11 december

413 24 9
                                    

Noelles perspektiv
Stockholm
måndag 08.28

"Noelle" Noelle stanna!" ropar Linus bakom mig och jag suckar när jag vänder mig om. Jag ger honom en irriterad blick och han ser nervöst in i mina ögon. "Vad vill du Linus?" frågar jag och han ger mig ett nervöst leende.

"Vi fick gå in i grupprummet om vi ville öva repliker den här lektionen" säger han och jag suckar. "Och?" frågar jag och han ger mig ett leende. "Vill du följa med till grupprummet?" frågar han och jag suckar mer irriterad än jag tidigare var. "Varför ska jag följa med?" frågar jag och han rycker på axlarna. "Kanske för att vi är huvudpersonerna?" säger han frågande och jag himlar med ögonen.

"Linus, jag vet inte vad du försöker med... Men jag är inte intresserad" säger jag och ska vända mig om igen. "Jag vet att det jag gjorde var fel" säger han och jag suckar, jag vänder mig sakta om. "Ja, du har rätt" säger jag och tittar honom djupt ini ögonen. "Att snacka skit om mig, din flickvän! Det var ganska fel, eller hur?" säger jag och han tittar skamset ner på sina fötter.

"Jag skiter i om du vill snacka om mig med dina kompisar, men du får ju fan heller gå runt till skolan och säga att jag låg runt under tiden VI var tillsammans!" säger jag med kraft i tonen. "Fö-förlåt Nelle" säger han men jag skakar på huvudet. "Kalla mig inte Nelle" säger jag och vänder mig om för att gå.

Jag går in på en toalett och tittar mig själv djupt in i ögonen. "Varför just Linus?" frågar jag mig själv och suckar. Jag vrider om låset och går ut i den tyst korridoren. Jag suckar och styr mina steg mot grupprummet. Jag öppnar försiktigt dörren och får syn på en nedstämd Linus. "Förlåt" säger jag och ger honom ett osäkert leende. "Det var inte meningen att bli så sur" lägger jag till och han nickar.

"Noelle, det är lugnt, jag förstår dig" säger han med ett leende på läpparna. "Jag är glad att du kom hit iallafall" säger han och reser sig upp. Han går fram emot mig och jag kollar in i hans ögon. Han är ungefär lika lång som Martinus vilket gör att jag måste titta upp för att kunna möta hans blick.

Han drar in mig i en kram och jag kramar förvånat tillbaka. Jag drar undan och han kollar generat ner i marken. "Ska vi sätta igång?" frågar jag och pekar på manuset som ligger på bordet. Linus nickar och vi går och sätter oss.

09.49

"Men asså, jag bara halkade! Jag kunde liksom inte göra något åt det!" säger Linus skrattande vilket får mig att roat skratta åt det han precis sagt.

Linus och jag hade bara hunnit börja titta igenom manuset innan vi börjat prata om annat. Vilket kändes bra. Det kändes bra att jag och Linus löst allt och att vi nu är kompisar igen.

För ärligt talat, om man tänker bort Chantelle har jag inte haft någon annan vän än Linus. Eller jag och Linus blev lite mer än bara vänner. Men det är en annan historia.

Dörren öppnas och vi slutar snabbt att skratta. Chantelle och Sofija kommer in. Jag och Linus möter snabbt våra blickar innan vi brister ut i skratt. "Oooch, vad snackar ni om?" frågar Chantelle nyfiket och vi rycker på axlarna. "Inget? Eller va, varför tror du att vi pratar om något speciellt?" säger jag stammande och möter Chantelles blick.

"Jag sa aldrig att ni pratade om något speciellt, men blev väldigt nyfiken nu" säger hon och Sofija skrattar. "Det är precis som i mitten av åttan när ni började gilla varandra" säger Sofija  och både jag och Linus kollar blygt ner i marken.

19.27

"Tack för maten, får jag gå?" frågar jag och mamma nickar hummande. "Det beror på" säger hon och jag möter frågande hennes blick. "Vadå beror på?" frågar jag och mamma rycker på axlarna. "Jag hörde att du och Linus skolkade idag från första lektionen, varför?" frågar hon och jag stannar upp i mina rörelser att plocka in i diskmaskinen.

"Ursäkta?" säger jag och möter hennes blick. "Hm, ja! Vad heter läraren, hon med det krulliga håret och den lilla mustaschen?" frågar hon och jag skrattar. "Fröken Martinsson" svarar jag henne och hon skiner upp. "Hon ringde och sa att du och Linus skolade från hennes första lektion" säger hon och jag ger henne en frågande blick.

"Nej, vi skolkade inte!" utbrister jag och hon ler finurligt åt mig. "Vad?" frågar jag och mamma fortsätter flina. "Jag skojade" säger hon och jag ger henne en undrande blick. "Men nu vet jag att du och Linus träffas igen" säger hon och jag skrattar. "Omg" säger jag och går sedan in på mitt rum igen.

11 december 19.47

Kära dagbok,
idag har jag varit med Linus hela förmiddagen! Det var ganska roligt, vi skulle egentligen bara gå igenom manuset, men det blev så att vi pratade om allt som hänt efter att vi gjorde slut.

Vi ska träffas imorgon på lunchen igen för att "jobba med manuset", jag tror inte att vi kommer prata om manuset utan någon helt annat.

Jaja, nu måste jag gå igenom manuset en gång. God natt!

xoxo Noelle

OMG FÖRLÅTÅÅÅÅÅT JAG ÄR SÅÅÅÅ DÅLIG PÅ ATT PUBLICERA!!

Här har ni iallafall! När får ni jullov? Jag får den 21:a! ❤️

Days to Christmas | x-mas specialWhere stories live. Discover now