bab8 mertuaku sayang

14.5K 276 11
                                    

Balik dari gunung jerai,ziyad dan aku mula sibuk menguruskan permergian kami australia.segala dokumen telah ziyad siapkan.bagiku ziyad seorang lelaki yang baik.walaupun ziyad nampak kasar tapi aku tahu dia lembut bila ia melibatkan aku.along atau nama penuhnya zarul pernah cakap pada aku, ziyad menangis masa aku kahwin dengan syed wafi,kecewa sangat.
Barang-barang kami kat sabah dah dikemas oleh anak buah ziyad disana.cuma tunggu load dalam kontena dan dihantar kerumah mak mertuaku.selepas habis kursus  diaustralia ziyad akan bertugas dilumut.dua tahun aku akan bercuti tanpa gaji.ziyad seorang yang teliti kalau bersangkutan soal kerja dan soal aku.tak boleh minum ais, tak boleh makan tembikai,bila aku tanya kenapa, dia sengih sambil berbisik nanti jadi kolam"bisiknya gatal....erkkk!!!  Menyesal aku tanya hampeh.
Malam ni kami bermalam dirumah mertuaku.aku dan mertuaku memasak makan malam.malam ni simple jer gulai ikan keli dan ubi keling, goreng pucuk paku belacan, goreng ikan pekasam dan ulam daun mengkudu.kalau gulai ikan darat mak lang memang sedap.tak bau hanyir.
lepas makan malam kami lepak kat beranda depan rumah."yad hang pi dok sana bawa mal, jaga dia elok-elok,kalau boleh tak payah hampa dua orang beranak lagi, payah dok tempat orang,anak sulong payah nak jaga masa pantang"ujar mertua aku."tapi kalau dah rezeki, mak tak kisah,cuma mak kesian kat hampa"sambung mak lang lagi.aku dan ziyad berpandangan."hmm...jangan risau mak, kalau mal ada isi yad akan jaga baik-baik,yad akan jadi suami yang serba boleh, lagipun mak kat sana ada hospital" jawab ziyad dengan loyag buroknya...papp...mertua aku memberi hadiah penampag sulongnya dipaha ziyad, "adoii sakitlah mak"! Memuncung mulut mertua aku dengan jawapan ziyad tadi. Aku cuma ketawa kecil."sayang gelak kat abang ya...malam ni abang nak upah" bisik ziyad sambil mengusap-usap belakang tanganku."malam ni mal nak peluk mak"balas ku balik."you know me sayang,abang masuk bilik mak angkat sayang masuk bilik abang, dari sayang boleh tidur, terus abang buat sayang berjaga sampai subuh,cuba lah sayang tidur dengan mak" ugut ziyad sambil memeluk bahuku..."hoi hampa dua orang dok cakap lucah, mak dok depan hampa, hampa boleh dok layan blues,piii..masuk bilik nun naik rabun mata aku tengok hampa dua" jerit mertuaku.aku dan ziyad cuma tersengeh.ziyad menarik tangan ku masuk bilik tidur.dah jam12 malam, perut dah kenyang mata pun dah mengantuk.tapi aku tengok mata ziyad cerah semacam,ni mesti dia kena tongkat ali lagi....alahaiii....redah ja amalina pahala tu....selamat malam semua...

P/s sorry kalau simple,cuba juga update walau agak sibuk...harap terhibur...good night all reader...sweet dreammm....

aduhaiii misiku sayang....Where stories live. Discover now