Bab 4

56 3 0
                                    

-Awak dah bertunang? Sampai hati tak bagitahu saya. :(

Aku pening dengan budak Zaid ni. Zaid ni aku kenal masa zaman study dulu. Pernahlah kejap aku ada crush sikit dengan dia. Aku bagi hint, dia pun nak hint. Aku nak dekat dia, dia cakap tak ready la, sakit bercinta zaman sekolah dulu tak habis lagi la. Aku pun macam, okay. Move on. Senyap kejap sampai habis study. Lepas aku jumpa Nizam, dia muncul balik. Paling tak boleh blah bila, setiap benda yang aku post dekat Facebook, dia akan kaitkan dengan diri dia. Walhal benda tu untuk Nizam. 

Reply je lah senang. Mana tahu kot-kot dia dah give up.

-Hehe. Sorry. Bertunang je baru. Nanti kahwin saya jemput

-Sampai hati awak mainkan perasaan saya. Saya ikhlas dengan awak. Tapi macam ni yang awak balas.

Adoi! Bila masa pulak aku mainkan perasaan dia ni? Aku malas nak reply dah. Lantak kau di sana.

-Dahlia, tinggalkanlah dia. Saya sayang awak. Saya tahu awak pun sayang saya kan? Saya janji akan sayang awak sampai hujung nyawa. Dahlia..

Aku meremang! Apekebenda mamat ni weh?? 

-Dahlia..

-Dahlia Inara! 

-Saya sayang awak!

Aku tak reply. Memang tak nak aku reply. Buang masa. Dia call pulak dah! Aku jawab call dia. Tapi hang tunggu sat.

"Dahlia! Jangan tinggalkan saya!"

"Bila masa pulak kita bercinta ni?" Aku nak sebut perkataan 'bercinta' pun aku naik geli dengan dia ni.

"Jangan tipu!Awak sayangkan saya! Bukan dia!Sampai hati awak main-mainkan saya,"

"Sejak bila pulak saya ada perasaan dekat awak ni? And sejak bila pulak saya main-mainkan awak? Kita kawan kan?"

"Dahlia...Jangan buat macam ni dekat saya. Please.."

"Zaid, awak kena paham. Kita tak pernah ada apa-apa pun,"

"Awak milik saya, Dahlia!"

"Milik kejadah hang!" Klik!

Panas hati aku layan orang tak faham bahasa melayu ni. Aku cakap slang KL pun dia tak faham, nah makan ayat anak jati negeri jelapang padi. 

Tapi dia call lagi. Aku terus off phone. Puas hati. Aku telefon Nizam guna telefon rumah. Baru old skool.

"Assalammualaikum,"

"Waalaikumsalam. Awat Dahlia? Ada apa?"

"Takda apa-apa. Saja call,"

"Ooo. Handphone mana? Awat call pakai telefon rumah?"

"Err. Bateri kong,"

"Ooo. Okay,"

"Busy ka?"

"Sikit la,"

"Nak bagitahu ni, ayah dah tempah khemah dengan catering untuk kenduri belah saya nanti,"

"Ooo. Baguslah,"

"Belah awak?"

"Belum lagi. Kak Ti cakap nanti dia tempahkan,"

"Kak Ti?"

"Kak Ti yang uruskan semua. Dia suruh saya fokus siapkan projek,"

"Projek?"

"Aah. Ada nak kena lobby projek baru,"

"Oh,"

"Hmm. Kalau takda apa-apa lagi, saya nak sambung buat kerja sikit. Ada lagi yang tak siap ni,"

"Okay. Bye. Jangan tidoq lambat. Love you,"

"Okay. Bye," Klik!

Nizam putuskan panggilan macam tu je. Kenapa aku rasa tak sedap hati sangat-sangat ni? Aku rasa macam aku tengah terhegeh-hegeh dengan dia. Tak sempat nak mengadu pasal si Zaid tadi tu.

Dalam aku tengah runsing 'memikir', sedar-sedar dah malam. Nasib aku 'cuti'. Kalau tak terlepas solat. Dan 'Kak Jah' ni dah start balik dah. Tengah meratap merayu macam Primadona Meriam. Fefeeling konon dia Maya Karin la tu. Gatal dekat badan aku ni makin menjadi-jadi pulak. Dah lah tengah gatal, 'Kak Jah' tengah meratap sambil 'dia' cakar tingkap bilik aku ni. Aku biarkan je sambil baca Ayatul Kursi. Tiba-tiba terus diam. Dah terbakar la kot gamaknya tu.

