الفصل ٢٩

20.2K 367 2
                                    

...
" كانت الفرحة لا تسعهم ...جلس عمرو بجانب زوجته وهى تشاهد التلفاز ..كان يتاملها ..كان يحمد الله ان جعلها له زوجة وسيجعلها باذنه ام لابنه ...فكم تمنى ذلك ..."

ملك : عمرو ...نفسك فى ولد ولا بنت ؟؟
عمرو : اى حاجة ...اللى يجيبه ربنا كويس...
ملك :ونعم بالله ...بس انا نفسى فى ولدين توأم
عمرو : ههههههه يا مفترية ..بجد انتى مجنونة ...ههههههه...طيب ليه ؟؟
ملك : معرفش ....بس انا نفسى اجيب ولاد ..يعنى ..
عمرو : انتى بجد غريبة ...بس اللى يجيبه ربنا كويس يا حبيبتى ..اهم حاجة يكون سليم ....انتى قولتى لخالتو....؟؟
ملك : طبعا ..ههههههههههه متفكرنيش ..فضلت تدينى الوصايا العشر ..وكانت عايزانى اروح هناك تاحد بالها منى ...
عمرو "مقاطعا " : نعم ؟؟؟.....وبعدين هما مش رايحين عمرة ....
ملك : هههههه لو صبرت ....ماهو منفعش يا حبيبى عشان السفر ..
عمرو : الحمد لله ..وعمو احمد ايه اخباره ؟؟
ملك : مكلمتوش للاسف ...لقيته نايم ...انت عارف..انا لسة مفولتش لسمية ...استنى نتصل بيها وبالمرة تباركلها ع الخطوبة ياااه يا عمرو يارب يكون آسر كويس وبيحبها فعلا ..
عمرو : هو كويس بس مش لاختك خالص . ...وياريت فعلا يكون بيحبها ...ياريت ...يكون كده
ملك : يا سلام وميحبهاش ليه ...هو يطول اساسا ...ده من حظه انها وافقت عليه ....وبعدين هيتجوزها ليه لو مش عجباه هو بنت عشان يغصبوا عليه ؟؟؟
عمرو : اهدى بس .....انتى مقتنعة بالمسلسل اللى مامتك حكتهولك ومن قبلها سمية ؟؟؟ بس بصراحة ...
ملك : معرفش ...
عمرو "مطرقا ": بكرة تعرفى ...المهم قومى كلمى اختك ...
ملك : مش هتكلمها ؟؟
عمرو : مش وقته
ملك : عشان خاطرى ...كلمها ...
عمرو "يمسح على رأسها " : طيب ...كلميها الاول ...
ملك "تقبله " : ربنا يخليك ليا ...

"فى غرفة المعيشة تجلس نغم بجوار والدتها ..وسمية ...."

نغم "بصوت عال " : وحدوا الله .....
أميرة / سمية : لا اله الا الله ....
أميرة :ايه يا بنتى سرعتينا .....
نغم : اصل حضرتك ماسكة الكتاب وهاتك يا قراية ..وابلة سمية بتسمع البرنامج زى ميكون هيمتحنوها فيه ..وانا زهقت بأى ....
سمية :عايزانا نعمل ايه يعنى ..
أميرة : سيبك منها يا سمية ...اطلعى ذاكرى يا نغم....
نغم : والله ابدا ...انا عايزة ...نرغى ...لوك لوك ....انا قربت انسى الكلام اساسا ..بابا مش فاضى وحضرتك فى الجامعة.يبتشتغلى فى البيت وابلة سمية مبتتكلمش اساسا ويئست منها ...
أميرة "وقد احست بالتقصير اتجاه ابنتها ":هههههه ...امرى لله ...ادى الكتاب اهه ...ها ارغى يا ستى ....
نغم : هو انا كاسيت ..ارغى ...اقوم راغية على طول .....لازم نفتح موضوع مع بعض ...
أميرة : جننتينى ......
نغم "بنظرة ذات معنى لامها " : الا يا ابلة سمية اخبار ابى آسر ايه ؟؟؟
سمية : ايوااااااااا ...انتى بتلفى وتدورى عشان كده ...عن اذنكم
أميرة "وقد اتخذذتها فرصة للاطمئنان على سمية" : لااا اذن ايه....تعالى اقعدى هنا ...ده انتى عروستنا ...ها آسر ايه اخباره ..
سمية "بنفاذ صبر" : الحمد لله ...معلش يا طنط بس عندى جامعة بكرة ان شاء الله ولازم انام بدرى عن اذنكم
أميرة"تنظر لابنتها " :استنى بس يا سمسمة .... طيب اطلعى يا نغم ذاكرى عندك مدرسة الصبح..
نغم "وقد فهمت ": حاضر يا ماما ...تصبحى على خير يا ابلة سمية
سمية : وانتى من اهله ...

قلب ليس من حقه الحبحيث تعيش القصص. اكتشف الآن