Aku dan Nizam selamat ditunangkan. Dengan baju kurung dan baju melayu dengan warna yang sama, aku rasa kalau panggil tok kadi, kami boleh menikah dah.
"Ara, ni first time aku jumpa tunang hang depan-depan. Boleh tahan pendek weh. Macam Hobbit. Kuikuikui!" Bisik Nani. Tergelak aku dengar statement dari Nani. Kawan aku dari sekolah menengah. Sekarang kerja Nani, melancong. Satu dunia. Yang bagus, Nani tak gunakan sikit pun duit ayah dia untuk travel. Semua dari pendapatan yang dia dapat dari blogging tentang hobi dia.
"Weh, aku teringin nak pi makan Laksa Telok Kechai. Jom kita pi petang lepas habis kenduri sat lagi?"
"Jom. Saya bawak pi kejap lagi," Aku dan Nani terkejut dengar suara Nizam dari belakang kami.
"Hang rasa dia dengaq tak aku panggil dia Hobbit tadi?" Bisik Nani cuak. Tahu takut.
"Tak kot,"
"Tak kacau ka?" Nani pandang Nizam. Aku macam boleh baca dalam hati Nani. dia tengah ukur ketinggian aku dengan Nizam dengan cara dia pandang kami bergilir-gilir.
"Tak lah. Dahlia cakap awak lama duduk luar negara. Mesti rindu makanan sini kan,"
"Hee. Agak la,"
"Ara, awat tiba-tiba dia ramah dengan aku? Aku rasa dia dengaq la aku panggil dia Hobbit tadi,"
Aku menggeleng. Aku tahu Nizam cuba untuk beramah mesra dengan kawan rapat aku. Walaupun aku tahu satu hari nanti Nizam mesti tanya tentang 'kepelikan' Nani.
"Nani! Makan tak lagi ni?" Ummi datang memeluk Nani.
"Homboih Ummi. Makin segak. Makan jamu banyak mana hah? Hahaha!"
"Tua-tua segak apa dah. Ni dok Malaysia sampai bila pulak?"
"Sampai rasa nak berjalan lagi, Nani keluaq la,"
"Selagi boleh enjoy, enjoy puas-puas. Macam Ara ni, dah nak menikah. Menikah nanti, tak ada dah lah dia nak berjalan-jalan macam Nani,"
"Hahaha! Dia dah gatai nak menikah awai, ummi. Hahaha!"
Aku mencebik. Kalau tak menyakat, bukan Nani la namanya.
Aku lihat Nizam menuju ke arah meja keluarga dia. Aku hanya perhatikan dari jauh, tapi perbualan mereka, aku dapat dengar dengan jelas.
"Hang confirm ka nak dekat Dahlia?"
Nizam pandang kakak iparnya. Aku yang dekat sini, dah mula nak menyirap
"Kalau saya tak confirm, tak adalah saya suruh mak dengan abah masuk meminang Dahlia, Kak Ti,"
"Kot lah. Kak Ti tanya ja. Kot lah hang last minute berubah hati. Hang betul tak nak dekat Nadia tu dah?"
Kak Ti sebut pasal Nadia, bekas teman wanita Nizam dulu. Aku rasa macam nak pergi tenyeh sambal jawa dekat mulut Kak Ti ni.
"Banyak duit rupanya orang kerja kerajaan ni. Siap boleh pasang khemah, jemput orang ramai-ramai. Makan duit rasuah la tu,"
"Hish awak ni Siti. Tuan Zainal tu pegawai kerajaan lah. Semua orang kenal tahu yang Tuan Zainal orang jujur. Jauh sekali nak ambil rasuah. Awak cakap tu, dah jatuh fitnah. Cakap main lepas ja," Aku nampak Abang Nizar menepuk bahu Nizam. Suruh bersabar. Aku yang dekat sini dah nak terbakar bila Kak Ti kutuk ayah.
Aku berjalan menuju ke arah mereka walaupun hati aku tengah panas.
"Abang Nizar, Kak Ti, tak makan ka?" Aku memaniskan muka.
"Eh Dahlia. Cantik dia hari ni. Kami makan dah. Tak boleh nak makan banyak sebab sat lagi kami ada minum petang dengan Datuk Sulaiman. Lama tak jumpa Datuk," Heh. Tu nak menunjuk la tu rapat dengan Datuk ni Datuk tu. Menyampah aku.
"Ya ka,"
"Dahlia. Kak Ti nak tanya. Tu kawan Dahlia ka?" Kak Ti menunjuk ke arah Nani yang sedang bergurau dengan nenek aku.
