Aleksitimi ( Duygu Körlüğü )

1.5K 39 8
                                    

Hastalığın Türkçe karşılığı 'duygu körlüğü' ya da 'duygu sağırlığı' olarak söylenebilir.Duygu körlüğü, 1970'li yılların başlarında Peter Sifeneos adlı bir psikoterapist tarafından keşfedilmiştir.Modernleşen ve küreselleşen dünyayla birlikte insanlarla iletişimde bulunamamak kronikleştiğinden bu hastalığa sık sık rastlayabiliyoruz.

Duygu körlüğü (aleksitimi) hastalığına sahip olan bireylerin, genellikle yaşadıkları gerilim sonucunda kanlarındaki stres hormonları yükselmektedir. Bu da uzun süreli oluşan kronik ağrılara, yüksek kan basıncı gibi hastalıklara neden olabilmektedir. 

Bazı araştırmacılara göre aleksitimi bir savunma mekanizması yada baş etme biçimi olmaktan çok, duygusal-bilişsel bir bozukluktur.

Belirtileri nelerdir ?

Duygu körlüğü olan insanlar duygularının farkında değil ve tamamen mantıklarıyla hareket etmektedir.Öfkelendiklerini , hüzünlendiklerini ve sinirlendiklerini anlayamazsınız çünkü ; kuru ve duygusuz yaşarlar.

Kendisinin veya karşıdaki kişinin duygularını anlamakta zorluk çekme,

Duygularını dışarıya karşı ifade edememekten kaynaklı olan psikosomatik belirtiler,

Vücudun birçok bölgesine yayılmış vücut ağrıları,

Baş ağrısı,

Bayılmalar,

Mide, bağırsak ağrıları,

Kalp atışlarında hızlanma, taşikardi vs.

Aleksitimi riski taşıyanlar

Yeterince ilgi ve şefkat görememiş çocukların beyninin duyguları tanıma bölümünün yeterince gelişmediği, yapısal bir anormalliğin olduğu ve bunun da aleksitimiye yol açtığı yönünde bulgular var.

Eğitim düzeyiyle de çok alakalı. Eğitim düzeyi düştükçe aleksitimi artıyor, çünkü duyguları ifade edecek kelimelerimiz olmuyor.

Aleksitimi testi

Bu testin, Türkiye’de geçerlilik çalışmasını Yrd. Doç. Dr. Kemal Sayar ve arkadaşları yapmış. Testte yer alan sorularsa, günlük yaşantımızda sıkça karşılaştığımız yaşantı durumlarını sorguluyor. İşte bu sorulardan bazı örnekler:

-Ne hissettiğimi çoğu kez tam olarak bilemem.

-Duygularım için uygun kelimeler bulmak benim için zordur.

-Keyfim kaçtığında üzgün mü, korkmuş mu yoksa kızgın mı olduğumu bilemem.

-İnsanlarla duygularından çok günlük uğraşları hakkında konuşmayı yeğlerim.

-Neden öyle sonuçlandığını anlamaya çalışmaksızın, işlerini oluruna bırakmayı yeğlerim.

-İnsanlar hakkında ne hissettiğimi tarif etmek bana zor geliyor.

-Film veya oyunlarda gizli anlamlar aramak onlardan alınacak hazzı azaltır

Yukarıdaki soruların hepsine olumlu cevaplar veriyorsanız , kendinize dikkat etmeniz ve bir an önce tedavi olmanız gerekiyor!

Aleksitimi Tedavisi

Duygusal ve bilişsel terapiler yani psikoterapi uygulamaları aleksitimi hastalığı için olumlu sonuçlar göstermektedir. Psikoterapiler sayesinde kişi duyguların varlığından haberdar olmaya başlar. Psikosomatik semptomlarının farkına varır. Olaylar karşısında ne hissettiğini anlayabilir hale gelir.

İNSAN PSİKOLOJİSİHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin