Chapter 8

2.1K 129 63
                                    

~Derek~

"Just what am I doing?? Her home ?? I must've been out of mind..."Derek menggosok kepala dia,runsing. Sambil tangan kanan dia menolak ke depan belakang batang berus gigi.

"Did I say something, or didn't I?? Derek cuba mengingati kejadian semalam. Pili air yg mengalir itu ditutup, segera berkumuh setelah selesai. Tinggal persoalan sahaja perkara yg bermain di minda nya sebentar tadi. Nyaris sahaja dia kematian kata2, apabila si mama bertanya dia hilang kemana semalaman, sudahlaa dia berjanji mahu makan bersama dgn papa dan mama nya. 

Batang hidung pun baru nampak pagi ni. Nasib baiklah sel otak dia berhubung mencari excuse yg terbaik bagi menjawab soalan mama yg bertalu. Bukan juga dia tak pernah lewat balik...tapi pulang pada jam 6 pagi, adalah antara perkara yg Derek tidak pernah lakukan. 

Papanya pula lebih kepada berdiam sahaja, semenjak kejadian dia dan si Emma, papa sudah malas mau masuk campur kehidupan dia. Bagi dia, Derek sudah cukup dewasa utk menilai sikap dan perbuatan dia sendiri,makanya dia tidak masuk campur.

Mama dia pula berbeza dgn papanya... Dia sgt 'prihatin' dgn anak nya itu.

Setelah selesai mengenakan pakaian casual. Derek turun utk bersarapan. Langkah santai menuruni tangga. Kelihatan si mama dan papa sudah duduk bersarapan di meja.

"Haa...pergi mana pulak ni?? Muka bru sampai, dh nak keluar lagi?"si mama sudah mejeling si Derek, sambil dia menuang teh ke cawan papa yg sedang sibuk membaca newspaper.

"Nak keluar kejap..."jawab Derek. Mama mensepetkan mata memandang tajam si Derek yang berlalu mengambil tempat duduk di hadapannya. Something is not right going on. Apalah yang bermain di fikiran anak lelaki dia tu. 

"Yala tu... Elok lagi kau  cari menantu mama... Takkan tak laku kot, kena buang macam tu dah mengalah ke... Jangan kau masih mahukan isteri orang lain sudah..."mama memberi wajah bersahaja namun kata-katanya membawa maksud yg amat mendalam dan tajam. Derek hanya berdiam. Mama tak perlu ingatkan dia pun. 

Please mama, I'm not done with Emma yet. Janganlaa mama kenang balik, keluh Derek dlm hati. Dia mengambil 2 keping bread dan disapu jem. Derek byk mengelak memandang wajah papanya. Lagipun, marah si papa belum surut thdp dia. Jadi, bagus lagi dia berdiam saja.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

~Arabella~


"Kenapa terserempak dgn Mr Jennard pula....what if sy jumpa si Emma?"Ara mengetuk kepala. Selepas apa yg berlaku di kapal haritu, jgn haraplaaa si Emma tu akan berdiam. Lagi-lagi selepas dia tahu, apa yg berlaku di antara Derek dgn Emma. Minda dia kembali mengingati apa yg Derek katakan haritu...


"What happen between you two...If you don't mind I''m asking?"Ara ingin tahu. Sudah lama dia menyimpan hasrat ingin tahu.  Derek yg sdg berdiri menghadap lautan memandang Ara sekejap sebelum dia melepaskan keluhan kecil. 

"She's the woman I love..."

"Kau masih syg?"tanya Ara lagi. Kening dijongket sedikit. Derek berdiam lama.

"Tak payahlah ingat balik... jum masuk... sejuk ni"kata Derek. Dia sendiri masih tidak pasti. Dia belum bisa memberi apa-apa jawapan terhadap itu.

Ara segera mengusir jauh2 ingatan itu. Dia pasti dan yakin kalau sebenarnyaa Derek masih menyayangi Emma. Tapi, kenapa hati dia pula yang berasa sakit menerima kenyataan itu. No Ara, no! Kau tak akan suka diaaaaaaa....dia memberi amaran pada diri. Ditrambah lagi, kejadian malam tadi. Kalau boleh dia mau lupakan kata2 Derek semalam yg sangat pedih untuk diterima. 

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 29, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

SHE STOLE MY HEARTWhere stories live. Discover now