Noelles perspektiv
Stockholm
fredag 16.26"Nelle älskling, är du klar?" ropar mamma från sitt rum och jag suckar, ställandes mig upp.
Mammas nya kille är tydligen i Sverige bara över några dagar och eftersom mamma vill ha det så seröst som möjligt med honom vill hon helst att vi ska träffas. Jag har inte lyssnat alls mycket när mamma pratat om honom, men har något i bakhuvudet om att han bodde i Norge. Om mamma ska flytta in med honom hoppas jag att vi flyttar dit. Hatar typ Sverige.
"Mamma, måste han komma hit?" ropar jag tillbaka och mamma skrattar smått. "Seriöst, jag känner inte honom, och det kommer bli jättestelt om vi ska träffa honom!" fortsätter jag.
"Ja, han måste komma hit! Han åkte hit bara för att träffa dig!" svarar hon samtidigt som hon kommer in på mitt rum. "Och dig" svarar jag fort samtidigt som jag ger mamma en irriterad blick.
"Men älskling, det blir nog trevligt, tror du inte det?" frågar hon och jag rycker på axlarna. "Jag vet ingenting om honom" säger jag och suckar tyst. "Nej, just därför ska han komma hit!" säger hon och kramar om mig.
"Han pratar inte norska va?" frågar jag nervöst och mamma skakar på huvudet. "Nej, han är egentligen från Sverige!" yttrar hon skrattandes vilket får mig att le. "Bra, annars skulle jag nog inte förstå någonting" säger jag och skrattar. "Jo det tror jag, norska är ganska lätt att förstå" säger hon och ler.
Det plingar på dörren och både mamma och jag stelnar till innan hon skiner upp i ett leende och hon hoppar ivrigt mot dörren. Jag följer med mamma ut i hallen och får syn på en lång medelåldersman.
"Hej, du måste vara Noelle" säger han och sträcker ut sin hand för att hälsa. Jag ger honom en nick och ett leende och möter sedan hans hand. "Mitt namn är Mikael, kul att äntligen få träffa dig" säger han och kollar in i mina blågröna ögon. "Detsamma" svarar jag snabbt och backar undan för att inte stå i vägen.
"Hej Mikaeeel" utbrister mamma och slänger sig i hans famn. Jag skrattar tyst och vänder sedan för att gå mot mitt rum igen. Jag orkar faktiskt inte vara social just nu.
"Nelle, vi äter om tjugo minuter! Jag och Mikael ska bara ut och köpa mat!" ropar hon innan ytterdörren smälls igen och ett tyst okej slinker ur mig.
16.57
"Noelle älskling, vi är hemma nu!" ropar mamma plötsligt ut och jag hoppar skrämt till. Jag stänger ihop min bärbara dator som jag, dem senaste minutrarna haft ögonen på.
När jag kommer ut i köket sitter redan mamma och Mikael till bords och jag slår mig ner vid gaveln på bordet. Mamma sitter på min vänstra sida och Mikael på min högra.
De har varit och köpt kina mat, vilket tur för dem är min favoritmat. Jag öppnar kartongen där mina friterade kycklingbitar ligger och skedar sedan upp lite ris på min tallrik.
"Så Noelle, finns det någonting som du gillar att göra på fritiden?" frågar Mikael stelt och jag skakar på huvudet. "Gör inte så mycket" svarar jag honom och slänger en blick på mamma. Mamma ger mig ett leende och möter sedan Mikaels blick. "Nelle är jätteduktig på att skriva!" utbrister hon och jag ger henne en otacksam blick.
"Jaså?" svarar Mikael och mamma nickar stolt på huvudet. "Hon skriver egna böcker och noveller till och med" säger hon stolt och jag kliar mig stelt på armen. "Är det sant?" frågar Mikael häpet och jag nickar blygt. "Jag kanske får läsa någon gång?" frågar han och jag nickar artigt på huvudet.
Efter ungefär en timme är maten uppäten och vi tycker att vi diskuterat färdigt kring bordet. Mamma och Mikael börjar plocka undan och jag tackar för maten och går sedan in på mitt rum.
Smidigt drar jag ut den rosa boken som ligger under min madrass. Jag tar fram nyckeln som tillhör låset och låser snabbt upp boken. Jag bläddrar fram till en tom sida och börjar skriva.
1 december 18.28 fredag
Kära dagbok,
idag har jag äntligen träffat mammas kille/man, vet inte riktigt vad jag ska kalla honom när jag presenterar honom än. Bonuspappa? Nej, inte än..Han heter iallafall Mikael och verkar jättetrevlig! Mamma berättade tyvärr att jag skriver och nu vill han som alla andra läsa något av det jag skrivit. Inget jag planerar på att låta han göra.
Iallafall har jag haft en jättemysig kväll. Mikael ska åka hem imorgon och mamma planerar nog på att följa med. Mamma tycker att eftersom jag snart ska fylla sexton får jag sova hemma själv i helgen. Hon ska nämligen komma tillbaka hem på söndag kväll.
Inte så mycket annat har hänt idag så jag väljer därför att säga hejdå nu. Ha de bra, ses imorgon!
xoxo Noelle
Yaaaaas, ny bok!! Weyyyy!
Okej, den här boken är lite speciell för hade tänkt göra den som en julkalender! Jag hoppas hoppas hoppas ni gillar idén och jag hoppas hoppas hoppas att ni kommer gilla boken!
Nästa kommer imorgon, håll ut! Puss och kram hejdå!
BINABASA MO ANG
Days to Christmas | x-mas special
FanfictionNoelle är femton år gammal och bor tillsammans med sin mamma i en lägenhet i Stockholm. Syskon och pappa är inget hon hört om. Men däremot har hennes mamma precis börjat träffa någon ny. Hennes liv börjar bli intressant igen när hon åker upp till N...