"Kak Long.. Kak Long.. Ada orang mai nak jumpa Kak Long,"
"Huh? Sapa?"
"Tak tau. Kak Long pi la turun tengok,"
"Kak Long tak larat nak turun ni. Rasa macam nak demam,"
"Takpa. Nanti Harith habaq kat ummi,"
Aku sentuh dahi aku. Panas la pulak. Aku syak ni mesti demam terkejut sebab 'ternampak' Kak Jah malam semalam. Datang balik dah. Aku ingat dah terbakar jadi abu. Rupanya ada lagi. Cerita dia, aku nak tutup tingkap bilik, lepas tu aku rasa macam ada 'benda' tengah tengok aku disebelah. Nah! Bila aku toleh, nampak Kak Jah baik punya tengah melekap dekat dinding dengan gaya macam Spiderman. Kalau Spiderman Tom Holland tu aku boleh terima la sebab handsome. Ni muka dah macam Ebony Maw dalam cerita Avengers tu dah. Terus aku tutup tingkap, lari masuk dalam selimut. Ni lah punca demam ni. Harey punya Kak Jah.
"Kak Long, okay dak?" Ummi berdiri di depan pintu.
"Okay ja ummi. Rasa nak demam sikit ja ni. Sat lagi elok la ni. Sapa mai cari Kak Long, ummi?"
"Kak Long kenai dengan lelaki nama Zaid?"
Zaid? Aku terus bangun bersila di atas katil.
"Awat ummi bagi dia masuk?? Dia gila ummi!"
"Gila? Ummi tengok elok ja,"
"Dia balik dah ka? Ummi, pi suruh dia balik. Kak Long tak suka,"
"Dia balik dah lepas Harith turun habaq yang Kak Long tak sihat. Dia siap pesan get well soon dekat Kak Long. Tu dia ada bagi bunga lagi,"
Aku garu kepala aku yang tiba-tiba gatal. Zaid ni macam kutu rambut. Bila aku dengar pasal dia, confirm aku gatal kepala. Tak boleh nak hadam dengan perangai psiko dia.
"Awat Kak Long kata dia gila?"
"Okay. Kak Long cerita. Kak Long kenai dia masa belajaq dulu. Mula-mula dia okay ja. Lepas dia tau Kak Long dah bertunang, masa tu dengan arwah Nizam, terus dia macam meroyan. Whatsapp, mesej, call bertalu-talu. Cakap Kak Long milik dia. Siap cakap Nizam dah mati, so kau aku punya. Macam tu. Sampai Kak Long pi travel dengan Nani pun sama jugak dia buat,"
Aku mengeluh. Penat nak layan.
"Naqib tau dak dia ni?"
"Tau. Kak Long ada habaq dekat dia,"
"Hmm.. Tak pa lah. Ummi tau dah sapa dia. Lepas ni memang ummi tak bagi masuk dah la. Mati-mati ummi ingat dia baik,"
"Luaran dia memang okay ummi. Tapi dalaman dia, reput,"
"Elok pun, elok lagi si Naqib tu. Moga-moga berjodohlah hangpa berdua ni,"
Aku senyum. Tiba-tiba handphone aku berdering.
Naqib
"Ish la budak ni. Panjang umuq dia. Jawablah call tu. Ummi turun ambil ubat bagi Kak Long sat,"
"Okay ummi. Hello, Assalammualaikum,"
"Waalaikumsalam. Kenapa suara macam lemah je tu? Tak sihat ke?"
"Sikit lah,"
"Nak saya datang bawak pegi klinik ke?"
"Tak payah susah-susah,"
"Ada nak makan apa-apa tak? Saya belikan,"
"Haha. Tak payahlah. Ummi ada,"
"Hmm. Tiba-tiba demam kenapa ni? Main hujan ke semalam?"
"Awak ingat saya Kajol nak mandi-mandi hujan? Biasa dah ni. Tiba-tiba demam," Takkan aku nak cerita yang aku terkejut tengok Kak Jah jadi Spiderman semalam kan.
YOU ARE READING
Dahlia Inara
Romansa"Saya lapaq. Jom pi makan cepat," "Awak sedar tak apa yang awak cakap tadi?" "Apa?" "Serius ke tu?" "Ingat saya tengah main-main ka?" Aku hulur muka dekat lubang aircond kereta. Bagi sejuk muka dan hati yang tengah menggelegak ni. "Okay. I'll take i...