الفصل ٣٣

21.4K 382 2
                                    

" ترك الطبيب خليل حائرا ..لا يدرى كيف يخبرهم بهذا الخبر ...كانت تعلو ملامحه الصدمة والحزن ...توجهت نحوه سمية بانظارها ..ادركت ان هناك شيئا ...لم يجعلها تظن كثيرا توجه اليهم ..بخطوات متباطئة ...خفق قلب ميرفت ...."

خليل : انتى ست مؤمنة بالله وراضية يا مدام ميرفت و..........
ميرفت "مقاطعة اياه..." : محمود مات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خليل "اخفض راسه لاسف " : البقاء لله يا ميرفت ...شدى حيلك ...
ميرفت"بصراخ ..." : لااااااااااااااااااااااااااااااااا

" احست ان الزمن توقف فجأة لم تدرِ باحد ..لا ترى احد ...ماهذا ...هل اظلمت الدنيا بهذا الشكل...., لم تستوعب سمية هذا الخبر..لكن فجأة...."

سمية"ببكاء شديد .." : طنط ميرفت ...قومى ..طنط ميرفت ..طنط ميرفت
خليل "بارتباك " : ابعدى ثوانى كده ...ابعتيلى حد من الدكاترة على الاوضة بسرعة ...
"حمل خليل ميرفت وهرع بها الى الغرفة بينما كانت سمية تستدعى احد الاطباء كانت فى حالة حزن شديد على مصاب عائلتها ..فها هو والدها يرقد عاجزا وهذا عمها قد وافته المنية ..برغم بعده عن سمية وعائلتها...الا انها كانت تقدره وتحترمه ...لاجل ابيها ..نعم ابوها كيف سيتلقى هذا الخبر ...كانت افكارها تساورها ..وجدت طبيبا واحضرته ...."
خليل : ها ايه اخبارها ..نبضها كان ضعيف جدا ...
الطبيب : انهيار عصبى باين عليها اتعرضت لصدمة
خليل : للاسف زوجها توفى دلوقتى
الطبيب : البقاء لله يا فندم ..لازم تحاولوا تهدوها ...ربنا يشفيها
"خرج الطبيب ..وجلست سمية بجوار ميرفت تبكى ..."
خليل : البقاء لله يا سمية ..
سمية : البقاء الدوام لله يا عمو ...ربنا يأجرنا فى مصيبتنا ويخلفنا خيرا منها
خليل : آمين يا بنتى آمين ...انا هنزل اشوف الاجراءات ..ماشى ؟؟
سمية "باكية " : ماشى يا عمو ...معلش تعبينك معانا ...
خليل : عيب عليكى يا سمية ..المهم دلوقتى خليكى جنب ميرفت لو صحيت..
سمية : حاضر ...عمو ...؟؟
خليل : نعم ؟؟
سمية : هنقول لمى ولا لا ؟؟؟
خليل"بتنهيدة " : لما اطلع ..يا سمية ..لما اطلع ..
"نزل خليل ..وانهى الاجراءات ...بسرعة ذلك بحكم علاقته بالاطباء فمنهم زملاء ومنهم تلاميذ..اتصل بزوجته واخبرها ...اسفت لهذا الخبر كثيرا ...,كانت بجوارها تتاملها حزينة عليها ...تخيلت امها بنفس الوضع فزعت كثيرا..اشفقت عليها ...بدأت تفيق ..تهذى باسمه .."
ميرفت : محمود....محمود ....
سمية "تمسح دموعها " : ايوة يا طنط ...انا معاكى ...
ميرفت "ببكاء حار ": محمود ..متسيبنيش ...محموووود ..ليه ....ليه ...
سمية : اهدى يا طنط ..اهددى ...عمو البقاء لله ...اهدى ..وحدى الله ...اصبرى ...
ميرفت : سمية ودينى لمحمود ...عايزة اشوفه ..
"دخل عليهم خليل ..."
خليل : ايه اخبارك دلوقتى يا مدام ميرفت .....؟؟
ميرفت "ببكاء " : عايزة اشوف محمود ...
خليل : طيب ..حاضر بس اهدى شوية ...هنشوف ينفع ولا لا ؟؟؟
ميرفت : محدش يقوللى اهدى ..عايزة اشوفه ..محدش حاسس بالل فيا محدش
سمية : حاضر يا طنط زى ماتحبى ..بس متتعبيش نفسك ....عياط حضرتك ده ميفيدش بحاجة ..حضرتك لازم تدعيله دلوقتى هو فى حاجة لكده ...كلنا زعلانين عليه ..لكن ان القلب ليحزن وان العين لتدمع وان لفراقه لمحزونون ولا نقول الا ما يرضى ربنا ..انا لله وانا اليه راجعون ...وبعدين لازم تكونى اقوى على الاقل عشان خاطر مى وآسر ..
ميرفت : هما عرفوا ...
خليل : لا لسة ؟؟
ميرفت "ببكاء": انا خايفة عل مى لو عرفت ..ممكن يحصلها حاجة ..مقدرش اقولهم ...مقدرش ...
خليل : لازم يعرفوا خصوصا آسر لازم يرجع على الاقل يحضر العزا ...سمية ...تعرفى تقوليلهم ....يعنى تقدرى ....؟؟
سمية "بصدمة " : ..انا ؟؟ لا .....
خليل : طيب ..يلا نروح الاول وبعدين كده كده العزا هيكون بكرا ان شاء الله ..
ميرفت : يعنى مش هشوفه الاول ؟؟؟
خليل : معتقدش ينفع يا ميرفت ....
ميرفت : ربنا يرحمك يا محمود ربنا يرحمك يا حبيبى ويدخلك الجنة ويجمعنى بيك عن قريب ....

قلب ليس من حقه الحبحيث تعيش القصص. اكتشف الآن