Dah seminggu aku jadi tunang Naqib. Dan seminggu jugaklah aku takut-takut. Aku takut apa yang jadi dekat aku dulu, berulang. Risau, Tuhan saja yang tahu. Aku perhati cincin di jari aku. Aku kenal cincin ni. Naqib beli dekat Bulgaria dan aku yang tolong pilih. Naqib sarung cincin tu dekat jari kelingking.
"Confirm ka awek awak nanti saiz jari dia sama besaq dengan jari awak tu? Mana nak pi tau kot tak muat nanti, nak mai tukaq, jauh tu,"
"Confirm saiz ni," Naqib tersenyum. Masa tu, memang ada sikitlah terdetik rasa cemburu dekat perempuan yang bakal sarung cincin tu. Gila tak jealous. Kemain romantic beli cincin siap-siap sedangkan jodoh dia pun tak tau dekat mana lagi. Tup-tup, akulah perempuan tu.
"Woii! Mengelamun pa jauh-jauh weh! Untunglah bertunang dua kali. Aku sekali pun belum dapat rasa,"
"Hang ingat syok bertunang dua kali? Heh. Dah la bertunang kali ni macam terkejut ja,"
"Terkejut sampai pengsan. Hahahaha! Aku tak boleh nak tahan gelak bila teringat ummi cerita dekat aku. Boleh pi bantai pengsan habis-habis sarung cincin,"
"Hang gila tak pengsan. Mana ada orang bertunang pakai baju tidoq. Mai habaq tengok sapa bertunang macam tu? Dahla aku pakai tudung ummi yang macam Paddlepop tu. Haihh. Tapi memang nak pengsan dah time tu. Aku tak sedap badan dari malam tu lagi,"
"Hang buat pa sampai tak sedap badan?"
"Aku cerita kat hang ni hang jangan takut pulak,"
"Awatnya?"
"Hang ingat aku pernah cerita masa aku bertunang dengan Nizam dulu, aku asyik kena ganggu dengan Kak Jah tu?"
"Haaaaaa. Dia mai balik ka?"
"Mai weh. Kali ni macam Spiderman. Baik punya dok melekap dekat dinding luaq rumah masa aku nak katup tingkap. Muka macam Ebony Maw yang Avengers tu. Gigi bersepai, mata merah gila,"
"Hish hang. Meremang aih! Tapi kan, bukan dah lama ka dia tak mai?"
"Memang la dah lama. Dah 5 bulan berjalan merata, dia nak terbang jauh. Hahahaha!"
"Hang buat lawak. Hang buat lawak. Aku pelik ni. Hang cakap besoknya tu Zaid mai rumah kan?"
"Aah,"
"Dah tu dia dari Kuantan kan? Dari Kuantan mai ke Kedah, nak jumpa hang, lepastu bila dengaq hang tak sihat, dia boleh terus balik? Ada benda tak kena la weh,"
"Apa yang tak kena?" Nazrin mencelah di sebelah Nani.
"Hang kalau aku tampaq kepala, sia-sia. Lain kali nak menyampuk, bagi salam,"
"Berani hang nak tampaq kepala supervisor hang? Assalammualaikum, apa yang tak kena?"
"Huh. Supervisor pun. Hang senior aku seminggu ja. Pulun,"
"Ceritalah apa yang tak kena,"
"Daak. Ara jumpa Kak Jah lagi,"
"Kak Jah mana?"
"Cik Pon yang selalu kacau Ara. Dia panggil Cik Pon tu Kak Jah,"
"Cik Pon mana? Cik Pondan?"
"Pondan tu hang! Haih..Payah cakap dengan orang bebai ni. Pontianaaaaakkk,"
"Oooooo. Cakap la pontianak terus. Hang nak takut pa? Dia makhluk Allah jugak. Kita lagi sempurna dari dia. Sebab tu muka dia bersepah. Hantu ni mana wujud. Yang wujud tu syaitannirajim,"
"Hoh!" Naqib sergah Nazrin dari belakang.
"Maaak!" Nazrin tekap muka di bahu Nani. Terkedu Nani di situ. Tapi kedu Nani tu, aku seorang saja yang perasan sebab 5 saat lepas tu, Nani tolak kepala Nazrin. Nasib baiklah dekat area tempat kerja aku tu, masing-masing pergi kursus. Kalau tak mesti kena kutuk dah. Dah la masuk pakai kabel, bergosip saja lebih.
YOU ARE READING
Dahlia Inara
Romance"Saya lapaq. Jom pi makan cepat," "Awak sedar tak apa yang awak cakap tadi?" "Apa?" "Serius ke tu?" "Ingat saya tengah main-main ka?" Aku hulur muka dekat lubang aircond kereta. Bagi sejuk muka dan hati yang tengah menggelegak ni. "Okay. I'll take i...