Na het eten wil Kasjmier me spreken om door te nemen hoe ik me ga gedragen bij de intervieuws.
"Goed, Glimmer. Vanavond zijn de intervieuws. En omdat ik van Tolli heb gehoord dat je je niet al te vrouwelijk voortbeweegt denk ik dat we iets anders moeten nemen dan de ideale en keurige schoondochter..." Begint ze.
Ik onderbreek haar vrijwel meteen:
"Volgens Tolli kan ik helemaal niks. En zoals zij er bij zit, dat is toch ook niet normaal?"
Kasjmiers mondhoek schiet omhoog. "Doe eens voor wat je geleerd hebt." Zegt ze dan.
Ik zucht onhoorbaar en loop naar de deur van de zitkamer. Vanaf daar loop ik het kleine trappetje op, steek mijn hand uit om die van Kasjmier te schudden en ga keurig netjes zitten. Ze knikt goedkeurend.
"Je kan het dus wel. Volgens Tolli stelde je je enorm aan."
"Bij Tolli valt alles verkeerd."
"Ze wil je alleen maar helpen, Glimmer."
"Ik kan het mezelf toch ook leren?" Breng ik daar in tegen.
"Minder snel. Maar we gingen het over je intervieuws hebben. Ik heb eens naar je gekeken de laatste tijd en ik heb je jurk ook al gezien. Ik denk niet dat het lastig word om jou goed te presenteren." Terwijl ze dat zegt neemt ze me goed in zich op, nogmaals, als ik het zo hoor.
Ik volg haar ogen die mijn uiterlijk - dat er trouwens vreselijk uitziet in deze lila jurk - te bestuderen.
"Kijk: de mensen in het capitool hebben een zwak voor schoonheid. Ze willen altijd mooi zijn, maar helaas zijn ze dat niet. Als je knap bent heb je altijd een voorsprong omdat ze jou dan heel graag willen sponsoren."
"Dus?"
"Dus, je moet gewoon sexy zijn. Wees lief, lachen, zwaaien, en je bent dit jaar de uitblinker. Je score liegt er vast niet om."
"Oh, heb je mijn score al?"
"Die komen straks, dat gaan we natuurlijk gezamelijk kijken."
"Allemaal..?" Ik heb geen zin in mijn voorbereidingsteam en Marvel vast ook niet.
"Alleen Gloss, Millet, Gyo, Tolli en ik, geen zorgen."
"Je noemt Tolli geen zorgen? Dan mag ik zeker nog een keer gaan presenteren hoe ver ik mijn reet naar achteren moet steken?"
"Glimmer, meisje toch!" Doet Kasjmier Tolli na.
Voor het eerst sinds ik haar heb gezien begin ik haar te mogen. Misschien is ze niet zo arrogant en gemeen als dat ze er af en toe uit ziet. Toch blijft Millet mijn favoriet. Die heeft me tot nu toe nog niet teleurgesteld, met helemaal niets. Mijn mondhoeken komen omhoog, zeker omdat zij er nog heel serieus bij zit.
"Maar eigenlijk is dit serieus Glimmer. Denk je dat je het kunt?"
Ik knik. "Natuurlijk."
"Dus stel je even voor dat ik iemand van het publiek ben. Ik moet een beeld van je bestaan krijgen, je moet me meeslepen in je levensverhaal. Je moet me amuseren of verleiden."
"In mijn geval is dat dus verleiden. Begrepen." Zeg ik.
"En je moet leuk lachen als je op komt lopen, begrijp je dat?"
"Ja."
"Dan gaat het helemaal lukken. Ik zal mijn lieftallige broertje wel even vragen of hij Tolli aan wil spreken."
Ik trek èèn wenkbrauw op als ze dat zegt.
"Gloss heeft een grotere invloed op haar," Legt Kasjmier uit. "Kom, we zijn wel klaar. Vermaak je maar even tot Tolli klaar is met Marvel. Dan zoek ik Gloss."