Aku bangun dari katil untuk ke bilik air. Bila aku buka je pintu bilik air, aku nampak 'Kak Jah' baik punya tengah mencangkung atas jamban! 'Sumpah cakap, tak macam Maya Karin! Hodoh gila muka! Tiba-tiba 'Kak Jah' menyeringai. Aku menjerit sebelum pandangan aku gelap.

"Kak Long.. Kak Long.."

Aku buka mata. Aku nampak ummi, ayah dengan adik-adik aku. 

"Kak Long okay? Ayah dengaq Kak Long menjerit tadi. Tengok-tengok Kak Long terbaring depan bilik ayaq dah. Awat Kak Long?"

"Aah Kak Long. Harith dengaq Kak Long menjerit 'Hodooohhh!' dari dalam bilik Harith,"

"Apa yang 'hodoh'nya Kak Long?"

Aku bangun dan duduk bersila.

"Takda apa-apa. Terkejut ada lipas terbang,"

"Takkanlah takut lipas terbang sampai pengsan?"

"Aah. Lipas. Lipas," Aku tak nak bagi adik-adik aku takut. Karang huru-hara rumah. Tapi aku kena bagitahu ayah jugak.

"Haihhh dia ni. Kurang rehat la tu. Pikir banyak sangat. Jomlah keluaq. Bagi Kak Long rehat sat," Ummi ajak adik-adik aku keluar dari bilik.

Aku pegang tangan ayah.

"Ayah, sat,"

"Awat?"

"Ayah, Kak Long pengsan tadi bukan sebab lipas. Sebab.."

"Ayah tau. Ayah nampak tadi. Dah berani masuk dalam rumah. Dah lama dia kacau Kak Long?"

"Dalam sebulan macam tu,"

"Ni baru nak habaq dekat ayah?"

"Dia dok luaq ja. Tak masuk dalam. Tu yang tak habaq tu,"

"Dok luaq puun. Kak Long tak takut?"

"Tak nampak muka tak apa. Ni nampak muka. Tu yang pengsan tu,"

"Lawa tak? Hahaha!" Amboi ayah. 

"Hodoh gila! Muka dia macam baru lepas kena sagat dekat jalan," Meremang bulu roma bila teringat balik.

"Malam ni tidoq bukak pintu tu. Senang apa-apa boleh lari keluaq terus,"

"Okay. Kak Long okay dah. Cuma terkejut ja tadi. Tak sangka hodoh sangat. Hahaha!"

"Ya lah. Ayah keluaq dulu. Apa-apa nanti, habaq. Jangan diam ja,"

"Okay,"

Aku tidur dengan lampu dan pintu bilik terbuka. Takut 'Kak Jah' senyum lagi.

Bangun pagi, aku on handphone aku. Mak aih! Bertalu-talu Whatsapp masuk. Zaid paling banyak. Aku biarkan je. Semak orang tak faham bahasa ni. Group whatsapp office aku pun bukan main banyak. Banyak pasal gosip artis je dorang ni. Whatsapp dari Kak Ti pun ada.

-Nizam pi KL lagi hari ni. Jumpa Nadia lagi. Nizam habaq dekat Dahlia tak?

Eh? Tak bagitahu pun? Haritu dia ke KL pun dia tak inform dekat aku. Aku pun malas nak tanya takut dia cop aku queen control. 

-Oooo. Ada. Ada. Nizam ada habaq.

Aku tipu Kak Ti. Aku nak tengok apa respons Kak Ti sebab aku tahu dia sengaja Whatsapp aku macam ni. Nak bagi aku cemburu.

-Oh. Nizam dah habaq? Dahlia okay ka? Nizam pi jumpa bekas makwe dia tu. Orang cakap cinta pertama susah kita nak lupa.

'Cinta pertama'. Aku tak tahu nak rasa apa sekarang. Aku 'bluetick'kan Kak Ti. Sebab aku tak tahu nak reply apa.

Tak lama kemudian, Nizam whatsapp. Rindu pulak.

-Sanggup  ummi awak bomohkan saya. Untuk apa?

Bomoh?

Apa benda ni??

Dahlia InaraWhere stories live. Discover now