آسر : الامر لله وحده ...بس اخت المدام فى ثانوية عامة وعايزين نطمن عليها فقولت مفيش غير حضرتك اللى يقدر يفيدنى ...لانها تعباننة جدا
الرجل : يعنى حضرتك عايز النتيجة ؟؟؟ دلوقتى
آسر : انا عارف ان الوقت متاخر بس حضرتك حاجة زى دى مش صعبة
الرجل : طيب ..ممكن الاسم والمدرسة ورقم الجلوس
آسر "ينظر لنغم بابتسامة " : اتفضل _______________
الرجل : ثوانى ...
"كانت تنظر له نغم بغباء ..لا تدرى ماذا يحدث ..تود ان ترميه يعلبة الاقلام التى توجد على الطاولة ...او بصورتهبرفقة زوجته على رأسه ...فهو يزيد من توترها ...."
آسر "بفرحة " : بجد ؟؟؟ طيب الحمد لله متشكر جدا لحضرتك...بجد فرحتنى وطمنتنا..
الررجل :لا شكر على واجب يا آسر بيه ..خير حضرتك سابق...
آسر: طيب انا هستأذن لانها منهارة والله ...ومرة تانية شكرا جزيلا...
"اغلق آسر الهاتف ثم وجه نظراته الثابتة نحو نغم ليجد بعينيها نظرة ضيق غيظ ...ضجر ....غباء...ابتسم ثم قال لها بهدوء "
آسر : مبروك....98،5 % ...
نغم "بصدمة " : هه....فى ايه ؟؟
آسر : ده مدير الكنترول بتاعكم ...مبروك يا نغم ...انتى جبتى5 ،98% ...نقصتى درجتين عربى ودرجة انجليزى...
نغم "بصدمة " : يعنى دى نتيجتى وحضرتك جبتها ؟؟؟
آسر "بابتسامة " : ايوة والله ...
نغم " تصرخ بانفعال" : ياهووووووووووووووو....بجد شكرا يا باى آسر...والله انت احسن واحد فى الدنيا ...هييييييييييييييه..
" ركضت نغم نحو الخارج تنادى وتصارخ ..."
سمية " بابتسامة " : طمنينى ..
نغم : 98،5 % يا سمسمة هههههههههههه
مالك : انا مش فاهم حاجة ...
" خرج آسر من غرفة مكتبه متوجها اليهم ...وقف بجوار زوجتهثم ضمها بيده اليه .."
آسر : مش فاهم ليه يا باشمهندس..مش انت لوحدك اللى نجحت النهاردة ...نغم نجحت وجابت 98،5 % ..
مالك "بفرحة شديدة " : بجد مبروك يا نغم ....الف مبروك ...
ملك : وجبتها ازاى ؟؟؟؟؟
آسر : مددير الكونترول عارفه ..بس كده
" وانهالت التهانى على نغم من الجميع .."
آسر : انا عن اذنكم هطلع اغير وآجى ...
"صعد آسر ثم تبعته سمية ....دخلت الحجرة ..."
آسر "التفت اليها لائما " : ذنب عليكى تطلعى وتنزلى ...سمية "تتجه نحوه " : انت ازاى كده ....جيت قلبت القعدة كلها ...كنا كلنا اعصابنا تعبانة ومش عارفين نهديها ..هى دلوقتى محدش عارف يهديها من فرحتها ههههه
آسر "يحتضنها : زى ما انتى قلبتى حياتى كده ...
سمية" بحب ": اصلك اسرت قلبى وعقلى وكل كيانى ...
آسر "يقبل رأسها ":ربنا يخليكى ليا يارب
.."وضع يده على بطنها " ..ويقومك بالسلام ونشوف الواد اللى جننا ده
سمية : انت عايز ولد ..؟؟؟..بصراحة ..
آسر :بصراحة ...نفسى فى بنت ...
سمية "باستغراب " : بجد ..ألرجالة بيحبوا الولاد..
آسر :اللى يجيبه ربنا كويس ..ها..بنت ولا ولد ...ولا مديها ضهره بردو ههههههه
سمية : هههههههه يلا بس هقولك على مفاجأة بس يلا ننزل لانهم لوحدهم تحت ...
آسر :صبرنى يارب ...بالمناسبة مى جاية هى ويوسف...
" اخرجت سمية ملابسه وابدلت ثيابها لعبائه قطنية من اللون الرمادى بذيلها ورود صغيرة جدا من اللون الزهرى معه الاصفر..والاكمام ايضا ...وارتدت طرحه مزيج من اللونين ..زوهبطت الى اسفل ..."
سمية : انا هسبقك عشان منتاخرش اكتر منكده ...
آسر "بابتسامة " : ماشى ..خللى بالك من نفسك...
سمية: حاضر ...
" هبطت سمية اليهم لتجد مى قدد اتت ومعها يوسف ..والكل فى حالة من الفرح ...سلمت عليهم سمية ...ثم توجهت لنغم بالحديث .."
نغم : ككلمتى عمو خليل ؟؟
نغم : ايوة بس لسة فى البلد
ملك : خيانة ...كلهم فى البلد واحنا هنا
عمرو : احسن عشان تقعدى فى البيت شوية ...
