"Sayang?" Redza nampak Isteri dia nun jauh di sana. Sekitar dia cerah dan putih sangat. Dia tak tahu dia berada di mana. Semuanya putih yang menyapa pandangan. Lisa berjalan perlahan ke arah dia dengan senyuman menghiasi bibir. Redza rasa lama sangat isteri dia nak sampai pada dia masatu.
Sabar je dia menunggu dengan mulut yang masih terlopong. Lisa dengan bayi berlapik kain ada pada gendongannya. Bila mereka berdua dah berhadapan, serta merta senyuman Lisa hilang. Sebaliknya wajah bengis. Jujur dia tak pernah lihat wajah Lisa seperti itu.
Di hadapan dia sekarang ni seperti bukan isteri dia. Redza mendadak setapak ke belakang. Lisa pun melangkah setapak kehadapan dengan sepasang mata yang tajam menikam dengan amarah. Serta merta sekitar dia bertukar menjadi gelap dan hitam pekat. Sekaligus bayi dalam gendongan Lisa itu menangis.
Redza pandang bayi tu dan Lisa silih ganti. Dia tak takut.Cuma terkejut. Wajah dia benar2 terpancar riak terkejut. Dada dia turun naik menahan gelora di hati.
"Awak dah tak sayang saya ke Redza?" Suara Lisa berbaur amarah dengan pandangan yang tak henti2 menikam mata Redza. Lisa tepuk2 punggung budak tu. Dia nampak isterinya cuba dodoikan bayi tu dengan mata yang tak lepas pandang dia. Redza tak menjawab pertanyaan Lisa. Mata dia ralit memerhati bayi yang di dalam dukungan isterinya.
Mata Lisa berlari ke bawah. Memandang bayi yang berada dalam gendongan dia. Dia nampak isteri dia senyum sinis dalam menunduk.
"Anak ni..anak kita. Anak awak. Sampai hati awak tinggalkan kami. Awak memang kejam Redza!" Lirih je suara Lisa pada permulaan kata tapi berdentum bunyinya bila di akhir ayat. Sepasang mata Lisa tu menjeling Redza dalam keadaan menduduk. Redza telan liur.
"Awak memang tak berhati perut! Awak manusia kejam! Saya benci awak! Sampai hati awak buat saya macam ni! Awak memang tak guna!" Lisa semakin kedepan dengan melanjutkan beberapa makian lagi. Redza juga dah menapak ke belakang. Banyak kali dia telan liur. Dia nak pegang Lisa untuk menenangkan gadis itu. Dia nak menjawab tapi bibir dia bagai tak boleh berpisah.
Bila tangan dia ingin menyentuh Lisa,serta merta Lisa tepis. Dia dah guna sebanyak tenaga,tapi tetap tak jalan. Lisa tepis biasa je. Tak kan lah dia selemah ini.
"Sampai bila2 pun saya benci awak! Saya dah buang masa saya hidup dengan awak! Saya silap besar sebab kenal awak! Saya silap besar sebab cinta awak! Saya silap besar sebab mengandungkan anak awak!" Lisa dah berkata lantang. Anak dalam dukungan tu tak habis2 menangis dan Lisa tak habis2 cuba dodoikan.
Redza geleng kepala sambil ketap rahang. Air mata dia memang dah bercucuran. Peritnya hati bila isteri dia confess begitu. Padahal isteri dia tu lah yang paling dia cinta dan sayang dari dulu sehingga sekarang. Pedih ulu hati dia. Sangat perit kata2 yang dilontarkan isteri dia. Sakitt sangat! Dia sedaya upaya nak buka mulut. Dia nak Lisa tahu perkara sebenar.
Dipejam mata rapat2 sehingga air mata laju menuruni pipi. Dia tak fikir apa dah. Dia cuma nak buka mulut dia. Langkah dia pun dah berhenti mendadak. Tiba2 dia nampak ada satu tangan yang menarik Lisa kebelakang. Lisa hanya menurut dengan tubuh Lisa masih menghadap Redza.
Redza nak tarik Lisa. Tapi Lisa geleng. Mata Lisa kuyu dengan air mata yang sudah membasahi pipi. Bukan setajam tadi. Mata tu penuh tersimpan beribu beban. Tersimpan beribu kesakitan. Sepasang mata tu seperti mengharap sesuatu daripada dia. Menagih sesuatu. Redza nak buka langkah. Tapi kaki dia pula yang terlekap pada tanah.
YOU ARE READING
Isteriku Alissa
RomanceAlissa Farhana terjerat dalam situasi yg tramat sengit baginya.2 jejaka yang selalu mengejar dia menerbitkan rasa yg entah apa apa! enjoy this story..