Skalnik - jeden z Dziewięciu Przeklętych

93 10 0
                                    

~~Slavica Deos~~Novem~~Maledicti Sunt~~

Pewnego razu Sim, poczuł przypływ wielkiego uczucia do Siemi i ścisnął ją tak mocno, że aż z jego żono-siostry wypadła na świat twarda Skała

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Pewnego razu Sim, poczuł przypływ wielkiego uczucia do Siemi i ścisnął ją tak mocno, że aż z jego żono-siostry wypadła na świat twarda Skała. Z tej Skały narodził się Skalnik, który był ociężały i ciężki jak głaz i to przysporzyło mu sporo kompleksów. Kapłani ze Żnina, prastarego grodu Goplanów, ze świątyni Welesa, mówią, że Sim spłodził Skalnika po to, by uratował Watrę, która została porwana przez Wodo w chwili, kiedy Perun rozciął brzuch Siemi. Wodowie uwięzili Watrę w głębinach Wielkiego Rowu. Nikt nie mógł tam dobić do dna, bo każdego morze wyrzucało na powierzchnię. Sim ze swą żoną spłodzili więc Skalnika. Ich syn był tak ciężki, że przy każdym kroku zapadał się w skały po kolana.

 Ich syn był tak ciężki, że przy każdym kroku zapadał się w skały po kolana

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Bez trudu zanurkował i wyzwolił Watrę z podwodnego więzienia. Pozostał w głębinach i na stałe zamieszkał w podziemiach, bo tam czuł się naprawdę dobrze ze swoim ciężarem. Podobnie jak Sim, Skalnik jest samotnikiem. Jego ciężar sprawiał zawsze, że czuł się niezręcznie, stąpając po powierzchni  Ziemi lub Weli. Nigdy nie wzbijał się na Niebo. W końcu zszedł do Podziemi i tam pozostał, wybierając je sobie na królestwo. Nie chodzi tutaj o Zaświaty, lecz o podziemny świat skarbów i dziwów,  które nigdy nie oglądały Swarożyca ani Dabogi (te niezbadane głębie oceanu). Spośród bogów Skalnik najwięcej przebywa z Zorzą, którą więzi z klątwy Perunica i wyroku Peruna. Z Boga Podziemnego stał się też Bogiem Ciemności, jednym z Dziewięciu Bogów Czarnej Magi i jednym z Trzynastu Władców Ciemnych Sił. 

Stało się to w czasie Wojny o Krąg, kiedy udostępnił swoje jamy i jaskinie, pieczary i rozliczne podziemne komory jako kryjówkę dla Zduszów Zmory, a także wyposażył ich w część broni czyli kamienne maczugi, pały, strzały i topory

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Stało się to w czasie Wojny o Krąg, kiedy udostępnił swoje jamy i jaskinie, pieczary i rozliczne podziemne komory jako kryjówkę dla Zduszów Zmory, a także wyposażył ich w część broni czyli kamienne maczugi, pały, strzały i topory. Potem, gdy Świętowit chciał ukarać winnych, Skalnik ukrył ich u siebie stając się jednym z Dziewięciu Przeklętych. Niechęć Skalnika do ludzi nie jest tak wielka, jak wrogość, jaką nosi w sobie Sim czy jego brat Ziemiennik, którzy nigdy niczego ludziom nie dali. Skalnik darował nielicznym wybrańcom skarby podziemnego świata, takie jak sól, żelazo, srebro czy złoto. Największe skarby, jakie od niego pochodzą, to Czarny Kamień (węgiel), Biały Kamień (sól), Zimny Kamień (krzemień), Czerwony Kamień (glina), Drogi Kamień (diament), Srebrny i Złoty Kamień (srebro i złoto). Skalnik to Pan Grot i Jaskiń, Pan Jam i Pieczar i Władca Podziemi. 

 Obejmuje swoim działaniem wszelkie podziemia, do których prowadzą drogi z powierzchni Ziemi

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

 Obejmuje swoim działaniem wszelkie podziemia, do których prowadzą drogi z powierzchni Ziemi. Mówi się, że tylko on jeden zna Przejścia do Podziemnych Korzeni Drzewa Kosmicznego i gdyby go poprosić, potrafiłby wyciągnąć zmarłego ze „złej drogi" nawet już po sądzie. Czyli jako jedyny potrafi uratować duszę przed słowiańskim piekłem. W wierzeniach pogan występuje niejaka Świętoskała, która jest żywym kamieniem czyli królem wszystkich kamieni Ziemi i że to ona daje polecenia Simowi. Jej brat Swatyr rządzi kamieniami leżącymi pod wodą, a Świętoskała tymi w Niebie, Świętogłaza (jej siostra) tymi na Weli, zaś ziemskimi skałami i kamieniami rządzą tylko Sim i Skalnik. Oznaką władzy naszego bożka jest Czarodziejska Osełka. 

Siedem Dróg (mitologia słowiańska)Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz