"Kak Long, bangunlah. Jangan takutkan ummi dengan ayah,"
Kak Long nak bangun tapi tak boleh, ummi. Awat Kak long tak boleh nak bergerak ni?
"Ara, sudah-sudahlah tu tidoq. Aku takdak kawan ni nak menyembang. Ara, bangunlaaaa,"
Hang toksahlah dok buat gheyau tang ni, Nani. Aku tak tidoq. Aku tak boleh bangun. Mata aku tak boleh bukak. Badan aku tak boleh gerak ni.
"Ara, I know you can hear me. Please wake up. Saya tak sanggup nak hilang lagi orang yang saya sayang. I only have you now. Please, please wake up," Aku dengar Naqib menangis. Lama. Nak je aku bangun dan cakap, tadaaa everybadeh! I'm okay! Tapi tak boleh! Aku menjerit, menangis macam mana pun orang tak tahu.
Lama aku rasa dalam keadaan gelap. Aku buka mata dan aku tengah berdiri di tengah jambatan Stari Most, dekat Mostar! Bila masa pulak aku sampai sini? Ke aku mimpi ni? Tak ada satu orang pun dekat situ. Pelik.
"Kak Long!" Aku dengar suara ummi.
"Kak Long mai sini!" Ayah!
Aku toleh ke hujung jambatan. Aku nampak ummi, ayah dan.. Naqib.
"Ara," Naqib tersenyum.
Aku berlari menuju ke arah mereka. Tapi macam panjang pulak jambatan ni. Aku rasa pendek je jarak dia dulu. Kenapa dalam mimpi ni panjang semacam? Tengah aku berlari, aku nampak 'Kak Jah' berlari atas tembok jambatan seiringan dengan aku. Bezanya, 'Kak Jah' berlari dalam keadaan mencangkung dan pandang ke arah aku. Lagi laju aku lari, lagi laju dia kejar dalam posisi tu. Sambil tersengih tunjuk gigi dengan lidah dia yang panjang tu.
"Kak Long! Sebut La illahaillallah! La illahaillallah!" jerit ayah. Huh?
"La illahaillallah!" Ummi pun sama.
La illahaillallah. La illahaillallah. La illahaillallah.
"Good Ara. Lagi sekali, La illahaillallah,"
La illahaillallah! Allah! 'Kak Jah terus terbakar dan jatuh dari jambatan.
Serentak aku rasa badan yang aku rasa terkunci ni, terbuka balik. Rasa bebas. Aku terus bangun dan duduk dan menangis. Aku buka mata, dan aku nampak ramai orang di depan aku. Ada makcik nampak aku terus pengsan. Awat pulak dah? Ke muka aku bengkak teruk lepas kena hentak dengan steering lock hari tu?
"Ummi!"
"Kak Long! Alhamdulillah!"
Aku diselimut dengan kain batik lepas. Dan terasa macam ada kain yang ikat dagu aku. Aku bukak ikatan tu, kain putih! Aku baru perasan, orang yang dekat sekeliling aku tengah pegang yasin. Aku dah mati ke?? Aku terus menangis teresak-esak.
"Alhamdulillah, masih sempat," Aku nampak Haji Daud di sebelah aku. Dia hulurkan air untuk aku minum. Aku pandang ummi. Ummi mengangguk. Aku minum air yang Haji Daud hulur. Seteguk aku munim, terus aku muntah atas tilam. Terkejut aku tengok bila yang keluar dari tekak aku, ketulan-ketulan darah beku, paku 2-3 batang dengan macam dawai cuci kuali tu. Apa dah jadi? Aku menangis lagi. Apa dah jadi dengan aku? Aku ni mati hidup semula ke apa ni??
"Haji,"
"Alhamdulillah. Segala yang kotoq dari badan dia kita dah keluaqkan. Bagi pulih semangat sikit ja lagi. Lepas ni boleh nikah dah. Hehehe," Haji Daud ambil kain yang penuh dengan 'muntah' aku, diletakkan dalam plastik.
"Ni pi bawak dia masuk bilik dulu. Ayah dia larat dak nak dukung? Dia tak kuat kaki lagi ni," soal Haji Daud.
"Kalau saya dukung takpe ke, Haji?" Aku nampak Naqib di muka pintu. Wajah dan suara yang aku rindu., Air mata aku makin laju dah ni.
YOU ARE READING
Dahlia Inara
Romance"Saya lapaq. Jom pi makan cepat," "Awak sedar tak apa yang awak cakap tadi?" "Apa?" "Serius ke tu?" "Ingat saya tengah main-main ka?" Aku hulur muka dekat lubang aircond kereta. Bagi sejuk muka dan hati yang tengah menggelegak ni. "Okay. I'll take i...