bab30 satu dalam sejuta....

6K 212 30
                                    

Ziyad tersenyum...tersengih pun sama...dah macam orang tak cukup sagi...kata orang utara,Mak lang aka mak mertua Mal pulak berdiri tegak macam patung kat supermarket dok tengok perangai tak semengah Anak lelakinya yang sorang ni...haih,"Mak malam ni Mal tidog dengan yad kan ?tanya Ziyad yang langsung dah macam beruk kena belacan,tak reti nak malu langsung.Mal pulak dah rasa macam nak lari menyorok belakang mak mertuanya,tengok pada gaya Ziyad dah macam orang kemaruk sangat,huih boleh putus urat saraf kot,kalau lagu tu punya penangan ziyad..mau tak tidor sampai subuh Mal dibuatnya.Renungan mata Ziyad pulak dah buat Mal seram sejuk..." Matilaaa...aku malam ni,laki aku dah jadi kucing jantan..."jerit hati Mal yang dah macam ketul Ais....
"Hang yad,tak Sabag langsung Noh, macamana kalau bini hang dalam pantang,takkan hang nak ajak zumba juga kot,cuba la hang belajag kawai sikit...nafsu hang yang tak menyempat,penat mak tengok,awat hang ni teruk sangat,dok pikiag hat tu saja,kepala otak hang pi basuh Noh, istighfar sama la yad Oii,bukan hang sorang ada bini...tapi hang sorang saja jadi lagu ni..."bebel emak Ziyad sambil tangannya menampar lembut bahu Ziyad.Mal cuma tersenyum bila mendengar bebelan mertuanya."Aikkk...mak tau mana pasai zumba ni,awat mak dulu pun dok berzumba dengan bapak ka?Hish dashyat juga mak no,patut bapak sampai mati dok sayang kat mak,hmmmm baru yad tau"ujar Ziyad dengan loyang buruknya.Terus tubuh mak lang tegak berdiri macam tugu," Bertuah punya anak...zumba kepala hotak hang yad Oii...zaman aku dengan bapak hang,tak dak nak berzumba macam hang,zaman kami...kami reti malu...hang tu tak malu...,zaman kami orang berjoget,berghazal,tapi dekat rumah kenduri,bukan macam hang..berzumba apa menatang berzumba,mak pun tak tau...ataih katil pulak tu...apa punya turrr,buat malu keturunan aku dengan perangai tiga suku hang,haih la apa nasib hang la Mal Oii buleh laki lagu ni"sambung mak lang lagi,kemudian bangun menuju ke dapur.Mal cuma mampu memandang tubuh mertuanya yang menghilang di dibalik tirai pintu dapur.Ziyad dan Mal saling merenung,namun belum sempat dia menyentuh tubuh Mal terdengar laungan gemersik umpama buluh perindu dari dapur.." Duduk jauh yad,lepaih jam 12 malam baru boleh tidog sekali,la ni hampa dua kena pi mandi ayag akag kayu,yang mak tengah rebuih ni..mai ambik sorang sejag,tambah ayag sejuk..lagi satu..bukan mandi sekali,hang yad mandi sendiri,mal mak nak mandikan,tok sah dok berangan nak mandi sekali..mak tau pala otak hang dok pikiag kok mana yad Oii"!! Tegas mak lang yang baru keluar melangkah dari dapur dengan membawa sejag air rebusan akar kayu tadi.Ziyad melangkah longlai menuju ke bilik tidurnya sambil membawa jag berisi air tadi...Mal cuma mampu memandang tubuh Ziyad yang kian menghilang dibalik pintu bilik tidur mereka."Hmm..Mal jom mak mandikan,jangan risau pasai laki hang,dia kena belajag bersabag,manala tau,kot-kot rezeki hampa,lekat pulak perut hang..hah..kalau dia dok ikut nafsu dia,takut jadi lagu lain pulak..biag dia belajag kawai hati dia, lama-lama dia akan besa"ujar mak mertuanya sambil menepuk-nepuk paha Mal." Jom kita mandi,malam ni hang kena kuat,hangpa kena usaha betui-betui,mak cuma mampu usaha dari petua orang dulu-dulu,dari nenek moyang kita, harap-harap menjadi la,kita berdoa no.. moga-moga Allah makbulkan "ujar mak lang aka mertuanya.Mal cuma mengangguk kan kepala,dan tersenyum sekadar membalas apa yang diterangkan oleh mak mertuanya.Namun dalam hati kecilnya tetap berharap moga ada rezeki buat mereka meskipun hanya seorang zuriat...moga Allah memberkati usaha mak mertuanya yang tak pernah sekalipun merendah-rendahkan kekurangan yang ada pada rumahtangga nya dan ziyad.Satu dalam sejuta kot,mak mertuanya yang sentiasa memberi semangat untuknya dan Ziyad, supaya tidak pernah mengalah...untuk berjuang,meskipun jalan amat berliku..." Terima kasih emak...sebab memahami kami"bisik hati Mal sambil merenung wajah tua milik emak saudaranya,aka mertuanya yang tersayang...."semoga Allah memanjangkan usia mak,dan mak sentiasa sihat" doa Mal dalam hati sebelum melangkah menghampiri mak mertuanya yang menanti di tepi pintu bilik air dengan tersenyum penuh makna....

Hai readers..and my follower... hehehe...maaf simple jer story ni...tk sempat nk cari idea...harap ia menghilangkan rindu and semua...mood nk menulis ni,kian merudum akhir2 ini...minta maaf..... walaupun apapun...terima kasih buat anda semua...happy reading yaaa....

aduhaiii misiku sayang....Where stories live. Discover now