Pengalaman Penulis - Queenzisya

3K 462 17
                                    

Assalamualaikum. Gucci gang!

Okey, slot pengalaman penulis kali ni bukan calang-calang orang 😎 Rasanya semua kenal dia ni😰 Antara penulis wattpad yang sedikit berbeza dimana hasil karyanya semua tak tertumpu sangat pada tema percintaan macam yang saya buat. Huhu~

Jujur sebelum kenal Isya, saya adalah juga tengok perkembangan dia dan pernah promote cerita TTR tu. Daripada berpuluh ribu views dan votes sampailah million views ni 😂

Perkembangan dia naik mendadak weh, serious cakap 😋

Thanks queenz_isya sebab sudi nak kongsi 😆

◈◈◈◈◈


Nama pena diberi kepada diri sendiri ialah Isya. Dengan tambahan Queenz iaitu nickname dan wujudlah queenz_isya sebagai username ke hurmm tak ingat. Tapi itulah dia kronologi wujudnya Queenz Isya.

Let's travel back when I was a newbie long long time ago. Orang kata okay orang kata but honestly self opinion yang menulis ni susah. It's freakingly hard. I'm not even interested untuk menulis apatah lagi menghasilkan karya.

Pangkah awal-awal. But bila asyik baca story orang pun like 'bila aku nak ada story sendiri?'. Dari situ bermulalah satu peningkatan tamadun seorang manusia ini.

Dulu as readers my username cupidqueenz but i changed into queenz_isya dan terbitlah satu permulaan baru dunia baru semualah baru. I started with No Love Between Us. Yea flop. Of course first story selalunya akan flop. I experienced it by myself tak perlu tengok orang.

Masa tu dah give up rasanya dulu I once menulis syok sendiri. Sentences pun ke laut tatabahasa lagi la dasar laut. And yes kalau tanya saya pun saya akan cakap cerita tu 👎🏻 even thats my own story.

Then I can't continue that story sebab beberapa tekanan. Then I tried something new so I begin my second journey The Tengku's Rules eventhough my first story tak complete pun.

 Then I tried something new so I begin my second journey The Tengku's Rules eventhough my first story tak complete pun

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Tapi gagal sekali bukan bermaksud anda gagal selama-lamanya. Then masa TTR adalah nampak sinar bling bling success di situ but di sebalik kejayaan sesuatu perkara itu terdapat juga kisah suka duka pahit manis yang saya lalui. Serius kalau masa boleh diundur saya akan undurkan diri saya dari dunia penulisan.

Everything changed after TTR went quite well. Side effect but only few of people sahaja yang tahu apa yang terjadi di sebalik tabir. Behind the scene only my past. Then cabaran? Mesti ada. Nak berada di atas bukan senang. Give up sekali tak bermakna akan give up in future. Cabaran dia as most of authors know of course haters keep bashing our story. Tu satu another challenge rasanya ni yang paling most important issues dalam kalangan penulis iaitu 'copycat'. Banyak entah la I don't know. Tak ada life kot. Whatever it is.

Sama ada karya saya yang dituduh copy story lain atau orang lain yang 'dikatakan' copy my story. So I don't want to waste my time and energy i just ignore all of them. Well melayu mana boleh tengok orang senang ada je nak cari kesalahan orang lain.

Kalau tanya about detik pahit memang banyak gila. Infinity tak terkata. But sweet memories I can't even remember any of it. Oh yea when people started to recognize me. Appreciate my creation. Read my heart warm letter from my fans. Thank you very much.

Nasihat kepada mereka yang baru berjinak dalam penulisan wattpad. Satu je ni yang paling penting, mental kena kuat. Itu sahaja. Lagi satu risik-risik la author yang lain untuk mendapatkan nasihat atau cadangan maybe untuk memperbaiki kekurangan diri dalam penulisan. Nak jadi author yang terbaik mesti kena selalu mengkaji sesuatu perkara sebelum you transfer to a story.

One more follow the trend. Nak tarik perhatian pembaca bukan senang. Lagi-lagi nak bersaing dengan author yang dah ada berpuluh-puluh karya. Never give up or never give in. Follow you dreams abaikan apa orang lain cakap pasal awak. And remember kita semua mula dari bawah. Tak ada jalan singkat untuk berjaya. Semua akan melalui fasa yang sama. Yang membezakannya ialah masa itu sahaja. Betulkan niat awak In Sha Allah awak boleh berjaya macam orang lain.

Itu sahaja daripada saya a.k.a kawan gosip Shiey 😂😂 Peace no war👏🏻👏🏻

◈◈◈◈◈

Thank you kepada member gosip saya 😂

See? Tak semestinya bila kita buat cerita pertama, kita berjaya. Even saya pun tak berjaya pada cerita pertama. Masuk cerita kedua baru Dabommm!💥

Walaupun ada idea untuk cerita kedua tapi jangan pernah padam cerita pertama. Itulah karya sulung awak, dari situ awak tahu mana silapnya dan belajar untuk baiki semula ☺

Harap awak semua dapat sesuatu dari pengalaman queenz_isya.

Cabaran setiap orang lain-lain. Terpulang pada kita sama ada nak hadap atau nak lari.

Jika ada soalan bolehlah tanya pada dia atau soalan lain berkaitan penulisan sebab lepas ni slot Q&A! 😄


💜💜💜
Jumpa lagi

Writing TipsWhere stories live. Discover now