"Ladies and gentlemen, this announcement is for the passengers flying Austrian Airlines Flight 757 bound for Sarajevo. There will be a departure delay due to severe weather outside. The ground crew is in the process of defrosting the wings in preparation for departure. We shall announce the boarding announcement once the air traffic control gave the clearance. Thank you for your patience."
Flight delay! Aku pandang Nani di sebelah dengan muka excited.
"Orang lain menyumpah seranah sebab delay, hang boleh mengelinjat seronok. Jom kita keluaq pi depan tu,"
"Yes!"
Aku dengan Nani menuju keluar ke pintu depan Vienna Airport. Bercampur baur aku rasa sekarang. Macam tak percaya aku beribu batu jauh dari ummi dan ayah. Jauh dari malaun-malaun yang hampir rosakkan hidup aku. Sejuk bukan main dekat sini. Nasib baik aku dah siap-siap pakai down-jacket sebelum keluar ke sini tadi.
"Kata nak tadah muka. Pi tadah tengok. Aku nak tengok hang tahan ke tak,"
Aku cuba tadah muka di bawah salji yang tengah mencurah turun sambil tutup mata. Sejuk sampai mencucuk-cucuk muka aku. Tapi sakit ni tak boleh nak dibandingkan dengan sakit yang kau dah bagi dekat aku, Nizam.
"Ara, tak sakit ka?"
"Tak. Tak. Mai la try,"
"Takmau aku. Puas dah main salji,"
"Haram bongkak hang ni,"
"Ara, let it goooo! Let it goooo!" Nani mendepakan tangan sambil menyanyi lagu Frozen. Aku tengok keliling, manusia dekat situ pakat gelakkan Nani. Aku tarik Nani masuk.
"Agak-agak la weh! Orang dok perati penuh tadi,"
"Aku baru nak fefeeling Elsa la hang ni,"
Aku tepuk dahi. Nani memang buat apa yang aku teringin nak buat, tapi tak berani sebab takut jadi bahan. Patutlah hang boleh travel sorang-sorang, Nani.
Muka tak tahu malu.
Aku dan Nani menunggu di Austrian Business Lounge. Selesa, Tuhan saja yang tahu. Nani dah terlentok di sofa sementara menunggu panggilan berlepas. Aku semacam perasan yang ada orang sedang memerhatikan aku. Aku toleh ke kanan, dan aku nampak mamat yang nyaris dicakar Nani tengah terlentok juga di sofa dan kawan dia, mata kami bertentang. Dia senyum sambil mengangguk. Aku cepat-cepat larikan pandangan.
Dey... Tudung aku senget ke? Jaket aku terkoyak ke? Awat hang senyum deyyyy??
*********
"Ummi okay ka Kak Long ikut Nani pi travel tu?"
"Ummi okay ja. Lagipun ummi tau awai lagi. Engku yang bagi cadangan tu dekat ummi dengan ayah. Pasal bajet pi sana, tak payah risau lah. Ayah nanti bagi sikit dekat Kak Long,"
"Eh. Tak pa, ummi. Kak Long kan ada simpanan untuk kahwin haritu. Ni dah tak jadi, bagus jugaklah Kak Long guna duit tu untuk travel ni,"
"Mana cukup. Tak pa. Ayah pun guna duit untuk kamu kahwin jugak tu. Pi lah enjoy. Tak payah nak pikiaq apa dah,"
Aku rasa macam nak menangis sekarang. Aku pernah derhaka, aku pernah tengking ummi, tengking ayah, tapi kasihnya mereka, buat aku rasa kalau aku buat solat taubat 100 hari 100 malam pun, belum tentu terhapus rasa berdosa aku tu.
"Ummi nak tanya ni,"
"Tanya apa ummi?"
"Nizam dengan bekas gelpren dia balik kan?" Aku nak tergelak dengar ummi sebut 'gelpren'. Melayu sungguh bunyi.
