Nasihat

753 136 20
                                    

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera!

I would like to thank all of you for reading this book dan cuba serba sedikit tips yang Shiey bagi. Ada yang pernah bagi feedback mereka kata berkesan dan sebagainya.

Alhamdulillah 😊 Shiey happy dapat tolong korang. I'm so sorry kalau ada komen yang tak berjawab atau lambat jawab sebab masalah notifikasi tak timbul.

Lepas ini kalau ada soalan boleh DM Shiey terus ✌In Sha Allah memang Shiey akan jawab.

Jadi untuk sesi Nasihat kali ini...

Shiey tak tahu nak nasihat apa HAHAHAHAHAHAHHAHHAHAHAHAHHH.

Korang nak Shiey nasihat apa? Komen okay, next time Shiey jawab.

Satu je nak nasihat. Tak kisahlah kau newbie ke, junior ke atau dah separuh abad dalam dunia Wattpad ni :

Please create your own identity and empire.

Kenapa?

Jangan plagiat / tiru cerita orang lain. Atau bahasa orang kampungnya... Copypaste (゚∀゚ )

Cipta nama sendiri dengan otak sendiri. Kreativiti sendiri. Usaha penat lelah sendiri. Tak kisah lah klise sekalipun janji kau buat sendiri.

JADI LAH WATTFAMOUS YANG BERMARUAH!

Jangan bagi orang kenal kau sebab kau mencuri idea orang. Memanglah orang tak kenal kau, tak pernah nampak muka kau but at least do something great in your life dengan usaha sendiri.

Kau jangan... Hukum hudud bagi orang mencuri ni potong tangan atau kaki. Jangan sampai aku potong otak kau!

Maaf sensitif sikit (゚∀゚ )

Jadikan penulis lain sebagai idola. Contoh macam J.K Rowling. Orang kenal sebab apa? Identiti dia sebagai penulis fantasi Harry Potter.

FatihaHuda. Semua kenal sebab apa? Penulis cerita Mrs. Series.

Queenz Isya. Semua suka cerita dia sebab apa? Lebih kepada jalan cerita aksi, mafia-mafia gitu.

Siapa lagi?

Macam Shiey ke? Tiber (゚∀゚ )

(;'༎ຶД༎ຶ')

(2) Self Learning

Bukan semua orang boleh bantu kau untuk betulkan atau check jalan cerita kau mana yang silap dan mana yang kurang.

Kadang Shiey pun tak terdaya nak periksa satu persatu.

Jadi, kena sentiasa belajar sendiri. Buat research. Kalau betul-betul tak tahu atau tak faham, cari seseorang yang boleh dijadikan sebagai rujukan. Sekurang-kurangnya orang yang tahu lebih selain daripada asas penulisan.

Shiey nak tegur pasal soalan yang selalu orang tanya tentang TATABAHASA.

Dik, kau belajar berapa tahun dekat sekolah? Berapa kali bengkel Bahasa Melayu kau pergi? Takkan Tatabahasa pun tanya aku?

Aku pun ke laut lagi. Masih belajar dan sentiasa Google. Apa yang Shiey keliru itulah yang Shiey cari kat Google.

Kau tak payah fening-fening soal Tatabahasa dalam penulisan ni. Cukup kau tahu apa beza,

• Dari - Daripada

• Pada - Kepada

• di atas meja - diletakkan

Kenapa yang satu itu Di- jarak dengan perkataan seterusnya, kenapa Di- lagi satu pula rapat. Ada beza semua tu.

Apa pula cerita,

• Kebanyakan

Bukan ke patutnya 'Kebanyakkan'? Apa penerangannya? Semua tu peraturan Tatabahasa.

You have to learn by yourself. Pergi Google dan baca dari awal sampai habis. Percayalah, apa yang kau belajar sendiri tu kau akan ingat benda tu sampai bila-bila. Sebab kau nak gunakan dalam cerita kau.

Silap-silap nak buat karangan Bahasa Melayu masa exam pun kau akan terbiasa dan dapat full mark 💯 untuk tatabahasa.

Dan juga untuk Ejaan. Kalau tak yakin macam mana ejaannya pergi Google.

Ada sesetengah perkara, kau kena belajar sendiri dan ada yang kena tanya seseorang. Jangan bergantung sepenuhnya dekat orang.

So I hope you guys dapat sesuatu.

Tak marah, cakap je (゚∀゚ )

Kalau ada soalan, PLEASE DO DM ME THROUGH TELEGRAM OR PRIVATE MESSAGE dekat Wattpad. Okay?

Jadi saya buka kertas cadangan untuk sesi nasihat seterusnya 😘

Jumpa nanti! Adios.

Writing TipsWhere stories live. Discover now