bab 10 cemburu

12.6K 280 19
                                    

Azan subuh berkumandang diudara.terasa lelah dengan kenduri semalam.aku terus bangun kebilik air. Selepas membersihkan diri dibilik air.,ku bangunkan ziyad mengajak solat subuh bersama.kami harus cepat kerana flight kami jam 11 pagi.ziyad dengan lemau melangkah sambil mengumam."marah aku la tu,sebab panggil dia awal"gumam ku perlahan.
Selesai bersiap kami menunggu keluarga yang lain,riuh rendah dimeja makan.mertua aku siap masak serunding ayam,daging dan serunding ikan.dia tahu aku dan ziyad pengemar tegar serunding dengan ketupat palas.tahun ni kami akan beraya diperth australia.kami akan tinggal dirumah yang disediakan kedutaan disana.tak tahu suasana disana macamana.ziyad selalu memujukku supaya sentiasa bertenang.dia cakap,abang ada, dan abang juga ada mal, kita saling sama melalui detik ini,tak lama pun dua tahun ja.,kita tinggalkan keluarga,macamana mal duduk kat sabah tu dulu,rasa dia sama macam tu,cuma kali ini kita jauh sikit.ziyad memelukku sebelum kami melangkah kebilik untuk mengambil beg tangan dan dokumen perjalanan. Ziyad mengunci pintu dan memeluk tubuhku"hari ini belum dapat morning kiss sayang" bisik zyad sambil tersengeh.dia merapatkan bibirnya kebibirku dan mengucup dengan lembut disudahi dengan kucupan di ubun-ubun,menghargai kasih sayang yang terpatri.ziyad tersenyum sambil mengengam tanganku dan mengalas beg sandangnya dibahunya.
Bagasi kami sudah dimasukkan kedalam toyota harrier milik abang zarul.keluarga kami menaikki kereta honda crv milik bapa saudara ziyad,tak jauh mana pun dari sini keKLIA.ziyad yang duduk disebelahku mengengam tanganku,sekali sekala meramas dan mengucup.segan juga aku bila isteri abang zarul tersenyum,hiss...tak malu betul ziyad ni...miang tak habis.
Sampai dilapangan terbang hampir jam 10 pagi.ziyad bergegas menguruskan pendaftaran,dan tiket berlepas.urusan bagasi dan sebagainya.kami berbual dengan keluarga, rendah nada suara mertuaku dan mak aku menasihatkan kami.aku tahu mak berat melepaskan ku,apa boleh buat aku ni bini ziyad,nak tak nak kena lah ikut.tiba-tiba kami ditegur seorang wanita,terkejut juga aku bila dipeluk oleh wanita tersebut,siapa lagi bekas kakak iparku, bersamanya disebelah syed wafi,tersenyum pada kami.matanya tak beralih merenung wajahku.namun bila ziyad berdehem dan memeluk erat pinggangku,dia tetunduk..bila dia mendongak terlihat matanya yang sayu."apa khabar amalina, nak kemana ni?tanya syarifah wahida kakak kepada syed wafi.."khabar baik kak,nak ke australia,ikut ziyad kesana"jawabku polos."kakak nak kemana?tanyaku pada kak waheda,wafi tersenyum padaku,aku membalas dengan ikhlas." abang nak ke brisbane,ada urusan disana"jawab syed wafi.ku pandang wajah ziyad, masam macam cuka...hahaha...cemburu ye abang...kemudian kedengaran pengumuman penerbangan kami.ziyad menarik tanganku, memeluk dan mengucup dahiku,"jangan senyum sangat sayang kat ex tu,abang dah rasa nak bawa sayang masuk bilik,then sayang tahukan apa abang buat,so jangan dok bagi cemburu abang makin naik,nanti lain pulak yang naik"bisik ziyad sambil mengengam kuat bahuku.aku mendongak memandang pada ziyad namun ziyad tetap selamba.dia menghulur tangan pada syed wafi,dan menunduk sikit pada syarifah wahida,dan aku bersalam dan memeluk semua ahli keluarga kami.syarifah wahida meminta email aku yang baru,dan aku memberikan dengan keizinan ziyad.penerbangan syed wafi lewat sikit dari kami.aku tak tahu apa statusnya sekarang.walaupapun hubungan kami dimasa lalu,ia tetap kenangan.aku doakan yang baik-baik saja buat kami semua.pandangan mata syed wafi tetap berkaca dan sayu."selamat jalan amalina,ziyad..moga selamat semuanya,moga kita berjumpa lagi"ucap syed wafi .aku dan ziyad cuma menganguk.bila melangkah kebalai berlepas aku berpaling dan melambai,buat kali terakhir ku lihat syed wafi berdiri tegak ditepi tiang merenungku.ziyad memeluk bahuku dan membawa ku kepelukkanya."abang sayang mal"bisiknya.aku tersenyum dan menganguk.kami melangkah keluar dari balai berlepas menuju ketempat dimana penerbangan kami menunggu...moga selamat semuanya.semoga diberikan keberkatan dan ketenangan dalam rumahtangga kami....

aduhaiii misiku sayang....Where stories live. Discover now