Hampir sebulan aku tak bercakap dengan ummi. Hidup aku dalam sebulan ni, termenung, berendam air mata dengan menyalahkan ummi dengan semua yang dah jadi. Makan, minum aku tak terurus. Berapa kali dah aku pengsan, masuk hospital sebab dehidrasi. Ayah banyak kali nasihatkan aku supaya aku lupakan terus Nizam dan minta ampun dekat ummi. Tapi aku berkeras. Semua yang jadi, disebabkan ummi. Terlampau percayakan apa yang bomoh bedebah tu cakap.
Handphone aku berdering. Kak Ti. Nak apa pulak dia ni?
"Assalammualaikum, Kak Ti,"
"Hmmm. Tak sihat lagi ka?"
Salam aku dibiarkan tak berjawab.
"Tak berapa sangat lagi, Kak Ti. Awat Kak Ti call?"
"Saja nak tanya khabaq. Lama tak dengaq cerita Dahlia,"
Ke nak tahu aku hidup lagi ke tak?
"Oooo. Kak Ti sihat?"
"Sihat ja. Ni saja Kak Ti nak habaq dekat Dahlia. Dahlia kan dah tak ada apa-apa dengan Nizam dah kan, jadi kira Kak Ti boleh habaq la pasal benda ni dekat Dahlia,"
"Nak habaq pasal apa, Kak Ti?"
"Nizam,"
"Awat dengan Nizam?"
"Dia dah jumpa balik dengan Nadia. Jodoh depa kuat sungguh. Baru sepadan,"
Aku rasa macam tengah kena panah petir. Panas satu badan.
"Maksud Kak Ti?"
"Ya lah. Baru sepadan Nizam dengan Nadia. Sama-sama engineer. Ayah Nadia tu pun orang berada dekat KL tu,"
"Maksud Kak Ti, selama ni Dahlia tak sesuai dengan Nizam? Macam tu?"
"Hang ingat aku suka sangat ka hang dengan Nizam? Aku tau hang goda Nizam sebab nak rampas harta laki aku kan? Dasar tak sedar diri. Hangpa ingat hangpa ja boleh main bomoh? Takat Kak Piah tu, bukan takat mana pun,"
Rampas harta laki dia? Kejadah apa Kak Ti ni?
"Astaghfirullahalazim. Awat Kak Ti cakap Dahlia macam tu? Sikit pun Dahlia tak teringin harta laki Kak Ti. Kalau macam tu baik Dahlia goda laki Kak Ti terus dari goda Nizam,"
Nah! Aku dah geram!
"Kurang ajaq hang perempuan! Memang patut pun hangpa putus tunang. Ingat aku suka sangat ka dekat hang? Betul cakap bomoh yang aku jumpa tu. Memang hangpa guna bomoh untuk bodohkan Nizam kan? Heh. Dasar murah!"
"Daripada saya bodohkan Nizam, baik saya bodohkan Kak Ti. Tapi tak guna jugak bodohkan orang yang dah memang bodoh ni. Okaylah Kak Ti, eh Datin Siti. Saya tak boleh lama-lama cakap dengan orang bodoh ni, takut terkena penyakit bodoh tu. Assalammualaikum," Klik! Aku terus matikan talian. Sakitnya hati aku, Tuhan saja yang tahu.
Nizam memang main-mainkan aku selama ni. Rupanya aku yang bodoh percayakan dia. Merayu dekat dia terima aku balik. Murahnya diri aku merayu sampai macam tu. Aku berlari keluar dari bilik, menuju ke dapur.
"Ummi,"
Ummi toleh ke arah aku. Allah. Berdosanya aku selama ni! Aku derhaka dengan ummi. Aku derhaka dengan ayah. Aku peluk ummi. Ummi seakan tergamam.
"Ummi, ampunkan Kak Long. Ampunkan Kak Long,"
"Laaaa. Ni awat pulak ni?"
"Kak Long derhaka dengan ummi. Kak Long tengking ummi. Kak Long tuduh ummi macam-macam. Huuuuuuu," Aku dah teresak-esak menangis .
"Alaaaa. Ummi okay la. Tak ada apa la. Memang salah ummi pun pi jumpa Kak Piah tu. Tapi ummi jumpa Kak Piah nak tanya pasal sakit Kak Long haritu. Tiba-tiba Kak Piah habaq depa yang hantaq benda dekat Kak Long. Tu yang Kak Long sakit-sakit haritu,"
YOU ARE READING
Dahlia Inara
Romance"Saya lapaq. Jom pi makan cepat," "Awak sedar tak apa yang awak cakap tadi?" "Apa?" "Serius ke tu?" "Ingat saya tengah main-main ka?" Aku hulur muka dekat lubang aircond kereta. Bagi sejuk muka dan hati yang tengah menggelegak ni. "Okay. I'll take i...