We staan op en verlaten allebei de kamer. Ik neem een lange douche waarbij ik bijna niet let op de knopjes die ik indruk en laat mezelf na afloop droogföhnen door enorme blazers. Door mijn hand op een plaatje te leggen is mijn haar ook meteen weer droog maar wel vrij statisch. Ik borstel het uit en terwijl ik dat doe kijk ik naar mezelf. Kasjmier had wel gelijk. Ik bèn ook sexy, dat heb ik al zo vaak gehoord. Het doet me goed om dat te horen. Maar ze mogen me niet langer in spanning laten zitten over die jurk, ik vind het zo spannend om te zien straks. Vanavond mag ik Millets mooie creatie pas aan en ik kan niet wachten. Ik kan soms echt typisch meisjesgedrag vertonen. Ik hou van mezelf omkleden en mooimaken voor een speciale gebeurtenis en ik vind het vaak ook leuk als mensen dat voor mij doen. Hoewel het proces vooraf een marteling was, zag ik er goed uit bij de parade. Ten minste niet in zo'n achterlijk pakje als Katniss en Peeta droegen. Ik bedoel, daar schaam je je toch voor? Als ze mij in die dingen zouden hijsen ging ik bijna janken. Maar dan had ìk een vlammende entree gehad en was ìk het lievelingetje van het capitool. Maar dan nog, zwart staat mij totaal niet, want ik heb een engelachtig uiterlijk en dus kan ik heel moeilijk zwart dragen, zoals Angel dat altijd zegt. Ze weet alles van mode. Zolang ze hier later maar niet gaat werken, dat gun ik haar niet. Voor mijn part wordt ze styliste aan het huis van onze burgemeester, maar ze mag niet in het capitool gaan werken. Ik trek wat simpele kleding aan en slenter de eetzaal in waar ik begin te eten om de tijd te verdrijven. Wat zal Marvel nu allemaal aan het doen zijn met Tolli? Moet hij ook zijn rug hol maken? Als dat zo is, mag ik mijn lachen wel gaan inhouden. Zoiezo moet ik al bij bijna alles wat Tolli doet of zegt lachen. Maar hoe kan een mens zichzelf dan ook zo voor schut zetten? Knalgeel haar, wimpers en wenkbrauwen van hier tot tokio, extreem dikke lippen... Hier gaat schoonheid tot het uiterste. Niets is onmogelijk, alles kan hier. Je kunt het zo gek niet bedenken. Buiten geeft de zon ons haar laatste sprankjes licht en de hemel kleurt roze. Morgen wordt het dus een mooie dag. Helaas niet voor mij, want dan moet ik al in de hovercraft zitten. Op weg naar de arena. Naar de overwinning. Hoera. Ik word wakker uit mijn gedachten door de televisie de aanspringt. Als vanzelf komen de andere leden van de crew en ze nemen plaats in een van de stoelen. Het is ijzig stil. We luisteren alleen naar Ceasars woorden. Onopvallend kijk ik rond. Marvel ziet er niet zo vrolijk uit. Logisch ook, als je net met Tolli bezig bent geweest. Ik leun ietsje opzij en zeg zo zacht mogelijk:
"Je liep zeker niet goed genoeg?"
"Hoe raad je het." Fluistert hij.
Ik grinnik zachtjes en richt mijn aandacht weer op de televisie.
"En dan komen nu de scores van de districten," Luidt de stem van Ceasar op de televisie.
"Spannend hè!" Zegt Tolli vrolijk, en ze slaat op mijn schouder.
Ze krijgt een boze blik van Gloss, hoewel het vast en zeker bedoeld was om me weer vrolijk te krijgen en de band te verbeteren. Jammer, dat wil ik niet. Ik wil gewoon mijn score weten.
"Van district èèn, Marvel. Een score van... Negen!"
Ik kijk hem verrast maar ook heel blij aan en ook zijn mondhoeken komen omhoog. Een negen, wat goed! De rest feliciteerd hem ook kort. Straks komt de rest van het feest wel, let maar op mijn score.
"En van hetzelfde district, Glimmer,"
Mijn foto verschijnt in beeld. Lachend, sexy...
"Glimmer... Je hebt een score van negen!"
Ik gil en sla een hand voor mijn mond.
"Allebei een negen, wat goed!" Zegt Gyo.
Ik val Marvel om de hals. "Jezus Marvel, wat goed gedaan!"
"Dankje, jij ook." Zegt hij zacht.
Meteen na die zin laat ik hem weer los. Het is een ongemakkelijk moment om hem nu aan te kijken en ineens kom ik niet meer uit mijn woorden, maar gelukkig helpt Millet me uit deze situatie. Ze omhelst me ook en geeft me nog een paar klapzoenen. Van haar vind ik het niet erg. Gyo geeft me een stevige hand en voor deze ene keer laat ik ook Tolli maar even begaan. Ze geeft me zo veel klapzoenen dat mijn wangen bijna onder de witte poeder komen te zitten. Maar dat kan mijn humeur niet verpesten. De enige van wie we geen felicitatie ontvangen zijn Gloss en Kasjmier. Net als ik wil vragen valt mijn blik op de televisie. Het gezicht van Katniss verschijnt in het groot. Met een haast nog grotere elf onder haar naam. Elf. Wat flikken ze me nou?
JE LEEST
Glimmers Hongerspelen
FanfictionWat doe je als je getrokken wordt bij de boete? Wat doe je als iedereen je haat omdat je een beroepstribuut bent? Wat doe je als je verliefd word op de vijand. En wat doe je als er tegelijkertijd iemand verliefd op jou wordt? Het overkomt Glimmer, e...