Bila Syaitan Datang Menguji

1.7K 37 1
                                    

Saya mula terasa bosan duduk dalam kedai kopi. Bagi menghilangkan rasa bosan itu, saya terus menggaru pangkal dagu beberapa kali.

Dan sepasang mata saya terus tertumpu ke dada jalan raya yang mula sibuk dengan kenderaan. Debu-debu jalan berterbangan dalam sinar matahari pagi yang kian garang.

Saya toleh ke kiri. Lelaki berketayap putih dan datuk masih termenung. Masing-masing merenung dinding kedai kopi yang cat putihnya sudah pudar bertukar menjadi kekuning-kuningan. Apa yang mereka fikir, saya pun tidak tahu.

Orang-orang yang datang minum dan makan pagi sudah berkurangan, tidak sehebat tadi. Pekerja-pekerja di kedai itu lebih banyak duduk dari melayani para pelanggan.

Agaknya mereka masih mengenangkan peristiwa ganjil yang telah berlaku beberapa jam tadi. Mereka juga berharap pada setiap pelanggan yang baru datang, tidak akan dapat mencium berita buruk itu.

Lelaki berketayap putih memanggil pekerjanya yang bertugas sebagai tukang membancuh kopi. Pekerja yang berbadan tegap, berambut kerinting serta bermulut lebar itu menghampirinya.

"Ada apa hal Ayah?"

"Beritahu pada semua yang bekerja di sini supaya merahsiakan kejadian yang baru berlaku, kalau kisah ini merebak alamat kedai kita tak laku."

"Saya faham ayah," jawab pekerja itu sambil beredar dari lelaki yang berketayap putih.

Datuk saya lihat tersenyum memandang pada lelaki berketayap putih. Datuk renung biji matanya tepat-tepat, kemudian datuk tepuk bahu kiri lelaki berketayap putih itu.

"Awak takut kedai awak tak didatangi orang? Dan awak mahu merahsiakan kejadian tu," ujar datuk sambil menarik nafas.

Lelaki berketayap putih termenung sejenak..

"Ya, saya takut," katanya tegas.

"Pernahkah awak terfikir bahawa rezeki yang awak terima selama ini, adalah pemberian Allah?"

"Bukan terfikir, malah mengakuinya."

"Kalau awak sudah mengakuinya kenapa awak takut, kalau cerita yang berlaku di kedai awak tersebar pada orang ramai."

Kata-kata yang diluahkan oleh datuk itu, membuat lelaki berketayap putih terkejut. Air mukanya nampak berubah. Dia menggeliat sambil memicit-micit pergelangan tangan kanannya.

"Rezeki manusia tidak berada di tangan manusia tetapi, berada di tangan Allah Yang Maha Besar, rezeki itu pula tidak datang bergolek kalau manusia tidak berusaha mencarinya," datuk memulakan ceramah kecil di hadapan lelaki berketayap putih.

Saya lihat lelaki itu tunduk mendengar kata-kata datuk itu.

"Jangan jadikan diri kita derhaka pada Allah kerana sesuatu kejadian yang kecil, juga jangan tenggelamkan diri kita dalam sifat tamak haluba," sambung datuk lagi sambil bangun lalu berjalan menuju meja kosong yang terletak dekat pintu masuk.

Datuk duduk di situ.

Beberapa minit kemudian, lelaki berketayap putih menghampiri datuk lantas duduk di situ.

"Kejadian seperti ini, selalu saja berlaku di sini, setiap kedai kopi yang terkena musibah tersebut terus gulung tikar, saya tak mahu hal begitu jadi pada diri saya, saya tak ada harta untuk saya tinggalkan pada anak-anak saya bila saya mati," lelaki berketayap putih mengadu hal pada datuk.

Rasa simpati mula berbunga dalam hati saya. Memang, saya mengharapkan datuk dapat melakukan sesuatu untuk menolong orang tersebut..

"Nasib manusia selalunya tidak sama," kata datuk.

Siri Bercakap Dengan Jin ( JILID 3 )Where stories live. Discover now