"Aah. Lantak dia la ummi. Janji Kak Long dah bahagia sekarang,"
"Hmmm. Tak pa lah. Ingat Tuhan tu ada. Sentiasa dengaq doa kita. Rajin mengaji, rajin solat. Tenanglah jiwa tu,"
"InsyaAllah ummi,"
"Ummi, uncle Berahim bagi tau dah kan yang nanti lepas balik, Kak Long kerja dekat company dia?"
"Aah. Bagitahu dah. Ummi dengan ayah tak mintak pun, dia offer Kak Long sebab dia rasa Kak Long layak. Okay la tu, kerja dengan company besaq sikit. Dari company yang tunggu masa nak reban, tapi berlagak macam depa tu besaq, buat apa,"
"Hamboih ummi. Mengata orang kemain! Hahaha!"
"Fakta. Ni sat lagi keluaq dengan Nani ka?"
"Aah. Nak pi renew passport dengan beli barang sikit lagi,"
"Okay. Ni kira tak balik makan la sat lagi ni?"
"Tak. Makan dekat luaq rasa,"
"Okay. Ummi masak untuk ayah dengan adik-adik je lah," Aku mengangguk.
Lepas bersiap-siap, aku duduk di ruang tamu sambil tunggu Nani. Whatsapp dari nombor tak dikenali. Siapa pulak dah.
-Thanks jagakan Nizam masa dia jauh dari aku.
Anak halal mana pulak ni?
-Sapa ni?
-Bakal isteri Nizam a.k.a tunang Nizam
Oooo. Malaun ni.
-Ooo. No problem. Moga bahagia lah
-Kesian kau kan kena tinggal. Kalau ikutkan, hari nilah korang sepatutnya nikah kan? Jangan meroyan ye. Hahaha
-Ish. Tak adanya aku nak meroyan. Aku ada Tuhan. Takat jantan macam tu, pasar malam melambak. Nasib mak aku perasan awal. Kalau tak jatuh standard aku nikah dengan jantan pasar malam.
-Ala. Jantan pasar malam tu la yang kau tergilakan dulu kan. Merayu konon jangan tinggalkan kau. Cakap tak serupa bikin.
Hello. Darah aku menggelegak panas. Hang sabaq jap.
-Oh. Eh? Ya lah tu.
-I stood up for my love! And now, I got him. Dasar loser. Hahaha!
-Haha! Good for you then. Dah la. Bosan layan hang. So long, suckers!
Pin!Pin!
Nani dah sampai. Aku masuk dalam kereta sambil tersenyum.
"Yang hang sengih macam kerang busuk ni awat?"
"Saja. Sengih pun tak boleh dah ka?"
"Boleeeeehhh. Boleh sangat. Tapi toksah sengih macam orang gila. Aku takut,"
Aku ketawa. Whatsapp aku berbunyi lagi. Malaun tu nak apa lagi?
-Hang yang hasut Engku Berahim bagi kami hilang tender tu kan?
Kak Ti. Celah mana aku hasut pulak dah ni?
"Nani, Kak Ti whatsapp aku. Dia kata aku hasut uncle cancel tender depa,"
"Bak sini. Record apa aku nak cakap,"
Aku tekan butang rekod.
"Assalammualaikum ya habibi. Ni Nani anak Berahim. Ni nak habaqla sikit. Kalau boleh nak berangan tu, biaq la takat tinggi pokok betik. Jangan tinggi pokok petai. Jatuh sakit woi. Company cabuk ada hati nak tender company orang. Tak malu. Eeeeee. Okay dah," Send.
Sesungguhnya aku sayang sangat dekat Nani anak Berahim ni.
YOU ARE READING
Dahlia Inara
Romance"Saya lapaq. Jom pi makan cepat," "Awak sedar tak apa yang awak cakap tadi?" "Apa?" "Serius ke tu?" "Ingat saya tengah main-main ka?" Aku hulur muka dekat lubang aircond kereta. Bagi sejuk muka dan hati yang tengah menggelegak ni. "Okay. I'll take i...