Bab 36

2.7K 39 5
                                    

"Nur Alissa Farhana?" Lisa mengangguk laju. Ada rasa hairan di hati dia bila lihat pandangan mendalam lelaki di depan dia ni. Dari atas sampai ke bawah lelaki ni pandang dia. Dengan nama penuh dia pula lelaki ni tahu.

Dia tersangatlah tak selesa. Ni kalau ada abang2 aku memang nahas kau. Muka aje hensem tapi perangai miang. Lisa geram dalam hati. Ikut kan hati,dia nak berambus dari sini. Tapi trolley ni tersekat dicelah2 mana entah.

Nak tarik susah. Lelaki di depan dia ni agakanya panjang lagi lamunan dia tu. Lisa hela keluhan kecil. Dia rasa gagap betul bila terjumpa lelaki pilot ni. Dari haritu lagi. Mungkin sebab pandangan dia tu kot hmm.

"Emm abang..s-saya nak bayar barang2 ni. Tolong leraikan" Lisa bersuara menunduk. Jemari dia masih gigih meleraikan antara trolley dia dengan lelaki tu.

"Lisa tak kenal saya?" Jemari Lisa berhenti bekerja. Dia pandang wajah lelaki pilot ni sekilas. Rasanya tak kenal. Tapi entah lah. Dia pun bukannya suka sangat tenung lelaki lama2. Dia pandang lelaki bila perlu dan masa bercakap je. Tu pun kadang2 anak mata dia lari menatap benda lain pula.

Lisa geleng sambil senyum. Kedua kening dia melengkung ke atas. Wajah bersalah dia pamerkan. Lelaki pilot tu senyum kecil.

"Ni saya lah. Redza" Mata Lisa terus terarah pada wajah yang tersengeh di depan dia. Dipandang betul2 wajah tu. Muka..ada iras2 sama dengan Redza dia dulu. Cuma..tubuh lelaki ni sekarang..

"Hah! Biar betul ni awak?!" Lisa pula pandang Redza dari bawah hingga atas. Redza gelak kecil sambil gigit bibir. Ditenung wajah Lisa yang terlongo pandang pada tubuh dia.

"Yee ni saya lah..Muhammad Redza Helmy. Ex awak" Redza kuntum senyum palsu. Lisa pandang Redza. Dia rasa macam tak selesa bila Redza cakap begitu. Rasa macam memerli dia je. Sebab dia lah yang minta putus dari Redza dulu. Semuanya disebab kan pelajaran. Cinta monyet mereka terpaksa berakhir.

"Tak payah dikenang lah cerita dulu" Lisa menjawab biasa. Mata dia terhala pada trolley Redza. Ada maggie dan barang2 peribadi je dalam tu. Lisa cuba kawal ketawa. Bawa trolley macam nak beli barang banyak je gayanya.

"So..awak study kat mana sekarang?" Redza menarik trolley dia kasar. Sampai Lisa terkedepan mendadak. Terus terlerai trolley yang bersangkut tadi. Redza hanya sengeh dan cakap sorry. Dia senyum dan perbetulkan keadaan dia sekarang sambil berdehem kecil.

"Dekat UTM" Lisa membalas tanpa memandang Redza. Ditolak trolley ke laluan yang berdekatan dengan cashier. Redza membuntuti juga di sebelah.

"Tak sangka abang pilot yang saya tegur tu awak" Lisa berbasa basi setelah suasana dia dan Redza sedikit sunyi. Redza kuntum senyum. Dipandang Lisa yang memandang lurus ke depan.

"Awak memang tak ingat saya eh? Ke awak terus padam memory tentang saya?" Sekadar menduga. Hati Redza bagai terguris juga bila Lisa cinta hati dia tu tak ingat dia langsung. Lisa dongak pandang dia sambil gigit bibir.

"Err bukan macamtu. Muka awak masih sama sikit. Cuma muka awak clean dari dulu. Lepastu badan awak..memang saya terus tak kenal lah" Lisa tergagap bertutur. Dulu Redza ada misai masa sekolah. Tak cukur pula. Bila besar nak cukur. Apa kejadahnya tu? Eh biarlah misai dia,bukan misai aku. Dan badan Redza tu..pergghh .tegap doe..ketinggian dia masih sama Dengan dulu. Cuma badan tu..bahu lebar.. lengan berbenjol.. Lisa geleng kepala dalam hati.

Isteriku AlissaWhere stories live. Discover now