2 december

558 35 17
                                    

Noelles perspektiv
Stockholm
lördag 07.25

Trött går jag ut i köket och sätter mig på samma stol som jag kvällen innan satt på. Mamma och Mikael har lämnat en lapp på bordet och jag läser igenom den snabbt.

Hej Noelle,
jag och Mikael är bara ute och köper nybakat bröd, vi är tillbaka innan du vaknar (förmodligen) om inte sitter du och läser den här lappen nu
kram mamma

Ett skratt slinker ut ur mina läppar och jag ställer mig snabbt upp igen. Jag går mot badrummet och låser dörren efter mig. Morgonrocken som sitter på min kropp låter jag sakta falla till marken. Jag kliver in i duschen och låter det varma vattnet skölja min kropp.

Eller det är vad som skulle hänt i en film, eller en perfekt skriven bok. Men det här är varken en bok eller en film. Så, tillbaka till morgonrocken.

Morgonrocken slänger jag klumpigt av mig och jag försöker långsamt sträcka in min hand i duschrummet för att sätta på vattnet. En rysning flyger genom kroppen när den iskalla vattnet nuddar min arm.

Jag hoppar till och råkar snubbla på det hala golvet. Jag suckar men skrattar tyst åt klumpiga lilla mig. Jag ställer mig återigen upp och sträcker in min hand under det ljumma vattnet. Jag slappnar av och låter sedan hela min kropp ställa sig under det strålande vattnet.

När jag duschat färdigt torkar jag mig och sätter sedan på mig de rena kläderna som jag hade med mig in till badrummet. Jeansen drar jag långsamt och trögt upp medan min gråa luvtröja snabbt åker över huvudet och ner för överkroppen.

Jag kliver ut ur badrummet med en turban i håret och mina smutskläder i famnen. Jag går till tvättstugan och slänger i mina kläder i smutskorgen. När det är klart går jag in till mitt rum för att sminka mig.

"Hemmaa" ropar mamma utifrån hallen och ett leende sätts på mina läppar. Jag gnuggar med handduken i håret och hänger den sedan på min stol för att torka. Jag slänger lite med håret och springer sedan ut i hallen.

"När ska ni åka?" frågar jag andfått och mamma skrattar lite. "Inte än, vill du bli av med oss?" frågar hon och jag skakar lite på huvudet. "Nej, det är lugnt!" skrattar jag fram och mamma nickar på huvudet.

"Du kanske vill följa med?" frågar Mikael och jag ger honom en fundersam blick. "Du måste verkligen inte, men det kanske skulle va kul? Jag har barn i mitt område så du kanske ser någon du kan börja prata med!" lägger han till.

Jag ger honom ett leende innan jag backar för att mamma och Mikael ska kunna komma förbi mig i den lilla hallen. "Jag förstår inte norska, så det är nog inte någon bra idé" svarar jag och tittar osäkert mot honom.

"Du kan ju lära dig! Men aja, det bestämmer du själv!" säger han och klappar mig på ryggen. Mamma ger mig ett leende och vänder sig sedan för att gå till vardagsrummet. "Mamma är det inte onödigt att åka idag om du ändå ska åka hem igen imorgon?" frågar jag och mamma skrattar högt.

"Inte om man är käär" viskar Mikael i mitt öra och jag fnissar till. "Vill du inte följa med och se den norska kulturen då?" frågar mamma och jag tvekar en stund. "Det är ju bara för en dag" lägger hon till och vänder sig mot mig där hon sitter i fåtöljen.

"Är inte Norge som Sverige typ?" frågar jag och ser säkert hur dum som helst ut. "Inte där jag bor, jag bor inte i huvudstaden direkt" säger han och skrattar lite tyst. "Okej då, jag följer väl med då! Flyger vi?" frågar jag och mamma skakar snabbt på huvudet. "Vi tar Mikaels bil upp och sedan tar vi flyg tillbaka" svarar hon och jag nickar.

"Då drar vi om tio då" säger mamma och jag fryser till. "Men jag måste ju packa!" utbrister jag och mamma skrattar retfullt. "Gör det nu då" svarar hon och jag springer snabbt in på mitt rum för att packa ihop något snabbt.

17.47

"Här är mitt hus" yttrar Mikael stolt och svänger in på en uppfart. Vägen hit har varit otroligt vacker, med både berg och dalar. "Vad fint det är här" yttrar mamma och jag mumlar instämmande. "Tack! Jag och pappa har renoverat det mesta" svarar han leendes.

Vi kliver ut ur bilen och in i Mikaels stora vita hus. Han visar mig till gästrummet och jag sätter mig snabbt i sängen för att skriva om min dag.

2 december 17.53 lördag

Kära dagbok,
idag har jag åkt bil. Sjuuuuukt länge! Jag är i Norge, i Norge? Vad gör jag här? Faktiskt, så är jag i Mikaels hus. Sitter just nu på sängen i hans väääldigt stora gästrum.

Jag och mamma åker hem imorgon kväll, och då får vi se när jag nästa gång sitter här och skriver. Det kanske aldrig blir av? Jodå, mamma och Mikael verkar stabila. Och Mikael är riktigt cool!

Jaja, mitt liv flyter väl på antar jag! Imorgon är det första advent! Naaaajs! Nu ska jag ut o umgås med mamma o Mikael, hejdå!

xoxo Noelle

Gissa vilka som kommer in i boken imorgoooooon

Bra där ;)

Days to Christmas | x-mas specialTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang