bab 21 huraikan yang kusut.

7.3K 265 33
                                    

Mal melangkah longlai turun dari kereta.zarul sudah menunggu.ziyad mungkin berada dalam rumah.Hampir rebah tubuhnya melihat najwa ada bersama abang nya.Namun mal gagahi jua melangkah,tubuhnya bagaikan tiada kudrat menatap wajah ziyad yang berada disebelah zarul.Namun ziyad bangun menyambut tubuh mal.Dia tahu mal hampir rebah,sebab wajahnya pucat lesi." sayang,maaf abang buat masalah,dan sayang terbeban,hingga tubuh sayang lemah macam ni"ucap ziyad sayu,namun mal cuma membisu.Najwa pula tak henti-henti mendesak agar Mal setuju untuk ziyad menikah dengan dia.melihat keadaan mal yang semakin lemah aku menempik dan menjerit kepada najwa"kau nak nikah dengan aku kan okay...aku akan nikah dengan kau,tapi sebelum tu ...kau baca dulu Fail ni"ziyad melemparkan Fail peribadi pengesahan ketidakmampuannya memberikan zuriat,buat amalina,ataupun mana-mana perempuan.Terketar-ketar najwa membaca,begitu juga abang najwa.Beberapa kali najwa mengelengkan kepala,tak percaya..ziyad yang segak dan sempurna mempunyai kecacatan tersembunyi.
Najwa terdiam membisu," Bila nak nikah,aku on ja"tanya ziyad sinis.Najwa seperti cacing kepanasan,abangnya pula terdiam tadi, lansung meminta najwa membuat keputusan.

Mal merenung wajah Najwa," Awak perangkap ziyad kan,awak sengaja kan,kalau awak buat cara baik,minta ziyad nikah dengan awak ,saya akan izinkan...tapi dengan keadaan sekarang,maruah saya dan ziyad tercemar,apa yang awak nak buat untuk betulkan najwa,..saya tak salahkan awak seorang,saya salahkan ziyad juga..kalau dia tak layan dan berkeras benda ni takkan jadi,so pandai-pandailah korang settle kan,korang nak tertungging ke,nak terlungkup ker..lantak laa...saya tak nak campur" tegas mal kemudian melangkah ke masuk kebilik,dia ingin berbaring,rehat sekejap.Fahmi dan kedua ibubapa angkatnya pula menginap dichalet milik keluarga sahabat Fahmi.

Ziyad tergamam,Mal marah dengannya.Nampaknya masalah makin rumit.zarul merenung Najwa yang gelisah.Didesak abangnya akhirnya najwa akur menceritakan hal sebenar.Bertempik kuat suara ziyad meminta najwa dan abangnya berambus  dari dari rumahnya.Tergocoh-gocoh najwa melarikan diri," kita jumpa di mahkamah Najwa,aku tak kira kau harus bayar balik nilai dan harga maruah aku,kau harus bersihkan nama aku,dan pulihkan rumahtangga aku,kalau tak,kau dengan keluarga kau aku saman!jerit ziyad,najwa menoleh seketika sebelum masuk kedalam kereta abangnya.kereta mereka meluncur laju meninggalkan halaman rumah ziyad.
Zarul menepuk-nepuk bahu ziyad."pujuklah mal,jangan  bengis,lembut sikit,aku rasa mal kurang sihat tu"ujar zarul pada adiknya."Aku balik dulu yad...sabarlah..ujian untuk kau dan mal,manatau ada hikmah allah,uwais biar aku jaga,lagipun mak dah rindu sangat kat uwais ni,besok aku hantar..malam ni aku bagi can kat kau ok,huraikan yang kusut yad,ingat dengan cara lembut"pesan zarul sebelum bertolak balik.

Ziyad merenung tubuh mal yang terbaring lena,wajahnya cukup pucat.ziyad mengelus perlahan pipi chubby wanitanya.mengucup ubun-ubun Mal..." rehat sayang,bangun nanti,abang rungkai satu persatu,abang akan usaha memperbaikki kesilapan abang,meskipun terpaksa mendengar bebelan sayang,...sayanggg abang rindu" bisik ziyad memeluk erat tubuh isterinya....tanpa sedar ziyad terlelap dengan memelukmerat tubuh isterinya.

aduhaiii misiku sayang....Where stories live. Discover now