Menggeletar seluruh badan aku bila sampai di depan banglo Kak Ti. Mana taknya, aku nampak 'Kak Jah' mencangkung sambil melekat di tiang seri garaj di situ. Tepat pandang ke arah. Aku terus bersembunyi di belakang Naqib.
"Saya takmau masuk,"
"I bet you saw something right?"
Aku pandang Naqib. Dia nampak jugak ke?
"Takdak pa pa aih. Jom kita masuk. Nizar tunggu kita dah tu," ujar Ayah.
"Ara, hang masuk lah. Aku takut. Yin, teman aku naa," Nani tiba-tiba berpatah balik.
"Hang," Aku Nampak mata Nani memandang di tiang seri garaj. Nani pun nampak!
Kami berjalan masuk ke dalam dalam keadaan aku menunduk dan melekat di belakang Naqib. Lantaklah orang nak cakap 'mentang-mentanglah baru kahwin'. Aku takut. Aku nampak 'Kak Jah'! Aku dapat rasa yang 'Kak Jah' pun merangkak masuk ke dalam sekali. Sampai di ruang tamu, aku nampak Kak Ti terbaring lesu. Kak Ti tak nampak megah macam dulu. Bau busuk bangkai penuh di situ.
"Assalammualaikum,"
Kak Ti yang terbaring lesu tadi dengan tiba-tiba terus bangun dan mencangkung sambil menyeringai tepat ke arah aku. Cara Kak Ti mencangkung sama macam 'Kak Jah' tadi. Bulu roma aku terus mencacak tinggi.
"Aku ingat hang dah mati. Kuat ilmu hang kan," Kak Ti tersengih.
Aku kuatkan diri untuk berdepan dengan Kak Ti, yang aku rasa bukan Kak Ti. Tapi tangan aku tetap berpegangan dengan Naqib. Gila nak lepas. Mau tiba-tiba Kak Ti terkam aku, tak sempat aku nak tepis.
"Semua ni dengan izin Allah, Kak Ti,"
Kak Ti ketawa mengilai. Bulu roma aku tak payah cakaplah.
"Kalau takdak sapa kacau plan aku, hang mati tertimbun dalam tanah dah!"
"Saya tak paham apa masalah Kak Ti dengan saya. Awat yang nak saya mati sangat?? Saya tak dak kaitan apa pun dah dengan keluarga Kak Ti, tapi Kak Ti dok ganggu saya sampai macam tu sekali!"
"Aku takmau hang bahagia!"
"Kalau saya bahagia pun kenapa?? Saya tak ganggu siapa pun!"
"Siti! Bawak mengucap!" Abang Nizar peluk Kak Ti dari belakang tapi dia terjatuh ke lantai bila Kak Ti tepis dia. Ni bukan Kak Ti! Confirm! Kak Ti terus berlari dan mencangkung di atas meja makan. Dengan rambut panjang yang tak terurus, Kak Ti nampak macam 'Kak Jah'. Cara pandangan Kak Ti pun memang macam 'Kak Jah'. Ayah bantu Abang Nizar untuk berdiri. Mujurlah dalam rumah ni hanya ada keluarga rapat.
"Kak Ti!"
Nadia menjerit di muka pintu. Kak Ti menyeringai.
"Nadia. Kalau hang ikut cakap aku dulu, Nadia, perempuan ni sampai mati takkan bahagia. Nizam pun tak mati. Nizam pun ikut cakap hang macam laki bodoh ni ikut cakap aku," Kak Ti ketawa mengilai.
Muka Nadia terus berubah macam tertelan ubat gegat. Abang Nizar terus menuju ke arah Nadia.
"Cerita la ni jugak!!" jerkah Abang Nizar. Selama aku kenal Abang Nizar, tak pernah aku dengar dia meninggi suara. Sopan dan pertuturan yang sangat teratur. Nadia dah terkulat-kulat bila dijerkah macam tu.
"Na..Nadia. Tak Tak. Kak Ti ajak Nadia jumpa bomoh dekat hujung kampung sana. Dia kata bomoh tu boleh buat Nizam lupakan Dahlia terus. Dan Nizam akan sayang Nadia saja. Tapi Nadia kena dapatkan rambut Nizam dan darah ayam hitam,"
"Astaghfirullahalazim!"
"Tapi! Tapi Nadia tak buat! Nadia tak sempat buat! Nizam dapat tahu dulu dah. Nizam cakap nak buat apa. Sebab Nizam memang sayangkan Nadia dari dulu. Nadia cakap dekat Kak Ti, Nadia tak nak buat. Kak Ti marah-marah Nadia. Lepastu Nadia tak tau Kak Ti buat apa. Lepas sebulan, Nizam meninggal," Air mata Nadia dah berjurai-jurai. Pertama kali aku rasa simpati dengan Nadia.
YOU ARE READING
Dahlia Inara
Romance"Saya lapaq. Jom pi makan cepat," "Awak sedar tak apa yang awak cakap tadi?" "Apa?" "Serius ke tu?" "Ingat saya tengah main-main ka?" Aku hulur muka dekat lubang aircond kereta. Bagi sejuk muka dan hati yang tengah menggelegak ni. "Okay. I'll take i...