Bab 1

208 5 0
                                    

Takkan punya lah. Tak payah lah nak tunggu.

Aku pandang sekeliling airport. Sumpah aku sekarang adalah sikit berharap yang Nizam konon datang berlari cari aku dan aku berlari ke arah dia sambil dia cakap 'Jangan pergi. Saya sayang awak'. Tapi memang taklah sebab dia tengah bahagia sekarang. Dan lagipun gila kea pa. Aku yang tengah merana sekarang. Hati aku sakit.

"Hang dok cari siapa weh?"

Terkejut aku dengan si Nani ni.

"Mana ada siapa. Saja aku tengok airport. Cantik weh. Besaq,"

"Tak payah nak bohong aku la. Hang tunggu Nizam kan?"

"Mana ada,"

"Eleh. Ingat aku kenai hang semalam ka? Dah 12 tahun weh. Tak payahlah dok tunggu jantan keparat tu. Geram aku bila ingat balik,"

Aku hanya mampu tersenyum. Nani kalau bercakap, tambah-tambah kalau dia dah benci dengan seseorang, memang makan sumpah la orang tu.

Aku tengok boarding pass dan passport di tangan.

"Hang rasa keputusan aku ni betul ka?"

Nani alihkan kedudukan dia menghadap aku. Aku dapat rasa yang Nani tengah kumpul tenaga alam nak tarbiyah aku sekarang.

"Hang tanya soalan tu dekat aku dah 100 kali. Dan 100 kali jugak aku jawab, tak payah nak pikir sangat. Ummi dengan abah dah bagi green light. Suruh aku bawak hang tengok dunia luar. Suruh rawat hati tu. Hati kau tu. Sikit lagi nak bernanah. Sebelum 'lalat' hinggap bertelur dengan nanah tu, baik rawat siap-siap,"

"Eeeeee! Hang ni! Sampai lalat bertelur bagai. Yaak! Cubalah guna perumpamaan yang elok sikit. Ni lalat yang yang hang bagi," Aku menggeletik geli. Hampeh Nani ni.

"Ya lah. Aku guna lalat sebab yang tu ja yang sesuai untuk mangkuk hayun dan kaum kerabat dia tu,"

"Hish,"

"Pi sana nanti, enjoy puas-puas. Tak payah nak pikir apa-apa dah. Aku nak hang tinggalkan semua yang bagi hang sedih dekat sini. Aku tengah dengki ni. Hang dah lah badan besaq papan, bila patah hati ni, badan besaq kadbod terus. Aku jugak yang berkilo-kilo,"

Aku senyum. Untung aku dapat kawan macam Nani. Yang faham. Yang sedih sekali dengan aku bila aku sedih. Aku nyaris berdosa dengan ummi. Nyaris jadi anak derhaka sebab terlampau percayakan kata-kata orang.

"Jom lah. Dah boleh boarding. Welcome to my world, friend,"

Jauh perjalanan aku kali ni. Dan aku harap, jauh perjalanan ni dapat jauhkan hati aku dari sesiapa pun dah lepas ni. Masih terngiang-ngiang lagi patah perkataan Nizam di telinga aku.

************************************

"Kita kahwin?"

"Hah?"

Sikit lagi teh tarik yang ada dalam mulut aku ni nak tersembur ke muka Nizam. Nasib baik sempat tahan.

"Saya ajak awak kahwin ni. Nak tak?"

"Biaq betul?"

"Betul la,"

"Serius?"

"Serius. Saya plan nak bawak mak dengan abah masuk meminang awak hujung minggu ni,"

"Mak dengan abah dah tahu ka?"

"Dah. Saya bagitahu sebelum jumpa awak tadi,"

Aku termenung. Kalau mak dengan abah dia tahu, confirm satu keluarga dia dah tahu jugak. Aku garu kepala aku yang tak gatal.

Dahlia InaraWhere stories live. Discover now