Aku memandang wajah seorang demi seorang ahli keluarga Ku,ahli keluarga syed wafi, dan akhir sekali ammar.dalam keadaan masih beruniform, tubuh letih,aku harus hadap mereka semua.rasa terkilan sangat.syed wafi memandang aku Dan aku tersen yum...wafi,...saya rasa mungkin Allah dah takdirkan awak bukan jodoh saya,walaupun saya terkilan tapi mungkin Allah dah kabulkan sumpah awak...saya tak benci awak,cuma saya berharap awak boleh terima keputusan saya.saya tak mahu kembali pada awak. Hidup bermadu rumit.saya tak mahu berdosa,lagipun saya baru nak mula bekerja.untuk pengetahuan awak saya akan dihantar bertugas disabah minggu depan.mungkin ini yg Terbaik. Awak bina lah keluarga awak.,dan saya akan cari bahagia saya, insyaallah DOA saya yaa..." ucapku pada syed wafi. Syed wafi tersenyum tawar, dia tahu salahnya mengucapkan sumpah Yang bukan-bukan memijak maruah seorang isteri,dan melukakan perasaan seorang amalina."abang berdoa moga ada jodoh antara kita, suatu masa nanti'abang akan tunggu saat itu,abang minta maaf atas kata-kata abang dulu,abang tak terniat nk kahwin dengan Anne,tapi mungkin allah nak uji abang,dan nak abang sedar sumpah dan talak bukan boleh dilafaz sesuka hati,kifarahnya inilah,bila abang redha dengan jodoh abang dan awak,allah tarik kembali dan beri jodoh abang yang abang inginkan suatu masa dulu,abang terperangkap dengan jerat abang sendiri,abangkesal...abang dah ada jodoh yang baik tapi abang tolak"ujar syed wafi dengan panjang lebar.sayu Ku renung matanya apa daya, dia bukan milikku...." Saya maafkan awak,saya juga.. Minta maaf tak dapat terima awak,kl ada jodoh kita suatu masa nanti saya redha" bal as aku dengan senyuman buat syed wafi.
Selesai urusan di mahkamah syariah tanpa edah,sebab aku dan dia tak pernah bersama. Mak berat melepaskan aku kesandakan, semasa dilapangan terbang bayan lepas,keluarga syed wafi datang mengucapkan selamat jalan,syed wafi menghampiriku,"boleh abang cakap sikit dengan amalina? Walaupun Anne ada bersama nya syed wafi menarik lengan Ku Dan duduk dikerusi hujung dewan menunggu penerbangan domistik. Dia menghulurkan sebuah kotak dan satu sampul Surat..agak berat aku terima, namun dIA berbisik sayu..."hak sayang,abang tak tahu bila abang jatuh cinta pada amalina, yang abang tahu masa kat jepun abang rindukan sayang,tapi takdir Allah,abang redha Dan berdoa moga ada jodoh kita lagi...Jaga diri baik-baik,kalau abang ada urusan disana abang akan melawat sayang disandakan,dan izinkan abang panggil sayang,selagi sayang belum milik orang" Ku lihat tubir mata syed wafi mengalir air jernih.dengan rasa sebak aku menganguk.. Mak lang memberitahu aku ziyad tunggu aku dilapangan terbang Sandakan.. Mak juga bagitau ziyad minta mak lang merisik aku...aku cuma mendiamkan diri.
Tepat jam11 pagi aku berlepas ke k.k,kemudian menaikki pesawat Fokker pulak kesandakan. Sampai disandakan hampir petang ziyad tersengih melihat aku keletihan. Ziyad membawa bagasiku, semua diangkat kedalam kereta Honda crv nya." Mal dah dapat rumah ke? Tanya ziyad "belum lagi abang ziyad, ingat nak tumpang rumah kawan jer lah...jawab aku." tak payah,mal duduk rumah abang,tak pa,abang duduk Kat mess pegawai, sampai kita nikah"! Ujar abang ziyad..."aku pandang muka nya, boleh dia buat kering..."bila aku setuju,gumam Ku..."mak njang dah setuju,dia cakap dia dah cakap Kat mal,mal cuma diam ja...maknanya setujulah tu..haishh...."dua bulan kita tunang abang balik dari Australia kita nikah" ujar ziyad lagi," abang tak nak tunggu nanti orang lain kebas lagi"sambung ziyad lagi.ziyad juga bagitau selepas nikah aku kena ikut dia ke Australia selama dua tahun.dia sambung kursus marine kat sana.melopong aku memandang ziyad.kurenung wajah ziyad tinggi lampai, badan sederhana,wajah bersih Tanpa jerawat,ada misai tipis,hidung mancung la juga.. Kulit sikit gelap,mungkin sebab dok main angin laut.dan ziyad adalah pegawai tentera laut...aku kenal ziyad dari kecik...tapi aku tak tau dia suka aku haihhh...
Malam nanti aku kena cal mak....
YOU ARE READING
aduhaiii misiku sayang....
Romanceperjalanan hidup seorang gadis yang bernama nuramalina, dikahwinkan dengan abang angkatnya atas amanah bapa angkatnya....dalam USIA 19 tahun.namun pada malam pertama mereka wafi melafazkan satu sumpah " aku syed Muhammad wafi bin syed Muhammad wazir...