الفصل ٣٥..٣٦

20.3K 377 4
                                    

" كانت سمية ترتاح لهذا الاتفاق برغم قلبها الذى يتمزق ...فانها ستكون بجانب من احبه قلبها ولكن ليس لها ان تناديه بما تشعر ...ليس لها ان ترتمى باحضانه فو وقت فرحها او حزنها ...لن تستطيع ان تتأبط ذراعه بفرح كاى زوجين ....لن تعيش كاى بنت اخرى احبت وستتزوج .....اما هو فكان فى غاية السعادة فلقد تحقق كل شئ ....لقد حُلت جميع مشاكله ...لكن هناك مشكلة لا بد ان يتخلص منها ....هناك زوجته ميرنا التى تعيش بالمنزل ...وسمية ستاتى معه ....كيف سيخبرهاويجعلها تتقبل وضع سمية ..سوف ينقلها لمنزل اخر ويخبرها بالاتفاقية ....ولكنه وعد سمية الا يخبر احدا ...ولكن هى لا تعرف ميرنا ولن تعرف ...اذن سيكون ما يريد ...."

آ سر : انتى هتخلصى امتحاناتك امتى ...؟؟؟
سمية : بعد شهر ان شاء الله ...
آسر : انا كده هتاخر على السفر ...مينفعش تاجلى ...
سمية"بضيق " :لا طبعا .. عايز تسافر براحتك .....بس انا امتحاناتى همتحنها ومش هاجل ...كفاية الامتياز بتاعى هنقل ورقه ...
آسر "باستغراب " : امتياز ؟؟ انتى هتنقليه فى امريكا ...؟؟؟؟!!!!!!
سمية : ايوة هنقله للجامعة هناك وممكن اعمل معادلة ..مش هضيع مستقبلى ...وكمان ممكن ابدأ فى الماجستير ...
آسر "يرجع راسه للوراء " :ايوة ..ايوة .... انا كده فهمت .....بس كنتى قوليلى على طول من غير لف ولا دوران ...
سمية "بعدم فهم " : لف ودوران ايه ...انا مش فاهمة حاجة ...؟؟
آسر: عاملة معايا اتفاق...حسيت انك جيتى على نفسك فيه لكن ده كله عشان مستقبلك ....احييكى على تفكيرك العملى ....بجد برافو عصفورين بحجر واحد ....
سمية "بعصبية خفيفة " : على فكرة ده مش تفكيرى خالص ...لكن انت حر تعتقد اللى انت عايزه ....عن اذنك ...
آسر"بثقة " : واللى انا بعتقده هو الصح يا دكتورة ...اتفضلى ...فرصة .....سعيدة

"اخذت سمية حقيبتها وتوجهت مسرعة لبوابة الخروج باكية ..لماذا يفكر بها هكذا...هى سوف تضيع على فسها فرصة تعيينها فى كليتها التى نادرا ما تتوفر لاحد ..وستسافر معه..وضحت بقلبها عندما وهبته لها كيف يفكر بها هكذا كيف . .....ولكن استوقفتها نغم التى لمحتها ...""

نغم : ابلة سمية ..حضرتك ماشية ......؟؟؟؟؟
سمية "تكفكف دموعها " : ها ..ايوة ..
نغم : ابلة سمية حضرتك بتعيطى ؟؟؟؟
سمية : لا يا نغم ...يلا نروح انا عندى مذاكرة ودماغى مصدعة ...عشان خاطرى
نغم : طيب طيب ...هروح استاذن من ابى آسر واسلم واجى ..
سمية "برجاء " : انا استاذنت منه ...بالله عليكى يلا ...عشان خاطرى انا مش قادرة اقعد اكتر من كده
نغم : طيب حاضر ...ومى..؟؟؟
سمية : انا بعتلها رسالة ...يلا هناخد تاكسى ...
نغم :ماشى ..يلا ...

"ذهبت الفتاتان ...كانت طوال الطريق صامته ..دموعها سجينة عينيها ...كانت تختنق ....لاحظت ذلك نغم ...ولكنها اثرت الصمت ..فسمية ا تخبرها ولن ترد كالعادة ستكتفى بنظرة قوية لها آمرة اها بالصمت ........., كانت تجلس فى السيارة بجواره ..."

يوسف : مالك فى ايه ...مين اللى باعتلك الرسالة ...؟؟
مى " بضيق " : دى سمية ..وبتقولى انها روحت هى ونغم
يوسف : طيب يمكن آسر حب يقعد معاها فترة اطول ....فحب يوصلهم
مى "مستنكرة " : هههه آسر ....؟؟ لا يا حبيبى ..آسر عربيته قدامك اهه ..
يوسف :يباى قلب الطربيزة ..
مى : بالضبط .. اتصل بيه وقوله اننا ماشيين انا عندى شغل فى المكتب ..
يوسف : ماشى ...
"اتصل يوسف بآسر ..."
آسر : السلام عليكم ...ايوه يا يوسف
يوسف : وعليكم السلام ...انا ومى ماشيين ...انت ايه نظامك ؟؟
آسر : انا كمان مروح ..بقولك ايه تعالوا اتغدوا النهاردة معانا فى البيت ..مامت نفسها تشوفكم ...
يوسف : ربنا يسهل...المهم عايز حاجة انا بسوق ...
آسر : هستناكم النهاردة ...سلام
يوسف : سلام ....[/color]

قلب ليس من حقه الحبحيث تعيش القصص. اكتشف الآن