Bab 8

55 4 0
                                    

Lepas 9 jam bertapa dekat Vienna Airport ni, akhirnya flight kami ke Sarajevo, Bosnia dah siap untuk berlepas. Yang aku tahu pasal Bosnia dulu, perang dengan Serbia. Pembersihan etnik. Yang kumpulan The Cranberries dedikasikan lagu Zombie untuk mangsa perang Bosnia. Tapi Nani cakap Bosnia cantik. Mula-mula aku risau jugak, sebab tempat perang kan. Betul-betul aman dah ke. Karang tak pasal-pasal kena panggil pengaman datang selamatkan kami dekat sini kot-kotlah perang tiba-tiba jadi balik. Tak pasal-pasal glemer nanti.

"Hold on! Awat seat number tak sama plak dah ni??" Terkejut aku bila Nani tiba-tiba separuh menjerit.

"Awat pulak?"

"Ni. Seat kita tak sebelah-sebelah. Hang 19A, aku 18C! The hell depa ni?? Sat aku nak pi counter tanya,"

"Laaa. Flight sejam ja pun. Tak payahlah susah-susah. Hang beli ka seat tu?"

"Tak,"

"Dah tu?" Nani mencebik. Tak boleh nak pisah kejap Nani ni. Aku tahu dia risau pasal aku. Fizikal aku nampak elok, tapi hati aku, mental aku, tak berapa nak stabil lagi. Macam masa aku tadah muka aku dekat salji masa dekat Vienna Airport. Aku tak rasa sakit pun bila salji yang sejuk tu jatuh atas muka aku. Tak sebanding sakit yang Nizam dah bagi dekat aku lepas aku dah serah seluruh jiwa aku dekat dia. Disebabkan sayangkan Nizam, aku buat tak peduli dengan segala hinaan yang Kak Ti dah bagi dekat aku, dekat ummi dan ayah. Last sekali apa yang aku dapat?

"Jom, dah boarding,"

Kami bergerak ke pintu perlepasan. Aku menuju ke tempat duduk aku. Bagus. Tepi tingkap. Tempat duduk Nani di hadapan aku. Aku termenung memandang luar.Banyak yang aku fikirkan yang aku sendiri tak tahu apa yang aku tengah fikirkan sebenarnya.

"Hi,"

Aku toleh ke arah suara yang 'Hi' kan aku. Dia ni! Aku mengangguk dan tersenyum.

"Weh! Minah Tak-tau-nak-eja!" Kawan dia ni laaaaa. Aku dah mula risau. Bukan risaukan Nani, aku risaukan mamat tu. Aku takut dia makan siku Nani.

"Pa dia??"

"Tempat aku sebelah kau tu hah. Bagi laluan sikit,"

"Hang tak ada tempat lain nak duduk?"

"Sebab tak ada tu lah aku kena duduk sebelah kau. Dah lah sebut Schwarzenegger pun tak reti,"

Okay. Aku rasa mamat tu dah sampai naikkan darah Nani sampai kepala. Nanti ada yang kena halau dari kapal ni. Awatlah yang hang pi kacau dia tu?? Aku dah mula pening.

"Is there something that I can assist you sir?"

"Oh. Nothing. Thanks,"

Tiba-tiba Nani bangun dari tempat duduk dia.

"Do you have any available seat for me other than here?"

"I'm afraid we don't have ma'am. The seats are fully occupied. Please be seated. We are going to take off very soon,"

Nani mencebik dan duduk semula sambil mengangkat kedua-dua kakinya ke atas tempat duduk untuk memberi laluan.

Fuhhh. Lega. Aku pandang semula ke luar tingkap.

"Sedih lagi ke?"

Aku lupa yang dia di sebelah aku. Sedih? Mana dia tahu yang aku tengah sedih? Aku pandang dia sambil angkat kening sebelah.

"Oh. Lupa. Saya Naqib. Awak?"

Aku tenung muka mamat sebelah aku ni. Macam pernah nampak. Penat aku selongkar memori aku, tapi tak jumpa juga.

"Kita pernah jumpa. Dekat playground depan surau dekat Taman Emerald,"

Lagi aku berkerut.

"Awak tengah menangis di buaian masa tu. Lepas tu saya hulurkan sapu tangan. Ingat tak?"

Dahlia InaraWhere stories live. Discover now