يوسف : متخللى طنط ميرفت تروح البلد ..هى كمان عشان مى تتهد هى كمان هههههه
نغم : انا جعاااااااااااانة بجد ...
الجميع : هههههههههههه
ملك : من الفرحة ههههههههه وانا كمان ...انا هقول لنعمة تحضر العشا
سمية : حرام سيبيها فى حالها ....يلا قومى انتى وهيا ننعمل العشا
ملك : اممم دبستينا يعنى ..طيب يلا
مى : خليكى يا سمية.تحاول سمية الن
آسر هوض....
سمية : يلا بس ...انا هقعد لودى معاهم هعمل ايه ..يلا ..
" انخرط الشباب سريعا فى الكلام عن العمل والمصاعب والمشاكل والحياة بينما البنات فاتخذ حديثهن سماتهن ..."
سمية : انا مبسوطة اوى اننا تجمعنا النهاردة من زماان اوىمتجمعناش كده ...
مى : ما انتى معنتيش بتطلعى خالص ...على فكرة ماما سالت عليكى ..وبتسلم عليكى ..
سمية "بابتسامة" : بجد الله يسلمها ..ان شاءالله هروحلها المرة الجاية ..
ملك "مازحة " : دى كدابة متصدقيهاش ....ماما بتيجلها يوم ويوم وبنتحايل عليها تيجى ...مبتيجيش...يا عينى عليا لماكنت حامل مكنتش بشوف ماما بالشهر والله ...
مى : ههههه ما انتى عوضتى الايام دى
ملك "بملل " : متفكرينيش يامى ...مبأتش بشوف عمرو زى زمان الشغل خده على الآخر...اناخايفة لينسانى من كتر ما هو غايب عنى ..
مى : ههههه لا متقلقيش
ملك "اطررقت رأسها " : : بجد والله...يعنى احيانا بحس ان الروتين ده ممكن يقتل الحب او يقلله ...بعد الجواز الروتين بيكون عنوان حياتك ...والمشاعر اللى كانت موجودة قبل كده..شدتها وتوهجها بيقل ...يقل ...لحد ما يختفى وممكن يكون عشرة ..انا خايفة جدا ...ليختفى ..
مى : انا خايفة ليختفى لانه امانى...الحب أمان ...لما بفكر فى يوسف ..بفكر فى الامااااان ..بعد جوازنا بفترة بابا اتوفى ...لولا وجود يوسف جمبى...مكنتش عديت الازمة دى ...وجود حد جمبك تقدرت تغمضى عينيكى وتسلمى نفسك ليه وانتى واثقة منه ...حاجة مبتختفيش مهما عدى عليها الزمن ...ولا ايه رأيك يا سمية ؟؟
سمية "بابتسامة " : رايى فى ايه .؟؟
ملك : فى الحب يا سمية ههههه
سمية : الحب له معانى كيرة اوى
الحب ده اللى بيخليكى تجرى على باب ربنا لما ت غلطى اوتعصى الله وتعيطى وتقوليله مليش غيرك ...عارفة محدش هيغفرلى ولا هيريحنى غيرك يارب..انت حبيبى يارب انا بحبك اوى يارب ..ومحسنة الظن بيك
الحب ده اللى بيخليكى لما تكونى فى مشكلة فى حياتك ..مش عارفة تعملى ايه تروحى لاقرب حد بيحبك وبتحبيه عشان تشوفوا حل ...تروحى لبابا وماما عارفة انهم بيحبوكى اكتر من نفسهم ...فمش هيردولك الشر ...
الحب ده اللى بيخليكى تحت ظل عرش الرحمن يوم القيامة بتكونى على منابر من نور فى الجنة ..لما تلاقى اخت فى الله بتحبيها اوى ...
الحب ده اللى بيخلينى اضحى باى حاجة فى سبيل دعوتى ...
اصل انا بحبها وبحب منهجى ...فهضحى وهعمر
الحب ده اللى بيخلينى اجتهد عشان دينى وبلدى لانى بحبهمم ...عمرى مهضحى عشان حاجة غير وهى متملكة كل احاسيسى ومشاعرى ...
الحب ده المودة والرحمة اللى هتكون بينى وبين زوجى اان شاء الله ...ده اللى هيخلينى استحمله واتحمل معاه الحياة واساعده واربى ولادنا صح ...."واكملت بتأثر " ...ممن اتحمل اى الم فى الدنيا ...مهما كان ...بس طول ما انا متاكدة ان آسر هو حياة سمية .جنتها ونارها ...وان سمية فى حياة آسر ...وقتها بس اى حاجة فى حياتى تهون ....
" لم يتحدث ايا منهن .."
أنت تقرأ
قلب ليس من حقه الحب
Romanceرومانسيه الابطال :قصه قلب ليس من حقه الحب الابطال سمية :بنت محترمة جدا متدينة ,غامضة شوية هادية,متوسطة الجمال فى سنة خامسة طب حلمها تتخصص جراحة قلب لكن ياترى حلمها هيتحقق ولا لا آسر:شاب مخلص كلية هندسة بترول وبيعمل ماجستير فى امريكا عاش حياته بين م...