isterinya. Mamat tu betul2 dah melampau. Redza kucup berkali2 dahi dan ubun2 Lisa. Dia rasa sebak sebab isterinya jadi begini. Isterinya yang tercedera sekali dengan anaknya. Kenapa insan yang lemah selalu jadi galang ganti?
"Anak kita bie..anak kita.." Lisa peluk erat tubuh suaminya semampu yang Boleh walaupun Redza rasa Lisa macam peluk ala kadar. dengan tersedu sedan. Kepala Lisa sakit. Dia memang dah takde tenaga lepas lari berabis tadi. Redza mengangguk2 sambil membelai cuba menenangkan isterinya yang lemah sekarang Ni.
"It's okay, bie tau. Mia ada dekat luar sekarang dengan yang lain2" suara suaminya lembut memujuk. Lisa terpaku. Yang lain2? Bermakna ramai lagi lah di luar sana? Syukur anakku selamat ya Allah.. dalam dia berlindung dalam dakapan ketat suami tu,dia perasan ada tangan yang menjalar memegang bahu Redza. Serta merta Redza menoleh.
Dakapan dia tadi pun terlurut sikit. Tapi dia masih memegang Lisa dari jatuh. Lisa menoleh sekali. Dia nampak Makcik Linda di sebelah Redza. Dahi dia berkerut. Dia nampak Redza mengangguk pandang Makcik tu.Makcik Linda kenal Redza?
"Sayang pergi dengan Makcik Linda ye. Bie nak masuk dalam" perlahan2 Redza memberikan Lisa ke arah Makcik Linda. Lisa bergerak perlahan tanda protes.
"Bie.."
"Ye sayang?"
"Jangan..bahaya.." Redza senyum. Senyum tenang. Dia tak kesah macam mana bahaya sekalipun. Bagi dia malaun dekat dalam tu memang msti kena dengan dia. Suka hati makcik kantin dia sentuh barang2 berharga aku. Siapa suruh. Aku memang dah lama bersabar dengan mamat tu. Redza hanya memaki dalam hati. Walaupun dia tengah senyum sekarang, tapi hati dia bagai di siat2 bila tengol isteri dan anaknya kena sampai macamtu sekali. Bermaksud dia kena buat lebih dari tu lagi.
"Bie kena tolong Fahmi sayang" Redza terus berikan Lisa kepada Makcik Linda walaupun Lisa masih emm protes. Makcik Linda dah memapah Lisa dah. hasil bantuan dari Redza.Belum sempat Redza pergi, Lis a terlebih dahulu memegang secebis baju Redza. Redza menoleh ke Belakang. Dia kuntum senyum sambil memegang tangan Lisa yang menggenggam baju dia.
YOU ARE READING
Isteriku Alissa
RomanceAlissa Farhana terjerat dalam situasi yg tramat sengit baginya.2 jejaka yang selalu mengejar dia menerbitkan rasa yg entah apa apa! enjoy this story..