"Aah. Kawan baik dari zaman sekolah lagi,"
"Kerani macam Dahlia jugak ka?"
Haih. Tak cukup dengan merendahkan ayah, dia merendahkan Nani pulak.
"Tak lah. Dia tak kerja,"
"Menganggur? Budak-budak la ni. Pemalas. Harap duit mak bapak ja. Dah tua-tua pun meyusahkan orang lagi,"
"Dia full time traveller,"
"Apa tu?" Nama saja Datin, English senang pun tak faham!
"Merantau. Berjalan-jalan,"
"Merantau mana ja? Banyak pulak duit dia. Dah la tak kerja,"
"Dia baru balik dari Slovakia. Hari tu sebulan dekat Paris. Bapak dia Dahlia rasa Abang Nizar kenal," Sorry, Nani. Aku terpaksa jual nama abah hang.
"Abang Nizar kenal? Siapa Dahlia?" Kak Ti dengan Abang Nizar pandang aku.
"Engku Berahim. EB Holdings. Tu uncle dekat situ," Aku tunjuk ke arah Uncle Berahim yang tengah berbual dengan ayah.
"EB Holdings? Tu anak Engku Berahim? Kita tengah lobby projek dengan EB Holdings sekarang ni,"
"Kaya sangat ka?" Kak Ti tak puas hati.
"Lebih pada kaya, Siti. Tapi hidup sederhana. Banyak bakti dekat sini. Abang nak pergi sana kejap. Jom Nizam,"
Tinggal aku dengan Kak Ti di meja. Ini kalau ikut amarah aku, memang aku ketuk-ketuk dia dengan kaki kambing golek tu. Aku nampak Kak Ti asyik pandang ke arah Nani. Aku syak otak materialistik dia tengah berputar.
"Dahlia panggilkan kejap kawan Dahlia tu,"
Aku panggil Nani ke sini. Nani datang dengan mulutnya sedang mengunyah.
"Awat? Aku tengah makan ni,"
"Ni kakak ipar Nizam, Kak Ti,"
"Datin Siti Munirah. Panggil Kak Ti ja. Nani ya?" Nani pandang aku. Kami saling berpandangan dan aku hantar signal kepada Nani. Nani mengangguk.
"Ya Datin. Apa boleh saya bantu Datin ya?"
"Panggil Kak Ti ja. Malu lah panggil Datin," Kak Ti buat-buat malu. Aku serahkan 100% kepada Nani untuk handle Kak Ti.
"Oh. Ingat kena panggil Datin," Dush satu!
"Kak Ti nak tanya ni. Nani dah ada boyfriend?" Nani masih mengunyah. Apa lah yang si Nani ni makan dari tadi mengunyah.
"Tak ada,"
"Apa pendapat Nani tentang Nizam?" Aku pandang Kak Ti.
"Awat tanya pendapat saya?Patut tanya pendapat Dahlia. Bukan saya,"
"Kak Ti saja tanya,"
"Ooo. Nizam? Okay la. Kena la dengan Dahlia. Tu pun kira untung orang tinggi macam Dahlia nak dekat dia. Selalu pendek macam tu orang perempuan tak berkenan," Dush dua!
"Nani suka dengan orang tinggi la ni?" Aku nampak Kak Ti macam cuba tenangkan diri.
"Aah. Tinggi dan putih. Kak Ti tanya saya ni macam nak kenenkan saya dengan Nizam je? Nizam tu Dahlia punya dah. Kalau bukan milik siapa-siapa pun, tak ingin saya. Pendek sangat," Dush tiga! Ting Ting Ting! Nani wins!
Aku tengok muka Kak Ti dah memerah tahan malu.
"Tak lah. Kak Ti saja tanya. Nani ni,"
"Nani! Mai sat!" Ummi memanggil Nani.
"Saya pi dulu na. Ummi panggil tu. Saya ambil ni satu. Kuih koci tadi liat sangat," Nani terus beredar sambil mengambil karipap dari atas meja makan. Tengah kunyah kuih koci ke? Patut aku rasa macam sedekad kau mengunyah.
Nasib la Kak Ti. Siapa suruh tanya soalan macam tu. Memang jawapan jujur dan telus la. Aku rasa macam nak tepuk tangan sekarang.
YOU ARE READING
Dahlia Inara
Romance"Saya lapaq. Jom pi makan cepat," "Awak sedar tak apa yang awak cakap tadi?" "Apa?" "Serius ke tu?" "Ingat saya tengah main-main ka?" Aku hulur muka dekat lubang aircond kereta. Bagi sejuk muka dan hati yang tengah menggelegak ni. "Okay. I'll take i...